Czy bieżnikowanie opon to dobry pomysł?

Opony samochodowe to jedne z ważniejszych elementów pojazdu, mających realny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Niestety po jakimś czasie – jak wszystko – ulegają zużyciu, a tym samym tracą swoje właściwości. Opony ze startym bieżnikiem tracą przyczepność do podłoża, co może skutkować nawet wypadkiem. Z tego też względu trzeba co jakiś czas wymieniać je na nowe lub zdecydować się na bieżnikowanie. Czy warto?

Ogumienia kół nie kupujemy co roku. Istnieje jednak kilka powodów, kiedy powinniśmy to uczynić. Po pierwsze, gdy opona została przebita lub uszkodzona; po drugie, gdy jest już stara i na jej powierzchni widać już specyficzne zmiany zużycia; a po trzecie, gdy bieżnik jest zbyt wytarty, czyli jego głębokość jest mniejsza niż 1,6 mm.

Komplet nowych opon to koszt między 900 do 1600 złotych, za opony do samochodów terenowych czy SUV-ów zapłacimy nawet ponad 2000 złotych. Bieżnikowanie opon to tańsze rozwiązanie – za komplet tak zwanych nadlewek damy od 400 do około 600 złotych.

Na czym polega bieżnikowanie opon?

Bieżnikowanie opony to nic innego jak ściągnięcie zużytego, przetartego bieżnika i zastąpienie go nowym. Nie wystarczy jednak kupić raz w życiu kompletu opon i w nieskończoność je bieżnikować – korpus (karkas) opony również się zużywa, chociaż w nieco wolniejszym tempie niż bieżnik.

Istnieją dwie metody bieżnikowania opon: na gorąco oraz na zimno. Pierwszy sposób polega na utrwaleniu w procesie wulkanizacji odciśniętego wzoru bieżnika na przyszykowanym karkasie. W tej metodzie konieczne jest stosowanie specjalnych form. Formy te są dopasowywane do rozmiaru opony oraz wzoru bieżnika. Jest to bardziej kosztowna metoda. Z kolei bieżnikowanie na zimno polega na usunięciu starego bieżnika, a następnie połączeniu nowego, już gotowego z karkasem – nie ma tu znaczenia wielkość opony czy wcześniejszy wzór bieżnika.

Zalety i wady

Podstawową zaletą takiego rozwiązania jest oczywiście cena cena “takich kół” – decydując się na bieżnikowanie opon, możemy zaoszczędzić nawet 30-40%. Zanim opona zostanie oddana do użytku, przechodzi szereg testów wytrzymałościowych i bezpieczeństwa. Ponadto niekiedy na opony nakłada się bieżniki, które są głębsze niż te w oryginalnych kołach samochodowych. Dzięki temu opony mają lepszą przyczepność, jadąc po powierzchni pokrytej wodą. Głębszy bieżnik to także wydłużony czas użytkowania. Co więcej, bieżnikowanie to idealna opcja dla miłośników ekologii, gdyż w procesie produkcji zużywa się o wiele mniej ropy naftowej.

Chociaż opona bieżnikowana dostała poniekąd nowe życie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zużyje się szybciej niż nowa. Powodem tego jest to, że koło zyskało jedynie nowy bieżnik, cała reszta ma już swoje lata i przejechane kilometry. Decydując się na opony bieżnikowane, musisz liczyć się również z tym, że droga hamowania oraz przyczepność do podłoża nieznacznie wzrasta.

Wybieraj mądrze

Jeżeli przedstawione wady opon bieżnikowanych cię nie zniechęcają i masz zamiar oszczędzić na zakupie, koniecznie korzystaj z usług profesjonalnych firm specjalizujących się w tym kierunku. Korzystają one z wysokojakościowych materiałów, nie zaś z odpadowych jak niektóre mniejsze firmy.

Artykuł powstał we współpracy z Auto Plaza.

//