Walka o Poznań Główny trwa. Poznańskie Inwestycje Miejskie piszą do kolei państwowych

O szereg zmian, w tym poszerzenie tunelu pod i utworzenie zadaszenia nad peronami 4-6 oraz wymianę nieestetycznej, złej jakości kostki betonowej na nawierzchnię z płyt granitowych apelują społecznicy z Poznańskich Inwestycji Miejskich. List do PKP PLK wysłali zaledwie parę dni po informacji o zmianie planów związanych z rewitalizacją budynku starego dworca, związanych z nieprzedłużeniem umowy z firmą TriGranit, odpowiedzialną za nowy dworzec kolejowy i Poznań City Center.

10 października informowaliśmy o zmianie planów w związku z modernizacją Poznania Głównego. Stary dworzec kolejowy ma ponownie zostać centralnym budynkiem służącym obsłudze podróżnych, a dotychczasowe założenia o kompleksie dworcowym jako całości, są już nieaktualne. Niewykluczone, że zachowany zostanie pomysł budowy kładki łączącej budynek starego i nowego dworca, a także że rozbudowany zostanie tunel podziemny, o co wielokrotnie apelowali m.in. politycy PiS, w tym mocno zaangażowany w sprawę radny Adam Pawlik.

3 dni po wycieku informacji do mediów, do PKP PLK wiadomość wysłali działacze Poznańskich Inwestycji Miejskich. Publikujemy list otwarty społeczników:

Szanowni Państwo,

Stowarzyszenie „Inwestycje dla Poznania” obserwuje działania inwestycyjne na terenie stacji Poznań Główny od początku prac modernizacyjnych (2011 r.) związanych z budową nowego obiektu nad peronami 1-3 oraz ich remontem. W tym okresie wielokrotnie zgłaszaliśmy postulaty w ramach obywatelskiej akcji „Jaki Poznań Główny?” dotyczące poprawy warunków obsługi pasażerskiej na Poznaniu Głównym.

Obserwujemy również obecnie wykonywane prace modernizacyjne peronów 4-6. Cieszy nas fakt, iż na niedawno ukończonym peronie 4a pojawiła się nawierzchnia z płyt granitowych (wielokrotnie przez nas postulowana). Z ostateczną oceną prac poczekamy do ich całkowitego zakończenia.

Chcielibyśmy zadać kilka istotnych pytań odnośnie szczegółów modernizacji peronów 4-6. Są one bardzo ważne szczególnie teraz, w obliczu decyzji o podjęciu przez PKP S.A. wysiłku przebudowy starego gmachu dworca głównego:

-1) Czy w ramach przebudowy i wyburzania tunelu pod peronami 4-6 tunel zostanie poszerzony do rozmiarów umożliwiających swobodniejszy przepływ pasażerów? Poszerzenie tunelu jest sprawą niezbędną dla poprawy jakości obsługi pasażerskiej na stacji Poznań Główny. Trwające obecnie prace to szansa na wyeliminowanie tego problemu – ”wąskiego gardła” w komunikacji między peronami, przystankiem Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, Dworcem Zachodnim oraz starym głównym gmachem dworca, do którego zgodnie z planami PKP S.A. powróci obsługa pasażerska. Uprzejmie prosimy o uwzględnienie tego postulatu w procesie trwającego remontu peronów 4-6.

-2) Jak przedstawia się kwestia zadaszenia peronów 4-6? Czy powstanie hala peronowa, a jeśli tak to w jakim kształcie? Jeśli nie, to w jaki sposób zostanie zapewniona ochrona pasażerów przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi na całej długości peronów?

-3) Czy zostanie przebudowana nawierzchnia peronów 1-3 oraz wymieniona z nieestetycznej i złej jakości kostki betonowej (z ruchomymi płytami krawędziowymi) na nawierzchnię z płyt granitowych? Czy zostanie również przeprowadzona estetyzacja hali peronowej, powstałej nad peronami 1-3?

Poniżej wyjaśnienia dotyczące przedstawionych pytań.

Ad. 1. Stoimy na stanowisku iż, poszerzenie tunelu, oprócz budowy projektowanej kładki, jest niezbędne. Obecnie w godzinach szczytu pasażerowie tłoczą się w niewygodnym przejściu, co również ma znaczenie ze względów bezpieczeństwa. Przypominamy, że poszerzenie tunelu oraz jego przedłużenie było jednym z głównych postulatów konsultacji społecznych organizowanych przez Stowarzyszenie w styczniu br. Prosimy o uwzględnienie potrzeb pasażerów i wymogów bezpieczeństwa (także podczas coraz częściej ogłaszanych ewakuacji – przykrego znamienia czasów) w realizowanej przez Państwa inwestycji.

Ad. 2. Wielokrotnie podkreślaliśmy, że komfort pasażerów wymaga, aby perony 4-6 znalazły się pod wspólnym zadaszeniem. Zwracamy uwagę, że w Polsce w ostatnich latach hale peronowe powstały m.in. w Katowicach i w Gliwicach. Czy poznański oddział PKP PLK S.A. stanie na wysokości zadania i wybuduje obiekt na miarę rangi dworca głównego w Poznaniu, obsługującego po Warszawie największą liczbę pociągów na dobę?

Ad. 3. Nawierzchnia peronów 1-3 nie spełnia wymogów jakościowych dworca tej rangi co Poznań Główny. Kostka betonowa jest nietrwała, nierówna, niewygodna w użytkowaniu oraz nieestetyczna. Zastosowane prymitywne meble peronowe oraz istniejąca hala peronowa, a dokładniej rzecz ujmując, powstałe nad przestrzenią peronów 1-3 zadaszenie, tworzące swoistą bardzo ciemną halę, również nie spełniają wymagań obsługi pasażerskiej. Po zaledwie kilku latach użytkowania kostka betonowa jest krzywa, brudna, w wielu miejscach perony się zapadają, a płyty krawędziowe są ruchome. Remont oraz lifting jakościowy jest koniecznością, o co postulujemy już od 2011 roku.

Poznań Główny, drugi co do ruchu pasażerskiego obiekt w kraju, potrzebuje rozwiązań o najwyższych standardach, spełniających wymagania podróżnych. Musi też być gotowy na wyzwania przyszłości, do których zalicza się spodziewany wzrost ruchu, jaki będzie miał miejsce w związku z rozwojem Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Postulowane przez nas inwestycje, w tym poszerzenie tunelu 4-6, są w tej perspektywie koniecznością.

W związku z powyższym zwracamy się z prośbą o uwzględnienie potrzeb pasażerów oraz wprowadzenie najwyższych możliwych standardów obsługi pasażerskiej na stacji Poznań Główny.

Z wyrazami szacunku

Paweł Sowa, prezes
Arkadiusz Borkowski, wiceprezes