Eksperci walczą o funkcjonalność dworca Poznań Główny

O potrzebie bliższego pochylenia się nad sprawami dworca kolejowego Poznań Główny mówi się od dawna. Wszystko wskazuje na to, że eksperci przeszli od słów do czynów i wzięli sprawy w swoje ręce. Powstał zespół, którego cel jest jasno określony: doprowadzenie do maksymalnej funkcjonalności poznańskiego dworca.

To, że obecne rozwiązania komunikacyjne na dworcu kolejowym Poznań Główny nie wszystkim są na rękę, nie jest żadną tajemnicą, co więcej, nie jest tajemnicą, że duża część poznaniaków i podróżnych z innych miast uważa te rozwiązania za kuriozalne. Jest to tym większy problem, że dworzec kolejowy Poznań Główny to najważniejszy węzeł przesiadkowy w aglomeracji poznańskiej i miejsce, od którego większość turystów rozpoczyna zwiedzanie stolicy Wielkopolski. Ale nie tylko o to chodzi.

– To drugi dworzec co do ilości obsługiwanych pasażerów w Polsce – przypomina Adam Pawlik, radny z ramienia Prawa i Sprawiedliwości.

Radny Pawlik i jego partyjny kolega, poseł Tadeusz Dziuba, od dawna przekonują o potrzebie zmian na dworcu kolejowym Poznań Główny, postulując przede wszystkim wydłużenie podziemnego tunelu dworcowego poza galerię Poznań City Center oraz zadaszenie peronów 4, 5 i 6. Czy uda im się doprowadzić do realizacji tych postulatów, nie wiadomo. Póki co udało im się jednak poczynić znaczący krok w tę stronę, mobilizując ekspertów do zawiązania zespołu ds. wypracowania najlepszych rozwiązań komunikacyjnych dla dworca kolejowego Poznań Główny.

– Na tym dworcu od 2008 dzieją się różnego typu działania inwestycyjne, ale raczej te komercyjne, a nie publiczne. Kolejna faza tych inwestycji komercyjnych ma nastąpić jesienią tego roku – kontynuuje radny Pawlik i tłumaczy: – Ten zespół ekspercki powołany przez zarząd spółki PKP S.A. ma pracować nad rozwiązaniami publicznymi, czyli tymi, które pełnią podstawową funkcję dworcową i wiążą się z jak najlepszą obsługą pasażera kolejowego i lokalnego korzystającego z autobusów i tramwajów.

Skład zespołu tworzą architekci, inżynierowie, naukowcy, urzędnicy zajmujący się transportem, samorządowcy oraz przedstawiciele spółek PKP S.A. oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Pierwsze spotkanie zespół ma już za sobą. Doszło do niego 16 marca.

– Zostało już powiedziane, że wydłużenie istniejącego tunelu dworcowego poza istniejącą galerię handlową jest rzeczą bezdyskusyjną, bo dzięki temu pasażerowie wysiadający z pociągów będą mogli bez problemu przesiadać się do środków transportu publicznego – relacjonuje radny Pawlik.

To jednak nie wszystko. Jak informuje Tadeusz Dziuba z PiS, jeden z członków zespołu, we wtorek, 15 marca, doszło do spotkania jego przedstawicieli z prezydentem Jackiem Jaśkowiakiem i odpowiedzialnym za politykę komunikacyjną Poznania wiceprezydentem Maciejem Wudarskim. Obaj zadeklarowali współpracę, wiceprezydent Wudarski natomiast wziął udział w pierwszym spotkaniu zespołu.

– Żaden przedstawiciel władz miasta nie jest członkiem zespołu, ale postrzegamy ten zespół jako zespół otwarty – podkreśla Dziuba. Poseł zdradza przy okazji przebieg najbliższych działań zespołu: – W ciągu najbliższych 10-ciu dni główny operator tego całego przedsięwzięcia, spółka PKP S.A. otrzyma listę problemów, które będą musiały być rozwiązane, razem z ewentualnymi propozycjami ich rozwiązania i studium wykonalności, tak byśmy po trzech czy czterech miesiącach mogli podejmować finalne decyzje.

Pełen skład zespołu tworzą: dr inż. Zygmunt Nowak, projektant PST (SITK), mgr inż. Bogdan Bresch, prezes honorowy SITK, mgr inż. Jan Firlik, prezes SITK, dr inż. Jeremi Rychlewski, Politechnika Poznańska, mgr Jerzy Kriger, dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, mgr Maciej Musiał, dyrektor biura Stowarzyszenia Metropolia Poznań, dr Tadeusz Dziuba, poseł na Sejm RP, mgr Adam Pawlik, radny Miasta Poznania, mgr Paweł Neumann, zastępca dyrektora Regionu Zachodniego Oddział Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A., mgr Łukasz Pikuła, specjalista Regionu Zachodniego Oddział Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A., mgr Alina Stachowiak, dyrektor projektu Departament Inwestycji PKP S.A., mgr Szymon Olszak, naczelnik Wydziału Zagospodarowania Przestrzennego Nieruchomości w Poznaniu PKP S.A.