Przeddzień Transatlantyku. Wielkie powroty i ostatnie szczegóły

7 sierpnia rozpocznie się jubileuszowa, a zarazem ostatnia poznańska edycja festiwalu Transatlantyk. Zanim odpłynie do Łodzi, Transatlantyk do 13 sierpnia uraczy kinomanów m.in. powrotami „Coffee with” i „Talking Piano”. Natomiast do 7 sierpnia przedłużono termin zgłoszeń na Instant Composition Contest.

Rozmowa przy aromatycznej kawie o braciach Wachowskich z aktorem, mającym w swoim dorobku „Matrixa”? Nic prostszego. „Coffee with…” jest szansą dla entuzjasty kina na 30minutowe spotkanie w cztery oczy z osobą, związaną z X muzą profesjonalnie. Jak doprowadzić do (nieodpłatnej) konwersacji w świetlicy CK Zamek? Zaproponować jej temat, uzasadnić chęć spotkania… i oczywiście wybrać, jakiego gościa festiwalu chcielibyśmy poznać. Takie odpowiedzi podajemy w formularzu zgłoszeniowym na stronie Transatlantyku i trzymamy kciuki, że do tête-à-tête dojdzie.

Kolejna festiwalowa rozmowa jest równie niezwykła, bo na pytania publiczności odpowie… fortepian. Podczas „Talking Piano” artyści zamiast słów użyją wykonywanej na żywo muzyki. Zgromadzeni usłyszą: 11 sierpnia Curta Sobela i 12 sierpnia Johna Debneya.. Muzyczne pogaduszki odbędą się w Sali Wielkiej w CK Zamek, każda o godz. 19. 30, a poprowadzi je Tim Burden, dziennikarz muzyczny z Irlandii Północnej. Wstęp na „Talking Piano” jest bezpłatny.

Podczas Film Music Competition wyjątkowo dźwięczny bój stoczą Bartosch McCarthy z Niemiec, Maciej Dobrowolski, Paweł Litwińczyk oraz Marcin Kuczewski z Polski, Sebastiano Ermanno i Andrea Grant z Włoch, Levente  Kovacs z Węgier, James Newberry i Leeran Raphaely z USA oraz duet: Roozbeh Parandeh z Iranu i Rovshan Asgarzade z Azerbejdżanu. 9 artystów solowych oraz jeden duet kompozytorski zawalczą o tytuł Transatlantyk Young Composer 2015 i niebagatelną nagrodę w wysokości 20 tys. zł. Za drugie i trzecie miejsce przewidziano odpowiednio: 7.5 tys. zł. oraz 2.5 tys. zł. Finał, otwarty dla widowni, rozpocznie się o godz. 14 w Sali Wielkiej CK Zamek, a nazwiska triumfatorów poznamy podczas Gali Zamknięcia, 14 sierpnia.

Do 7 sierpnia do godz. 12 przedłużono termin przyjmowania zgłoszeń na Instant Composition Contest, jedynego na świecie konkursu natychmiastowej kompozycji. Młodzi improwizatorzy podejmą próbę wykreowania muzycznej kompozycji, współgrającej z materiałem filmowym, zaprezentowanym im bezpośrednio przed wyjściem na scenę. Entuzjastów dzieł tworzonych ad hoc zapraszamy na pierwszy, bezpłatny etap konkursu do Sali Wielkiej CK Zamek, 12 sierpnia o godz. 14.

Również w Sali Wielkiej,13 sierpnia o godz. 9, finaliści zawalczą o tytuł Transatlantyk Instant Composer 2015. Na Gali Zamknięcia Festiwalu poznamy nazwiska muzyków, którzy oprócz miejsca na przysłowiowym podium zdobyli nagrody w wysokości: 15 tys. zł. za miejsce pierwsze, 7 .5 tys. zł. za drugie i 2.5 tys. zł. za trzecie.

Tegoroczne zmagania w ramach Film Music Competition oceniać będą, pod przewodnictwem kompozytora Johna Debneya: Michael P. Aust, producent muzyczny i kurator sztuki, Jan A.P. Kaczmarek, kompozytor, Dorota Kędzierzawska, reżyserka filmowa oraz Andrzej Maleszka, reżyser filmowy, autor powieści i scenariuszy.

Natomiast w jury Instant Composition Contest zasiądą: Mariusz Grzegorzek, reżyser, scenarzysta, scenograf i grafik a także rektor Szkoły Filmowej w Łodzi, Andy Hill, producent muzyczny, Frank Ilfman, kompozytor oraz Arthur Reinhart, operator i montażysta filmowy. Ostatnim członkiem jury, a zarówno jej przewodniczącym, będzie Curt Sobel, montażysta, kompozytor i producent muzyczny.

Jedną z nagród wręczy jury specjalne: publiczność. Głosowanie online rozpocznie się 7 sierpnia, a faworyta wybierzemy spośród następujących filmów: „Amy” Asifa Kapadia, „Umrika” Prashata Naira, „Zaproszenie” Karyn Kusama, „Przybij Piątkę” Adriana Binieza, „Rok przemocy” J. C. Chandora, „Prawie jak matka” Anny Muyalert, „Dheepan” Jacquesa Audiarda, „Moja matka” Nanni Moretti  oraz „Intruz” Magnusa von Horna, „45 lat” Andrewa Haigha.  Laureat Audience Award ogłoszony zostanie podczas Gali Zamknięcia.