Zima w Poznaniu – z czystymi drogami rowerowymi i ochroną zieleni

Ponad 853 kilometry ulic, 28 pługoposypywarek, 21 pługów samochodowych, 2 pługopiaskarki, 14 zestawów samochodowych lub ciągnikowych, 20 tysięcy metrów bieżących mat słomiano-foliowych i nowość: odśnieżanie dróg rowerowych – Zarząd Dróg Miejskich już przygotował się do zimowego utrzymania poznańskich ulic w sezonie 2015/2016.

– Pogoda i temperatury nam jeszcze sprzyjają, jednak chcieliśmy już przypomnieć zasady zimowego utrzymania ulic – wyjaśnia Ireneusz Woźny, dyrektor do spraw zarządzania drogami ZDM.

Od kilku lat ZDM zwraca szczególną uwagę na aspekt ekologiczny zimowego oczyszczania dróg. Nie inaczej będzie i w tym roku.
– Stosujemy zasadę koncentrowania działań na mechanicznym usuwaniu śniegu – mówi dyrektor. – W ten sposób chcemy ograniczyć zużycie soli.

Oznacza to, że odśnieżający na chodnikach, drogach rowerowych, placach i jezdniach o znaczeniu lokalnym, czyli III i IV kolejności mogą stosować wyłącznie piasek o uziarnieniu do 1 mm, a stosowanie środków chemicznych jest dopuszczalne wyłącznie, gdy będzie padał marznący deszcz.

Na jezdniach sieci strategicznej i podstawowej, czyli I i II kolejności, środki chemiczne będą stosowane, jednak w bardzo ściśle określonych dawkach i tylko w sytuacjach, gdy będzie to niezbędne.

By ochronić roślinność w pasie przydrogowym przed niszczeniem solanką, drogowcy tradycyjnie będą ustawiać maty słomiano-foliowe. Jest ich aż 20 tysięcy metrów. To ogromna praca, jednak po kilku latach stosowania mat – a Poznań był w tej dziedzinie pionierem w Polsce – widać, że także z finansowego punktu widzenia to się opłaca. Dla przykładu: montaż 1 metra maty przed sezonem, demontaż na wiosnę i jednorazowa naprawa kosztuje 45 zł na rok. A koszt wymiany jednego drzewa zniszczonego przez sól – 1200 zł. Do tego zaś dochodzą krzewy i trawniki, które również trzeba było rekultywować…

Dyrektor Woźny zapowiada też patrolowanie dróg, zwłaszcza tam, gdzie prawdopodobieństwo wystąpienia oblodzenia lub śliskiej nawierzchni jest większe, a więc przy stawach lub na wiaduktach. W uzgodnieniu z radami osiedli ustawiono także 105 skrzyń zawierających piasek, by mogli z nich korzystać dozorcy poszczególnych budynków.

ZDM przypomina, że w pierwszej kolejności odśnieżana jest strategiczna sieć ulic, czyli ramy komunikacyjne, główne trasy wlotowe oraz dojazdy do szpitali i najważniejszych instytucji. W drugiej kolejności – sieć podstawowa, czyli pozostałe trasy wlotowe, drogi dojazdowe z osiedli mieszkaniowych do centrum i ulice, którymi jeżdżą autobusy miejskiej komunikacji.

W trzeciej kolejności oczyszczane są drogi sieci lokalnej. Najpierw te łączące osiedla peryferyjne z siecią podstawową, później ulice wewnątrz osiedli mieszkaniowych istotne komunikacyjnie. Pozostałe drogi i ulice będące w administracji ZDM będą obsługiwane doraźnie. Na zimowe sprzątanie przeznaczono ponad 22 mln zł.

Tegoroczną nowością będzie odśnieżanie dróg rowerowych – drogowcy będą je oczyszczać w ciągu 3 godzin od początku opadów śniegu lub wystąpienia gołoledzi. Sieć dróg rowerowych w Poznaniu liczy 97,3 km – szczegółowy wykaz tych odcinków, które będą odśnieżane, znajduje się na stronie internetowej ZDM.

Sieci dróg obsługują firmy wyłonione w przetargu: konsorcjum Remondis i San Eko (Nowe Miasto Południe, Grunwald, Wilda), konsorcjum SITA Zachód i Zakład Sprzątania Placów i Ulic (Nowe Miasto Północ), Zakład Sprzątania Placów i Ulic i Technika Sanitarna (Stare Miasto Centrum i Jeżyce) oraz firma Alkom (Stare Miasto Północ).

1 listopada ZDM uruchomi także komórkę dyspozytorską, która będzie działała do 31 marca 2016 roku i która będzie pełniła rolę ośrodka zarządzającego oraz koordynującego prowadzenie działań przez firmy zajmujące się zimowym utrzymaniem dróg. Każdy, kto zauważy, że firmy nie wywiązują się należycie z obowiązku sprzątania, będzie mógł to zgłosić pod numerem telefonu 61 64 77 231 lub adresem mailowym zima@zdm.poznan.pl.