Dworzec PKP: Zabytkowa wiata na peronie 4a

Dobre wieści docierają do nas od firmy Trigranit Development Polska, która odpowiada za prace remontowe na poznańskim dworcu głównym. Będący w przebudowie od jesieni ubiegłego roku peron 4a znów służy podróżnym i to z nowym, długo wyczekiwanym zadaszeniem w postaci zabytkowej wiaty pochodzącej z początku XX w.

Kiedy jesienią 2015 r. informowaliśmy o początku prac remontowych na terenie peronu 4a na poznańskim dworcu głównym, ten nie wyglądał najlepiej. O modernizację dopominały się nawierzchnia i torowisko, sam peron zaś nie posiadał zadaszenia. Teraz sytuacja wygląda zdecydowanie lepiej.

Firma Trigranit Development Polska, która prowadzi przebudowę peronów znajdujących się pomiędzy Dworcem Zachodnim a dworcem Poznań Główny, w tym peronu 4a, zakończyła renowację i montaż zabytkowej wiaty pochodzącej z początku XX w. Wiata długi czas znajdowała się na peronie 2, teraz służy za zadaszenie na nowo odrestaurowanym peronie 4a.

Pochodząca z XX w. wiata została zdemontowana i zmagazynowana w trakcie budowy Poznań City Center oraz parkingu nad torami. W wyniku wewnętrznych ustaleń pomiędzy inwestorem a zarządem Poznańskich Kolei Państwowych została podjęta decyzja o przywróceniu jej na terenie nie posiadającego zadaszenia peronu 4a.

Odrestaurowana, zabytkowa wiata ma ponad 200 m długości, ok. 7 m szerokości i niecałe 6 m wysokości. Wykonana jest ze stalowych dźwigarów kratowych opartych na 60 żeliwnych słupach. W trakcie renowacji wymieniono całkowicie pokrycie dachu wraz z kratownicami stanowiącymi jego konstrukcję. Dodatkowo na odrestaurowanej wiacie zamontowano nowe oświetlenie w postaci ledowych linii świetlnych wraz ze zintegrowanym systemem nagłośnienia. Ze względu na historyczne znaczenie wiaty wszystkie prace wymagały konsultacji i uzgodnień z Miejskim Konserwatorem Zabytków.

– Cieszymy się, że mogliśmy prowadzić renowację tego obiektu i przywrócić go poznaniakom – mówi Tomasz Lisiecki, prezes Trigranit Development Polska. – Mam nadzieję, że przez lata będzie on służył podróżnym.

Całkowity koszt związany z renowacją i rekonstrukcją wiaty oraz jej ponownym montażem to blisko 2,5 mln zł, z czego 2,2 mln zł pochodziło ze środków inwestora.

Nowe zadaszenie peronu 4a wykonane przez firmę Trigranit to tylko część prac, jakie były realizowane w ramach jego remontu. Spółka PKP PLK od września 2015 r. dokonała całkowitej przebudowy peronu, dostosowując jego wysokość do obecnych standardów, wymieniła nawierzchnię, a także ułożyła nowe tory. Dodatkowo w trakcie prac zamontowano tablice elektroniczne wyświetlające informacje dla podróżnych. Na peronie na zlecenie PKP PLK S.A. ustawiono również nowe ławki dla podróżnych.

Jak w chwili obecnej wygląda peron 4a, ilustrują poniższe zdjęcia. Do galerii dołączamy zdjęcia z naszego archiwum, na których można zobaczyć stan peronu sprzed remontu.