Raport ze sprzedaży biletów ZTM: sierpień 2015

Pod względem wartości sprzedaży biletów Zarządu Transportu Miejskiego sierpień 2015 był najlepszy od trzech lat. Wpływ na ten wynik miała bardzo dobra sprzedaż biletów długookresowych. Pod względem wartości klienci kupili ich za kwotę o około 635 tys. zł większą, niż w analogicznym miesiącu 2014r.

W sierpniu 2015 roku klienci Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu kupili bilety o łącznej wartości 14,1 mln zł. Wynik ten jest wyższy o prawie 8 proc. od osiągniętego w sierpniu 2014r. Jednocześnie wartość sprzedaży w pierwszych ośmiu miesiącach bieżącego roku przekroczyła 120 mln zł i jest minimalnie niższa, niż w analogicznym okresie 2014r. (o 1,86 proc.).

Największy udział w wartości sprzedaży biletów w sierpniu stanowiły bilety o długim okresie obowiązywania (od 14 dni wzwyż). W tym segmencie odnotowano jednocześnie wzrost zarówno liczby, jak i wartości sprzedanych biletów (odpowiednio + 13,26 proc. oraz + 9,19 proc.). Przełożyło się to na wzrost sprzedaży o około 635 tys. zł w stosunku do sierpnia 2014r. Analizując popularność biletów długookresowych warto także podkreślić pozytywny trend obserwowany w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku. Pod względem wartości sprzedaży „sieciówek”, biletów trasowanych czy semestralnych sprzedało się o 4,4 proc. więcej, niż podczas ośmiu pierwszych miesięcy 2014r.  

Największy udział w wyniku sprzedażowym za sierpień 2015r. miały bilety o okresie obowiązywania od 14 do 30 dni, w ramach których sprzedaż wyniosła ok. 5,4 mln zł, co stanowi wzrost o 5,90 proc. Niesłabnącym zainteresowaniem pasażerów cieszą się także inne bilety długookresowe, w szczególności w grupach 31-90 oraz 121-150 dni (wzrost odpowiednio o 18 i 33 proc. w stosunku do sierpnia 2014).

Wciąż bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się bilety semestralne – kierowane głównie do uczniów i studentów. W sierpniu 2014r. młodzi pasażerowie kupili takich biletów 3249 sztuk (120- i 150-dniowych), natomiast tegoroczny sierpień zamknęliśmy wynikiem 4339 sprzedanych biletów semestralnych, co oznacza wzrost aż o 33 proc.

ZTM szacuje, że pozytywny trend wynika z elastycznej taryfy, którą umożliwił system PEKA oraz z faktu, że część klientów już pod koniec sierpnia zdecydowała się na zakup biletów długookresowych (w tym korzystnych semestralnych oraz szkolnych) w związku z kończącymi się wakacjami.

Dobrze przedstawiają się także wyniki odnośnie biletów krótkookresowych. W tym segmencie sprzedaży odnotowaliśmy wzrost o prawie 21 proc. (sierpień 2015r. do sierpnia 2014r.). Biorąc pod uwagę liczbę sprzedanych biletów krótkookresowych (24-, 48- i 72-godzinnych) był to najlepszy sierpień od 3 lat. Zdecydowanie największym powodzeniem cieszył się bilet 24-godzinny, który w sierpniu 2015r. stanowił ok. 81 proc. całości sprzedaży biletów krótkookresowych.  

Wciąż dużym powodzeniem cieszy się tPortmomentka na karcie PEKA. Doskonale obrazuje to fakt, że wartość doładowań była o 115 proc. wyższa niż w sierpniu 2014r. (2,8 mln zł do 1,3 mln zł), a łącznie od początku tego roku pasażerowie doładowali tPortmonetkę kwotą 22,6 mln zł.

Biorąc pod uwagę powodzenie taryfy przystankowej trudno się dziwić z wciąż utrzymującego się trendu spadkowego w dystrybucji jednorazowych biletów czasowych. Sprzedaż w tej grupie wyniosła ok. 3 mln zł, co w stosunku do 4,2 mln zł osiągniętych w sierpniu 2014r. oznacza spadek o ok. 30 proc. Jednocześnie jednak zmiany te rekompensowane są w całości przez wpływy z doładowań tPortmonetki na karcie PEKA, które były wyższe aż o ponad 1,5 mln zł.