Nowe autobusy w Poznaniu: USB, system zliczania pasażerów i zapach nowości

Najnowszej generacji autobusy Solaris Urbino w środę, 9 marca, po raz pierwszy wyjechały na ulice Poznania. Wciąż jeszcze pachnące nowością, wyposażone m.in. w porty USB i system zliczania pasażerów pojazdy od teraz codziennie będą rozwozić poznaniaków na stałych trasach. Pojazdy nie są jednak własnością MPK. Są wydzierżawione.

W środę, 8 marca, poznańskie MPK zaprezentowało nowe autobusy Solars Urbiono 18 najnowszej generacji. W sumie będzie ich jeździć po ulicach Poznania dwadzieścia, a jeden z nich na dobre rozpoczął już kursowanie na linii 74, rozwożącej pasażerów na trasie: os. Orła Białego – Os. Sobieskiego.

– Duże emocje, mała trema, ale będzie dobrze – mówił tuż przed swoim pierwszym kursem nowym autobusem Solaris Urbino 18 Przemysław Filipowicz, pierwszy poznański motorniczy, który miał okazję poprowadzić ten nowoczesny pojazd.
– Największa zmiana to wygląd zewnętrzny, wnętrze także jest przemodelowane, jest więcej miejsc siedzących, tak że dużo udogodnień dla pasażerów – prezentuje pojazd Przemysław Filipowicz. – Dla kierowcy jest przemodelowana kabina, dużo schowków, a jeśli chodzi o samo prowadzenie, to powiedziałbym, że bez zmian. Autobus jak autobus, z tym że wiadomo, jest to pojazd nowy, jeździ się nim cicho, przyjemnie i wygodnie.

Czy jest to autobus jak autobus, można polemizować. Solarisy Urbino 18 najnowszej generacji, które od teraz będą przemierzać ulice Poznania, już na pierwszy rzut oka wyróżniają się designem. Co więcej, na pasażerów czekają w nich nie tylko większa niż dotychczas liczba miejsc siedzących czy w ogóle bardziej przestronne wnętrze, ale też rozbudowany system informacji pasażerskiej, uchwyty do przewożenia rowerów, a także długo wyczekiwane przez poznaniaków porty USB pozwalające ładować urządzenia mobilne podczas jazdy. Na tym jednak nie koniec.

Każdy z dwudziestu nowych autobusów został wyposażony w system zliczania pasażerów IRMA Matrix.

– Przy każdym wejściu do pojazdu znajduje się pojedynczy sensor, który skanuje przestrzeń pasażerską w momencie, kiedy otwierają się drzwi pojazdu, i liczy poszczególnych pasażerów – opowiada o systemie (…) z firmy iris-GmbH, która produkuje system IRMA Matrix. – System IRMA Matrix potrafi odróżnić pasażera od innego obiektu, czyli pozwala policzyć, ile osób korzystało z autobusu w momencie przejazdu, ile wsiadło na danym przystanku, ile wyszło na danym przystanku itp. Dzięki temu przewoźnik może dostosować wielkość taboru do danej linii na podstawie uzyskanych danych.

Jak się okazuje Poznań jest pierwszym miastem w Polsce, który zdecydował się na wprowadzenie do swoich pojazdów tego systemu, jest więc w tej kwestii pionierem. Ale nie tylko w tej. Poznań jest również pierwszym miastem w Polsce dzierżawiącym pojazdy bezpośrednio od producenta. Dwadzieścia nowych Solarisów Urbino 18 najnowszej generacji MPK wydzierżawiło bowiem od konsorcjum Solaris Bus & Coach S.A. i PKP Leasing.

– Dzierżawa to pomysł, który wypróbowaliśmy jako pierwsi w Polsce. Za nami poszli inni – przyznaje Wojciech Tulibacki, prezes zarządu poznańskiego MPK. – Ogłosiliśmy przetarg na dzierżawę autobusów, który wygrało Solaris Bus & Coach i PKO Leasing. Ta nowa forma unowocześniania taboru jest bardzo korzystna dla nas i naszych pasażerów.

Umowa została zawarta na 8 lat. Zaletą tak skonstruowanej transakcji jest możliwość długoterminowego użytkowania nowoczesnych autobusów, która nie musi prowadzić do obciążenia budżetu dzierżawcy w tak dużym zakresie jak przy np. finansowaniu kredytem. Ale nie tylko o to chodzi. W takiej konfiguracji w porównaniu ze zwykłym zakupem MPK otrzymuje gwarancję dwóch podmiotów na wykonanie umowy, z jednej strony bowiem PKO Leasing zapewnia stabilne finansowanie, z drugiej zaś Solaris Bus & Coach daje gwarancję jakości dostarczanego taboru.

A tak swoją drogą – mieliście już okazje przejechać się nowymi Solarisami?