Czy Posnania oznacza większe korki na Ratajach?

Od wielkiego debiutu Posnanii minął już prawie tydzień. Jeszcze przed jej otwarciem mieszkańcy Poznania obawiali się korków w rejonie już i tak zatłoczonego ronda Rataje. Specjaliści z Korkowo.pl sprawdzili, jak wyglądały ulice w okolicy nowego centrum handlowego przed i po jego otwarciu. 

 

Już w pierwszy weekend po inauguracji największego centrum handlowego w Wielkopolsce doszło do pewnych trudności – przez ogromne korki kierowcy nie mogli wyjechać z parkingu Posnanii. Interweniowała straż pożarna, bo czujniki na parkingu wykryły za wysokie stężenie dwutlenku węgla w powietrzu. Czy obawy poznaniaków były uzasadnione i czy ruch w tym rejonie faktycznie jest większy?

W tygodniu vs przez weekend

Badanie serwisu Korkowo.pl objęło godziny porannego i popołudniowego szczytu, czyli czas, 

w którym na ulicach jest najwięcej samochodów. Na tydzień przed otwarciem centrum ruch w rejonie ronda Rataje nie należał do najpłynniejszych, jednak po otwarciu centrum sytuacja nie zmieniła się drastycznie – we wszystkich dniach średnia prędkość aut rzadko przekraczała 30 km/h. Widać jednak znaczny spadek średnich prędkości w godzinach porannego szczytu. W porównaniu z poprzednim tygodniem, po debiucie Posnanii kierowcy jeździli nawet o średnio 6 km/h wolniej.

Podczas weekendów sprawdzono średnią prędkość między godziną 11.00 a 19.00. Największy spadek widać między sobotami 15 i 22 października, gdzie najwyższa różnica wynosiła aż 9 km/h. Pierwsze sobotnie popołudnie funkcjonowania Posnanii nie było dla kierowców łaskawe –  prędkość w granicach 22-26 km/h sprawiła, że lepszym rozwiązaniem okazała się komunikacja miejska. Następnego dnia było już nieco lepiej, a samochody w okolicach centrum handlowego rozpędzały się do ok. 38 km/h (o godzinie 11.00).

Główne drogi dojazdowe w korkach?

Poza obszarem w okolicach Posnanii, specjaliści z Korkowo.pl sprawdzili także średnią prędkość na głównych drogach dojazdowych: Jana Pawła II i Kórnickiej. Największą różnicę widać pomiędzy środowym i czwartkowym porannym szczytem (pierwsze dni funkcjonowania nowego centrum handlowego), a analogicznym czasem w poprzednim tygodniu. Co ciekawe, w piątkowe popołudnie po debiucie Posnanii można było przejechać przez badane ulice znacznie szybciej, niż tydzień wcześniej. Jeśli chodzi o weekend, to znowu dla kierowców najgorsze było sobotnie popołudnie, zwłaszcza w okolicach godziny 17.00 – wtedy zarówno Jana Pawła II, jak i Kórnicka były zakorkowane, a kierowcy poruszali się w ślimaczym tempie – średnio 24 km/h.

Czy otwarcie kolejnego centrum handlowego w Poznaniu negatywnie wpłynie na ruch samochodowy na Ratajach? To na pewno okaże się w kolejnych tygodniach funkcjonowania Posnanii, gdy opadną emocje. Jednak już teraz wyniki badania pokazują, że ten rejon miasta należy do najbardziej zakorkowanych, a sytuacji nie poprawia dodatkowa liczba samochodów zmierzających w kierunku nowo otwartej galerii.

Dane o sytuacji drogowej zostały opracowane przez serwis Korkowo.pl, który prezentuje aktualne informacje o korkach na polskich drogach. Analizie poddano dane GPS z urządzeń Yanosik, Yanosik dla Firm oraz Flotis umieszczonych w pojazdach poruszających się po wybranych trasach w terminach: 12-23.10.2016 r. Prędkości były mierzone między godziną 7.00 a 8:00, 16.00 a 19.00 oraz między 11.00 i 19.00.