32 metry i 1 cm innowacji w transporcie. Nowy Moderus Gamma będzie woził poznaniaków

Do tej pory, istniejący od 11 lat, Modertrans miał w swojej ofercie tramwaje jednoczłonowe i wysokopodłogowe – Alfa oraz trójczłonowe i częściowo niskopodłogowe – Beta. Pojazdy wyprodukowane przez spółkę, której  głównym udziałowcem jest  Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu, można spotkać m.in. na torach Gdańska, Poznania, Elbląga, Szczecina, Wrocławia i aglomeracji śląskiej. Innowacyjny Moderus Gamma wykorzystuje […]

Do tej pory, istniejący od 11 lat, Modertrans miał w swojej ofercie tramwaje jednoczłonowe i wysokopodłogowe – Alfa oraz trójczłonowe i częściowo niskopodłogowe – Beta. Pojazdy wyprodukowane przez spółkę, której  głównym udziałowcem jest  Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu, można spotkać m.in. na torach Gdańska, Poznania, Elbląga, Szczecina, Wrocławia i aglomeracji śląskiej.

Innowacyjny Moderus Gamma wykorzystuje wiedzę i doświadczenie zdobyte przez producenta podczas realizacji wcześniejszych projektów. Ma 32 metry długości i może pomieścić 244 pasażerów. Do ich dyspozycji są 63 stałe i 3 rozkładane miejsca siedzące.

To tramwaj w pełni niskopodłogowy. Płaską podłogę w obszarze wózków osiągnięto dzięki rezygnacji z klasycznych osi. Zamontowano układ poziomujący, mający za zadanie utrzymanie stałej wysokości podłogi, niezależnie od obciążenia pojazdu. Tramwaj wyposażono także w kondensatory, magazynujące energię odzyskaną z sieci podczas hamowania.        

Szczególną uwagę zwrócono na elementy ułatwiające podróż pasażerom: ergonomiczne poręcze, intercomy do kontaktu z motorniczym, ładowarki USB oraz w pełni klimatyzowaną przestrzeń pasażerską. Nie zapomniano przy tym o pracy motorniczego. Ergonomicznie zaprojektowana kabina, wielofunkcyjne panele dotykowe, nastawnik jazdy zintegrowany z fotelem i przyciski w podłokietniku podnoszą komfort jego pracy.

– W Poznaniu jest już produkowany samochód roku i autobus roku. Mam nadzieję, że do tych dwóch pojazdów dołączy wkrótce Moderus Gamma jako tramwaj roku – mówił podczas oficjalnej prezentacji tramwaju prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.        

Dzięki symulacjom przeprowadzonym przez Politechnikę Poznańską, ruch poszczególnych członów oraz całej bryły tramwaju, a także jego masa, zostały zoptymalizowane.          

– Podczas realizacji projektu Moderus Gamma połączyliśmy wiedzę i doświadczenie naszej firmy oraz Politechniki Poznańskiej. Jest to kolejny projekt badawczo-rozwojowy, w którym zastosowanie znalazły nowoczesne technologie. Tworząc konsorcjum z jednostką badawczą, chcieliśmy stworzyć produkt, który jest nie tylko funkcjonalny, ale również innowacyjny – mówi Jarosław Bakinowski, wiceprezes zarządu i dyrektor ds. pojazdów szynowych Modertrans Poznań sp. z o.o.

Projekt “Innowacyjny tramwaj miejski”, na który wydano ponad 14 mln zł, był współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach wsparcia badań naukowych i prac rozwojowych w skali demonstracyjnej DEMONSTRATOR+, a wcześniej ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wartość dofinansowania przekroczyła 5,6 mln zł.

W piątkowej premierze nowego tramwaju, w oddziale spółki w Biskupicach Wielkopolskich, wzięli udział przedstawiciele władz Poznania i powiatu poznańskiego, Urzędu Marszałkowskiego, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Politechniki Poznańskiej, a także przedsiębiorstw komunikacji miejskiej z całej Polski. Uruchamiając dzwonek tramwaju, prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak dał sygnał do pierwszej jazdy testowej.