Są nowe stacje roweru miejskiego – a będzie ich jeszcze więcej!

Przed południem wystartowały nowe stacje Poznańskiego Roweru Miejskiego. System przeszedł nie tylko rewolucję technologiczną, ale także powiększył się z 16 lokalizacji i 170 rowerów do 30 stacji i ponad 350 jednośladów. Od końca lipca uruchomionych zostanie dodatkowych 7 stacji i 90 rowerów.

Od poniedziałku, 13 lipca, do dyspozycji użytkowników rowerów miejskich są nowe stacje. Lokalizacje nowych stacji wybrano w ramach konsultacji społecznych w maju tego roku. Nowe stacje mieszczą się w następujących lokalizacjach: Politechnika Centrum Wykładowe (Piotrowo), Park Sołacki (Wielkopolska/Nad Wierzbakiem), Głogowska/Hetmańska, Termy Maltańskie (przy wejściu głównym), Dębiec (pętla tramwajowa), Grunwaldzka/Grochowska, Górczyn (pętla autobusowo-tramwajowa), AWF (Droga Dębińska/Królowej Jadwigi), Rondo Starołęka, Rondo Solidarności, Dworzec Sobieskiego, UAM Pływalnia, UAM Wydział Matematyki i Informatyki oraz Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa (Kampus Morasko).

Natomiast kolejne 7 stacji mają zostać uruchomione do 31 lipca na Os. Lecha (Chartowo Piaśnicka), Nowe Zoo, Garbary (pętla autobusowa), Wilczak, Traugutta, Malta Ski oraz Zielona.

W sumie od sierpnia Poznań będzie posiadał 37 stacji i ponad 440 rowerów. To jednak nie koniec nowości.
– Największą zmianą jaką wdrażamy w tej chwili to jest wprowadzenie elektrozamków i całkowicie nowych terminali. Elektrozamki, w odróżnieniu od linek szyfrowych blokują rower elektronicznie. Drugą ważną nowością są całkowicie nowe terminale, które wdrażamy po raz pierwszy w Polsce. W tej chwili tego typu system wdrożyły Budapeszt, Pittsburgh, Belfast i Poznań jako czwarty (chodzi o miasta, w których działa firma Nextbike – przyp. red.) – chwali się Tomasz Wojtkiewicz prezes zarządu Nexbike Polska. – W tej chwili mamy 50 proc. wzrost wypożyczeń rowerów w Poznaniu w ciągu ostatniego roku. To jest efekt zeszłorocznej rozbudowy i mocno wierzę, że tegoroczna rozbudowa również podniesie ten współczynnik.

Liczba użytkowników w tej chwili to jest 24 tysiące i tylko w tym roku wzrosła o 20 procent. Jest to ewidentny efekt dostępności rowerów i powiększenia systemu.
– System docelowo będzie zintegrowany z systemem PEKA i dla jej posiadaczy przewidujemy bonusy na korzystanie z roweru miejskiego – dodaje Bogusław Bajoński, dyrektor ZTM.
 
Wszystkie stacje (16 starych i 14 nowych) są wyposażone w nowy system zabezpieczeń, natomiast nowe stacje wyposażone są dodatkowo w ekrany dotykowe, gdzie jest możliwość płacenia za wypożyczenia przy terminalach za pomocą kart kredytowych, debetowych i zbliżeniowych. Operator systemu zaktualizował już oprogramowania komputerów w starych stacjach. ZTM w przyszłości planuje jednak wymienić wszystkie stare komputery na nowsze.

W przypadku dotychczasowych 16 stacji, podczas wypożyczania, trzeba podejść do terminala i na klawiaturze komputera nacisnąć przycisk „Wypożycz”, następnie podać numer telefonu i Pin nadany podczas rejestracji, a następnie – numer roweru, który chcemy wynająć. Zostanie on zwolniony automatycznie.

Jeśli będziemy mieli do czynienia z nowymi stacjami, które zostały wyposażone w ekrany dotykowe, klikamy na pole „Wypożyczenie/Zwrot” i postępujemy zgodnie z wyświetlanymi instrukcjami. Dalsza część procesu przebiega w ten sam sposób, co na dotychczasowych stacjach. Oprócz ekranu dotykowego, nowe stacje posiadają również terminal płatniczy. Daje to możliwość zasilenia swojego konta w przypadku gdy rejestrujemy się przy stacji.

W celu zwrócenia roweru, „wpinamy” go do elektrozamka. W momencie prawidłowego wpięcia roweru, system potwierdzi to sygnałem dźwiękowym.

Do tej pory w celu zwrócenia roweru, użytkownicy korzystali z zapięć szyfrowych. Pozostaną one jednak nadal w użyciu w przypadku, gdy zabezpiecza się rower na czas przerwy w wynajmie, bądź oddaje się rower na stacji, w którym nie ma wolnego elektrozamka. W takim przypadku, przypinamy rower zamkiem szyfrowym do innego roweru lub ucha stojaka, przetasowujemy cyfry, a następnie dokonujemy zwrotu przy terminalu. Dlatego warto zapisać sobie kod do zamka szyfrowego, który zostaje podany na wyświetlaczu w czasie wypożyczania.

Dla ułatwienia w poruszaniu się po rowerach miejskich, rekomendowane jest ściągnięcie aplikacji mobilnej Nextbike, dzięki której można szybko sprawdzić stan konta, kod zapięcia szyfrowego wynajętego roweru, prawidłowość zwrotu roweru do elektrozamka, jak również zapełnienie stacji rowerowych w okolicy. Za pomocą aplikacji użytkownicy wkrótce będą mogli wypożyczyć rower z elektrozamka bez podchodzenia do terminala.

Cennik za korzystanie z Poznańskiego Roweru Miejskiego nie ulegnie na razie zmianie.