Brak odpowiedniej infrastruktury wokół stacji, ich nie najlepsze rozlokowanie, brak rowerów na niektórych stacjach – m.in. na takie niedogodności w korzystaniu z Poznańskiego Roweru Miejskiego w swoim raporcie zwracają uwagę członkowie Sekcji Rowerzystów Miejskich.
Raport powstał na bazie badań, które członkowie sekcji przeprowadzali w okresie od 4 do 23 sierpnia 2015 r. Ich celem była ocena położenia, działania i dostępności stacji systemu PRM, a także sprawności znajdujących się w nich miejskich jednośladów. Wyniki raportu zostały przekazane przedstawicielom Zarządu Miejskiego oraz złożone na ręce oficera rowerowego. Wszystko po to, by usprawnić funkcjonowanie cieszącego się coraz większą popularnością Poznańskiego Roweru Miejskiego.
Najlepiej oceniona przez Sekcję Rowerzystów Miejskich została stacja na ul. Półwiejskiej. “Jest łatwo dostępna zarówno dla rowerzystów, jak i pieszych, bardzo istotna dla systemu, umożliwia też w miarę swobodny dojazd do najbliższych stacji” – piszą w raporcie jej członkowie. Najniżej oceniają stacje Grunwaldzka/Grochowska, Poznań Główny i Słowiańska. Dlaczego? Ich zdaniem problemem jest nieprzyjemny dojazd do najbliższych stacji oraz brak odpowiedniej infrastruktury.
W raporcie zwrócono również uwagę na kwestię rozbudowy systemu PRM w oparciu o głosowanie internetowe.
Co jeszcze znajduje się w raporcie? Członkowie Sekcji Rowerzystów Miejskich wskazują na brak rowerów w niektórych stacjach, zwłaszcza na stacjach Most Teatralny, Poznań Główny, Bukowska/Przybyszewskiego i Park Wilsona.
Jeśli chodzi o stan rowerów, z raportu wynika, że w większości są one sprawne. Powszechnie nie działa lub słabo działa jednak przedni hamulec. Nie jest to jednak duże utrudnienie, ponieważ każdy miejski jednoślad dodatkowo jest wyposażony w tylny hamulec nożny. Bardziej uciążliwe zdaniem członków sekcji jest niedziałające oświetlenie w nocy. Według nich problem ten zdarza się zdecydowanie zbyt często.
Bardzo wysoko zostały w raporcie ocenione usprawnienia zaoferowane przez operatora – elektrozamki z dźwiękowym potwierdzeniem zwrotu, aplikacja na telefon oraz niezawodna obsługa telefoniczna. Gorzej w ocenie Sekcji Rowerzystów Miejskich wypadają supernowoczesne terminale z ekranami dotykowymi. Podczas badań często nie działały, przegrzewały się i zawieszały.
Jest jeszcze wiele aspektów, które trzeba poprawić, aby system PRM funkcjonował w sposób sprawny i niezawodny. Wydaje się to jednak kwestią czasu, miasto bowiem dba o to, by nie tylko promować rower jako środek transportu, dokładając wszelkich starań, by infrastruktura rowerowa była jak najlepsza i jak najbardziej rozwinięta. Rozwija się też sam system PRM – wciąż dość młody – stąd też można przypuszczać, że błędy, na które wskazują członkowie Sekcji Rowerzystów Miejskich, szybko zostaną wyeliminowane. Potrzeba taka niewątpliwie jest – w końcu w tym roku z miejskich jednośladów skorzystało już ponad 10 tys. osób. A to przecież nie koniec sezonu!