Remonty torowisk w Poznaniu: W tym roku m.in. Towarowa, Grunwaldzka i trasa PST

Tramwaje wracają na Podgórną, ale na dniach rozpoczną się następne remonty torowisk: na ul. Towarowej i Dąbrowskiego. Na tym jednak nie koniec, bo za nimi ruszą kolejne. W skrócie: Poznań będzie w najbliższym czasie mocno rozkopany.

Władze miasta nie kryją, że komunikację publiczną traktują priorytetowo, co faktycznie widać i co oczywiście ma swoje dobre strony, ale co jednocześnie mocno uprzykrza życie mieszkańcom. Dopiero co zakończył się remont torów tramwajowych na ul. Podgórnej (17 marca na stałe trasy wracają tramwaje linii nr 3, 5, 9, 13, 16 i 27 – przyp. red.), a już zaczynają się kolejne. I to za niemałe pieniądze, bo za aż 22 mln zł. Tyle właśnie miasto przeznaczy w tym roku na prace remontowo modernizacyjne.

– Został przyjęty program naprawczy infrastruktury torowo-sieciowej – mówi Piotr Snuszka, zastępca dyrektora ZTM ds. publicznego Transportu Zbiorowego. – Od 2014 r. zaczęliśmy remonty torów, sieci i podstacji trakcyjnych. W roku 2014 wydaliśmy na to 3 mln zł, w ubiegłym roku była to kwota ok. 19 mln zł. W tym roku mamy do wydania 22 mln zł. W pozostałych latach do 2020 r. też są przyjęte określone kwoty. Całość tego programu to ok. 150 mln zł.

– Stan torów i sieci nie jest w najlepszej kondycji technicznej – zauważa Snuszka. – Chcemy to zmienić po to, by zwiększyć prędkość eksploatacyjną na sieci i komfort podróżowania. Emisja hałasu też jest dość duża na tych torach. Trzeba to zmniejszyć i wprowadzić nowy tabor, który MPK będzie również powoli kupowało.

Zaplanowane prace remontowe oraz modernizacyjne mają przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo i niezawodność funkcjonowania komunikacji zbiorowej.

Zmiany organizacji ruchu, które stopniowo będą wprowadzane wraz z kolejnymi remontami, są konsultowane przez wiele jednostek miejskich, w tym przez Miejskiego Inżyniera Ruchu, Zarząd Dróg Miejskich, Zarząd Transportu Miejskiego, MPK Poznań, policję oraz spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie i Aquanet S.A. Założenie jest takie, by wprowadzane w czasie prac remontowych czasowe organizacje ruchu z jednej strony umożliwiały ich bezpieczne wykonanie, z drugiej zaś były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców.

Koniec remontów torowisk na ten rok zaplanowano na koniec października.

Poniżej szczegółowe informacje o remontach przygotowane przez Zarząd Transportu Miejskiego.

TRAMWAJE WRACAJĄ NA PODGÓRNĄ

W efekcie prowadzonych od 1 marca prac w śródmieściu Poznania wymieniono zwrotnice w rozjeździe na ulicy Podgórnej. Dzięki koordynacji prac – Aquanet dodatkowo przeprowadził naprawę sieci kanalizacyjnej w tym rejonie, a korzystając z zamknięcia trasy prowadzącej w kierunku mostu Św. Rocha, wyremontowano także studnie kablowe na torowisku od ul. Podgórnej oraz przyrządy wyrównawcze na samym moście.

Dzięki terminowemu zakończeniu prac, w piątek – 18 marca na swoje trasy sprzed remontu wrócą tramwaje 7 linii, nr: 3, 5, 9, 13, 16, 20 i 27 oraz autobusy linii nr 76 i 603. Rozkład jazdy linii nr 603 zostanie skorygowany: z przystanku Luboń Lasek autobus będzie wyjeżdżał 2-3 minuty później. Zlikwidowane zostaną linie tramwajowe nr 22 i 29. Tramwaj linii nocnej nr 201 będzie kursował przez śródmieście od nocy z 18 na 19 marca (piątek/sobota). 

REMONTY NA ULICACH TOWAROWEJ i DĄBROWSKIEGO

Na dniach rozpoczną się dwa kolejne remonty torowe, które nie będą miały wpływu na funkcjonowanie komunikacji tramwajowej, które będą dotyczyły ulic: Towarowej i Dąbrowskiego.

ULICA TOWAROWA – reanimacja trasy

Na ulicy Towarowej konieczna jest wymiana konstrukcji torowiska: szyn, podkładów i podbudowy oraz nawierzchni. Prace te obejmą także roboty sieciowe i kablowe. Remont trasy na ulicy Towarowej jest pilny, ponieważ torowisko w obecnym stanie nie nadaje się do użytkowania. Remont umożliwić poprowadzenie ruchu tramwajowego ulicą Towarową, zarówno w sytuacjach awaryjnych, jak i w przypadku organizacji objazdów. Możliwość wytyczenia linii tramwajowych przez tę ulicę zostanie wykorzystana podczas majowego remontu rozjazdów na moście Dworcowym. Prace obejmą odcinek od końca robót wykonanych w ramach przebudowy skrzyżowania ulic Matyi i Towarowej do przystanku przy ul. Św. Marcin.

Skrzyżowanie ulic Św. Marcin i Towarowej zostanie objęte programem „Centrum – etap I – przebudowa tras tramwajowych wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ulicach: Św. Marcin, Fredry, Mielżyńskiego, 27 Grudnia, pl. Wolności, Towarowa”, który ma być realizowany przy wykorzystaniu środków unijnych.

W związku z powyższymi pracami od poniedziałku – 21 marca autobusy linii nr 51 i 68  w kierunku centrum kursować będą ulicą Powstańców Wielkopolskich, natomiast w kierunku dworca Poznań Główny będą jeździć Al. Niepodległości i ulicą Matyi. Na ul. Powstańców Wielkopolskich utworzony zostanie dodatkowy przystanek, na którym zatrzymywać się będą nie tylko autobusy linii nr 51 i 68, ale także linii nr 71 i 905.

Prace, a tym samym zmiany w organizacji transportu publicznego w tym rejonie, potrwają przez około miesiąc.

ULICA DĄBROWSKIEGO – zapewnienie bezpiecznego przejazdu

Na ulicy Dąbrowskiego (odcinek od ulicy Żeromskiego do rynku Jeżyckiego) będą wymieniane punktowo szyny, podlew, zwrotnica zjazdowa przy rynku i nawierzchnia bitumiczna. Remont ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa i przejezdności torowiska do czasu rozpoczęcia modernizacji tego fragmentu ulicy Dąbrowskiego.

W związku z powyższymi pracami, które początkowo będą prowadzone na ulicy Dąbrowskiego przy ulicy Kościelnej, od nocy z czwartku na piątek 17/18 marca (do 25 marca) autobusy linii nr 64, 236 i 246 będą kursowały zmienionymi trasami (tłustym drukiem wyróżniono zmienione odcinki):

Linia nr 64
PUSZKINA – … – Nad Wierzbakiem – Wielkopolska – Pułaskiego – Roosevelta – Dąbrowskiego – Kraszewskiego – … – KACZA

Linie nr 236 i 246
LITERACKA – … – Nad Wierzbakiem – Wielkopolska – Pułaskiego – Roosevelta – RONDO KAPONIERA – Zwierzyniecka – Mickiewicza – Dąbrowskiego – Roosevelta – Pułaskiego – Wielkopolska – Nad Wierzbakiem – … – LITERACKA

UWAGA! Przebieg trasy autobusu zastępczego T2 nie zmieni się.

 

KOLEJNE ZAPLANOWANE REMONTY  

TRASY DO PĘTLI: POŁABSKA i PIĄTKOWSKA

Od II połowy kwietnia zaplanowany jest początek remontów na trasach prowadzących do pętli Połabska i Piątkowska, na których zostaną wykonane następujące prace:

  • wymianę szyn, podlewu i nawierzchni bitumicznej na przejeździe na skrzyżowaniu ulic Pułaskiego z Libelta,
  • prace remontowe i konserwacyjne dotyczące wiaduktu nad ulicą Poznańską, w ciągu trasy PST: UWAGA! KOMUNIKACJA NA PST BĘDZIE SIĘ ODBYWAŁA BEZ ZMIAN
  • remont sieci trakcyjnej obejmujący wymianę słupów trakcyjnych na trasie tramwajowej od  ulicy Winogrady do pętli Połabska
  • remont infrastruktury torowo-sieciowej oraz czterech peronów na przystankach Bonin i Św. Leonarda na „trasie Piątkowskiej” od Bonina do Al. Solidarności

W pierwszej kolejności zakończone zostaną dwa pierwsze remonty, co pozwoli na uruchomienie komunikacji tramwajowej do pętli Wilczak (koniec maja), prace na trasach prowadzących do pętli Połabska i Piątkowską potrwają do drugiej połowy czerwca.

Wykorzystując zamknięcie ruchu tramwajowego na Winogradach prowadzone będą prace w podstacji trakcyjnej Murawa przy ulicy Sołtysiej, która zapewnia zasilanie dla tramwajów na Winogradach i która w tym roku przejdzie kompleksową modernizację.

PRZEJAZDY NA ULICY GRUNWALDZKIEJ pomiędzy ulicami Ostroroga a Promienistą: wymiana szyn z uzupełnieniem tłucznia i podbiciem oraz wymiana nawierzchni (początek kwietnia)  

GÓRNY TARAS RATAJ – konieczność zapewnienia przejezdności (maj-lipiec)

Konieczny jest remont znajdujących się w najgorszym stanie technicznym odcinków trasy tramwajowej: Kórnicka – os. Lecha – rondo Żegrze.

Prace są zaplanowane w etapach na odcinkach: Kórnicka – os. Lecha, oraz os. Lecha – rondo Żegrze i obejmą wymianę podkładów z elementami trakcji górnej.

Prace na Górnym Tarasie Rataj mają zapewnić bezpieczeństwo i przejezdność trasy tramwajowej do czasu realizacji projektu „Przebudowa trasy tramwajowej: Kórnicka – os. Lecha – rondo Żegrze” wraz z budową nowej trasy tramwajowej od ronda Żegrze do ulicy Unii Lubelskiej.

 

MOST DWORCOWY – wymiana zwrotnic (maj)

Konieczna jest wymiana zwrotnic wraz z napędem i sterowaniem oraz wymiana szyn w łukach oraz nawierzchni drogowej od strony ulicy Matyi. W drugim etapie wymieniona zostanie zwrotnica na ulicy Roosevelta od strony ronda Kaponiera.

WĘZEŁ HETMAŃSKA-GŁOGOWSKA – wymiana zwrotnic od strony rynku Łazarskiego (II połowa czerwca)

WĘZEŁ HETMAŃSKA-28 CZERWCA 1956r. – wymiana zwrotnicy od strony ulicy Głogowskiej oraz dwóch napędów najazdowych sterowania (przełom czerwca i lipca)

RONDO STAROŁĘKAwymiana wszystkich zwrotnic od strony Żegrza oraz od strony ronda Rataje (początek lipca – początek sierpnia)

ZAJEZDNIA MPK POZNAŃ PRZY ULICY GŁOGOWSKIEJwymiana zwrotnic łączących układ torowy zajezdni z torowiskiem na ulicy Głogowskiej (początek lipca-II połowa lipca)

ULICA FREDRY – remonty przejazdów (I połowa sierpnia)
Od początku modernizacji węzła Kaponiera ulica Fredry jest wyjątkowo obciążona ruchem tramwajowym. Ma to negatywny wpływ na stan torowiska na całej długości ulicy. W pierwszej połowie sierpnia wykonane zostaną remonty przejazdów przez al. Niepodległości i ul. Kościuszki polegające na wymianie szyn, podlewu i nawierzchni bitumicznej.

POZNAŃSKI SZYBKI TRAMWAJmodernizacja trakcji oraz inne remonty torowo-sieciowe (koniec lipca – koniec sierpnia)

Podczas tegorocznych wakacji zaplanowano II etap prac remontowych i modernizacyjnych na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Obejmą one:

  • modernizację sieci trakcyjnej na odcinku pomiędzy ulicami Roosevelta a Słowiańską. Jest to kontynuacja zeszłorocznej wymiany sieci trakcyjnej od ul. Słowiańskiej do pętli Sobieskiego. Na odcinku wymienianym w tym roku sieć trakcyjna musiała być przeprojektowana,
  • wymianę infrastruktury na stacjach prostownikowych Lechicka i Kurpińskiego,
  • modernizację układu sterowania zwrotnic na pętli Sobieskiego, wymiana zwrotnic i napędów,
  • wymianę najbardziej zużytych szyn, głównie na łukach pomiędzy przystankami Lechicka/Poznań Plaza a Szymanowskiego.

ULICA GWARNA – wymiana szyn na łukach na skrzyżowaniu ulic Gwarnej i św. Marcin, w kierunku ul. Ratajczaka (II połowa sierpnia-koniec sierpnia)

SKRZYŻOWANIE ULICY RATAJCZAKA Z ULICĄ ŚW. MARCIN – wymiana szyn, podlewu i nawierzchni bitumicznej na przejeździe (II połowa sierpnia – koniec sierpnia)

 

SKRZYŻOWANIE ULIC KRÓLOWEJ JADWIGI i PÓŁWIEJSKIEJ – wymiana rozjazdu oraz wymiana zwrotnic wraz z napędem i sterowaniem od strony ul. Strzeleckiej (wrzesień)

SKRZYŻOWANIE ULIC KRÓLOWEJ JADWIGI i STRZELECKIEJ – wymiana rozjazdu, wymiana zwrotnic wraz z napędem i sterowaniem od strony ulicy Górna Wilda (wrzesień)

ULICA i MOST KRÓLOWEJ JADWIGI od ul. Strzeleckiej do końca mostu od strony ul. Serafitek – wymiana szyn, podlewu i nawierzchni bitumicznej (początek września – I połowa października)