Amazon nowym partnerem Teatru Nowego

Teatr Nowy w Poznaniu pozyskał kolejnego partnera. – Cieszę się, że na naszej teatralnej drodze spotkaliśmy firmę Amazon. Zaszczytne miano pierwszej instytucji kultury w Polsce, którą Amazon wspiera swoimi czytnikami, zobowiązuje nas do kreatywności – mówi Piotr Kruszczyński, dyrektor Teatru Nowego w Poznaniu. – Bardzo liczę na to, że twórcza przyjaźń Amazon i Teatru Nowego przetrwa wiele teatralnych sezonów i wspólnie wykreujemy dla niejedno artystyczne wydarzenie.

Od dziś wraz z amerykańskim koncernem Amazon Teatr Nowy będzie wspierał promocję czytelnictwa. Amazon przekazał trzydzieści czytników książek elektronicznych Kindle i został partnerem technologicznym Sceny Debiutów, inicjatywy promującej młodych reżyserów i scenografów. W przedsięwzięciu uczestniczą studenci reżyserii z warszawskiej Akademii Teatralnej oraz Wydziału Architektury Wnętrz i Scenografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. 3 edycja Sceny Debiutów odbędzie się w dniach 2-7 czerwca 2016.

Teatr wspólnie z firmą Amazon będzie organizować również cykl otwartych spotkań i prób teatralnych, których uczestnicy będą mogli poznać osobiście cenionych pisarzy, dziennikarzy i dramaturgów.
– Niemal każdy reżyser z obecnego pokolenia reżyserów pracuje z dramaturgiem. W związku z tym egzemplarz sztuki bardzo się zmienia w okresie prób, które trwają dwa, a nawet trzy miesiące. Koniecznym jest wówczas drukowanie wciąż nowych egzemplarzy, nad którymi dramaturg  z reżyserem pracują. Kiedy obliczyłem ostatnio, ile tych egzemplarzy powielamy do każdej premiery, stwierdziłem że trzeba wpaść na genialny pomysł, który pozwoli nam zaoszczędzić te nomen omen amazońskie lasy – wyjaśnia Piotr Kruszczyński, dyrektor Teatru Nowego w Poznaniu. – Dzięki współpracy z firmą Amazon nie drukujemy od dziś egzemplarzy sztuki, tylko aktorzy czytają z czytników elektronicznych, na których wszystkie zmiany można wykonywać na bieżąco. Liczymy na to, że dzięki podarowanym czytnikom Kindle współpraca młodych twórców z aktorami będzie przebiegała szybciej, a oszczędność papieru pozwoli teatrowi wygospodarować więcej środków na realizację pomysłów inscenizacyjnych.

Współpraca Amazon i Teatru Nowego będzie także obejmować wspólną organizację akcji „Czytnik”, która z jednej strony jest cyklem spotkań literackich, a z drugiej formą czytania performatywnego dostępnego dla publiczności. Nazwa tej inicjatywy nie jest przypadkowa – czytnik Kindle będzie podczas spotkań i prób otwartych głównym źródłem tekstu. “Czytnik” to z jednej strony cykl spotkań literackich, a z drugiej czytania performatywne otwarte dla publiczności.
– Promowanie czytelnictwa jest związane z Amazon od samego początku, gdy dwadzieścia lat temu, zaczynaliśmy jako księgarnia internetowa. Dziewięć lat temu zadebiutował na rynku nasz czytnik Kindle, który podbił serca fanów książek na całym świecie w tym także Polaków. Dlatego tym bardziej nam jest przyjemnie, że możemy się dzielić tym co nam bliskie z tak wyjątkowymi instytucjami jak Teatr Nowy – mówi Robert Stobiński, Członek Zarządu Amazon Polska. – Wierzymy, że nasza współpraca przyniesie efekty w postaci promocji nie tylko konsumpcji kultury, ale także jej tworzenia.

W majowej edycji “Czytnika”, 17 maja o godz. 19.30 na Trzeciej Scenie, Teatr Nowy weźmie pod lupę tajne śledztwa. Rozwikłanych zostanie kilka tajemnic, uczestnicy zanurzą się po uszy w opowieściach o straszliwych zbrodniach, poszukiwaniach mrocznej prawdy i wstrząsających faktach. A wszystko odbędzie się z pomocą Krzysztofa Kaźmierczaka – reportera śledzącego poznańskie historie kryminalne i skandale obyczajowe – oraz Łukasza Orbitowskiego – laureata Paszportu “Polityki”i autora “Inne duszy”.

Ponadto już niebawem we foyer Teatru Nowego ruszy pierwsza w teatrze w Polsce Kindoletka. Celem realizowanego przez Amazon programu jest promocja czytelnictwa w lokalnych społeczeństwa. Teatralna Kindloteka dostępna będzie dla wszystkich mieszkańców Poznania w godzinach otwarcia kawiarnianego foyer.