Znamy szczegóły zmian w organizacji ruchu na Grunwaldzkiej. Nie tylko wydzielą torowisko

Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu ogłosił właśnie przetarg na przeprowadzenie prac związanych z wprowadzeniem nowej organizacji ruchu na ulicy Grunwaldzkiej między Roosevelta i Matejki. Między innymi wydzielone tu zostanie torowisko tramwajowe. Termin składania ofert upływa 4 października.

Wydzielenie torowiska tramwajowego na ulicy Grunwaldzkiej na odcinku od ulicy Roosevelta do skrzyżowania z ulicami Matejki i Szylinga pozwoli bezkolizyjnie, bezpiecznie i bez opóźnień przejechać tym odcinkiem drogi tramwajom linii nr 6, 3 i 15 oraz poruszającym się objazdem autobusom linii 64.

Po torowisku będą jeździć nie tylko autobusy i tramwaje, ale też pojazdy specjalne na sygnale. Wydzielenie ma się odbyć za pomocą plastikowych krawężników. Tym samym kierowcy będą mieć do dyspozycji tylko jeden pas ruchu.

Jedną ze zmian będzie likwidacja skrętu w lewo, z ul. Grunwaldzkiej w Matejki.

– Z tego lewoskrętu korzystało niewielu kierowców, a powodował on kolizję z ruchem tramwajowym. Teraz będzie można tak przeprogramować sygnalizację świetlną, by samochody jechały równocześnie z tramwajami, co znacznie usprawni ruch na tym skrzyżowaniu – tłumaczy Tadeusz Nawalaniec, z-ca dyr. Zarządu Dróg Miejskich. –  Do ulicy Matejki będzie można dojechać skręcając wcześniej w ul. Śniadeckich i potem w Konopnickiej. Planujemy uruchomienie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Grunwaldzka/Śniadeckich, by poprawić bezpieczeństwo w tym miejscu. Będziemy to realizować równolegle ze ścieżką rowerową na odcinku od Stolarskiej do Roosevelta, czyli na początku przyszłego roku.

Wydzielenie torowiska na ulicy Grunwaldzkiej spowodowało konieczność wprowadzenia zmian w organizacji ruchu także na sąsiedniej ulicy Bukowskiej. W celu utrzymania sprawnego ruchu zamknięty zostanie przejazd tą ulicą na wprost, przez skrzyżowanie z ul. Zeylanda. Uprawnione do tego będą wyłącznie autobusy komunikacji zbiorowej taksówki oraz rowerzyści. Utrzymany zostanie natomiast skręt w prawo w ul. Zeylanda.

– Nie obawiamy się, że cały ruch z Bukowskiej przeniesie się na Grunwaldzką – uspokaja dyrektor ZDM. – Dróg alternatywnych jest sporo. Można jechać przez rondo Kaponiera i ulicą Zeylanda dojechać do Bukowskiej, albo jechać prosto Grunwaldzką i w zależności od celu podróży dojechać do Bukowskiej, skręcając w Szylinga lub którąś z kolejnych ulic prostopadłych. Na szczęście nie potwierdziły się obawy, że otwarcie ronda Kaponiera spowoduje większe natężenie ruchu na Grunwaldzkiej. Z naszych analiz wynika, że jest to zaledwie 7 samochodów na godzinę więcej.

Oprócz zamknięcia przejazdu przez skrzyżowanie na wprost utrzymany zostanie wprowadzony z uwagi na inwestycję budowlaną w rejonie ulic Kraszewskiego, Gajowej i Sienkiewicza układ bus-pasów na odcinku od Szylinga do Zeylanda. Tymczasowe przeniesienie bus-pasa na jezdnię prowadzącą w kierunku centrum okazało się bardzo skuteczne – autobusy zyskały na tym odcinku około 6 minut. Rozwiązanie to zostanie zatem wprowadzone jako docelowe.

Kolejna zmiana dotyczy kierowców jadących z Junikowa w stronę centrum. Z lewego pasa na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej z Matejki będzie można skręcać tylko w ulicę Szylinga, z prawego zaś kierować się na wprost ulicą Grunwaldzką lub w prawo w ulicę Matejki.

Zadanie obejmuje również modernizację i dostosowanie do obowiązujących przepisów przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego zlokalizowanego na wysokości ulicy Święcickiego, a także wprowadzenie zmian w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnych.

Firmy zainteresowane złożeniem oferty w przetargu mogą to zrobić do 4 października. Na przeprowadzenie wszystkich prac wykonawca będzie mieć 52 dni kalendarzowe. Inwestycja powinna więc zakończyć się jeszcze w tym roku.