Rekordowa sprzedaż biletów

Tak dobrego listopada w sprzedaży biletów ZTM Poznań nie było od 2012 roku. Padł rekord – sprzedaż zamknęła się kwotą 15,25 mln zł. Coraz większą popularnością cieszą się wśród pasażerów transportu publicznego bilety okresowe. Ich kolportaż stanowił w listopadzie ponad połowę całości sprzedaży.

W listopadzie klienci transportu publicznego kupili bilety o łącznej wartości 15.254.637,70 zł. Wynik ten jest zdecydowanie wyższy – o 6,31 proc. (czyli około 900 tys. zł) – od osiągniętego w analogicznym miesiącu 2014 r. i rekordowy (dla listopada) od 2012 r. Jednocześnie wartość sprzedaży w 11 miesiącach 2015 r. jest minimalnie niższa niż w analogicznym okresie roku 2014. Różnica wynosi już tylko -0,56 proc. Łączna wartość biletów sprzedanych od początku roku 2015 wyniosła 172.481.278 zł.

Podobnie jak w latach ubiegłych, po zdecydowanym wzroście sprzedaży biletów zwłaszcza we wrześniu i październiku, listopad charakteryzował się spadkiem popytu. Jest to związane z faktem, że większość osób regularnie kupujących bilety zdążyła już nabyć bilety długookresowe.

Czynnikiem mającym duży wpływ na wartość sprzedaży było także rozpoczęcie dystrybucji rocznego Biletu Seniora – większość osób zdążyła już nabyć ten rodzaj biletu w październiku, dzięki czemu pasażerowie po 65. roku życia w listopadzie nie byli już zainteresowani kupowaniem  biletów jednorazowych, okresowych lub doładowywaniem tPortmonetki.

Listopad był drugim z rzędu miesiącem, w którym sprzedaż biletów długookresowych była wyższa niż w październiku i listopadzie w latach 2014 i 2013 r. Pasażerowie coraz bardziej doceniają zalety elastycznej taryfy dającej możliwość dopasowania długości biletu do własnych potrzeb oraz wygodę posługiwania się biletami okresowymi. W listopadzie kwota sprzedaży biletów długookresowych wyniosła 8.281.191 zł, co stanowiło 54 proc. całości sprzedaży i więcej o 5,12 proc. (o ok. 400 tys. zł) w stosunku do analogicznego miesiąca roku ubiegłego. Uruchomienie w grudniu 2015 r. Programu Premiowego jeszcze bardziej zachęci pasażerów do zakupu biletów długookresowych, jak uważa zarząd spółki.

W listopadzie nieźle sprzedawały się także bilety krótkookresowe. Pasażerowie kupili tego typu biletów o 8,82 proc. więcej niż rok wcześniej, a kwota sprzedaży zamknęła się liczbą 628.381 zł. Największy wzrost zainteresowania odnotowano w segmencie biletów 48-godzinnych, gdzie skok sprzedaży osiągnął aż 32 proc. (z 35.532 na 46.893 zł). Najczęściej klienci kupowali bilety 24-godzinne, których dystrybucja osiągnęła w listopadzie 52.116 sztuk (o 3423 więcej niż w listopadzie 2014r.), osiągając kwotę 504.754 zł (wzrost o 7,4 proc.).

Nie spada zainteresowanie opłacaniem przejazdów z tPortmonetki na karcie PEKA, co daje możliwość płacenia wyłącznie za przejechane przystanki, a nie czas spędzany w pojazdach transportu publicznego. Listopad był trzecim z rzędu miesiącem, w którym wartość doładowań tPortmonetki przekroczyła 3 mln zł – wynosząc 3.244.020 zł. To o 53 proc. więcej, niż w analogicznym miesiącu 2014r.

Analizując grupę biletów jednorazowych nadal zauważalna jest tendencja spadkowa – coraz mniej klientów decyduje się na zakup tradycyjnych biletów czasowych, w formie papierowej lub elektronicznej (przez telefony komórkowe). Sprzedaż w tej grupie wyniosła 3.098.200 zł, co w stosunku do 3.776.964,90 zł osiągniętych w listopadzie 2014r. oznacza spadek o 17,97 proc.

Spadek ten został w pełni zrekompensowany doładowaniami tPortmonetki. Łącznie sprzedaż biletów jednorazowych oraz tPortmonetki wyniosła 6.342.220 zł w listopadzie 2015r., czyli o ok. 8 proc. więcej niż w listopadzie 2014 r.