Oliver Frljić: “wykorzystam czas Malta Festival Poznań, by poinformować świat o ograniczaniu przez ministra wolności słowa”

Kurator tegorocznego Malta Festival Poznań 2017, Oliver Frljić, odpowiedział na zarzuty stawiane przez ministra Glińskiego, który odmówił udzielenia imprezie dotacji z ministerstwa, pomimo podpisanej umowy. Twórca zapowiada, że będzie informował media międzynarodowe, organizacje zajmujące się prawami człowieka i środowiska artystyczne o ograniczaniu przez polskiego ministra wolności słowa i wolności artystycznej.

Kurator wydał oświadczenie, w którym odwołuje się do argumentacji ministra Glińskiego, który postanowił wstrzymać dofinansowanie dla imprezy ze względu na kontrowersyjną postać Olivera Frljića.

Frljić zaczął swoje oświadczenie od sarkazmu, gratulując ministrowi sukcesu

“Wypowiedzi polskiego Ministra Kultury, Piotra Glińskiego, na temat spektaklu Klątwa oraz szantaż finansowy zastosowany przez niego wobec Festiwalu Malta są zdarzeniem bez precedensu w mojej karierze artystycznej. Mimo że często byłem poddawany rożnym formom presji politycznej i cenzury, nigdy nie było to działanie tak jawne i nie pochodziło od członka rządu. Gratuluję Panu tego niechlubnego sukcesu!”

Oliver Frljić

W kolejnym akapicie, odwołuje się do słów ministra o tym, jakoby miał on nie wiedzieć, kto będzie kuratorem Festiwalu, a także powoływania się na kontrowersyjność dorobku artystycznego Frljića w przeszłości:

“Kolejną sprawą, na którą chciałbym zwrócić uwagę jest fakt, ze polski Minister Kultury otwarcie zadeklarował gotowość naruszenia obowiązującej umowy i procedury przyznawania dotacji, którą ze względu na charakter swojej funkcji powinien egzekwować. Powinien także wiedzieć – przynajmniej od marca, 2016 kiedy to Ministerstwo zatwierdziło program z nazwiskami kuratorów Festiwalu Malta na okres 2016-2018 – kim będą osoby odpowiedzialne za kształt tego wydarzenia. Jeśli pan Gliński jeszcze tego nie wie, moja twórczość teatralna prezentowana była na najbardziej prestiżowych międzynarodowych festiwalach i w teatrach: Wiener Festwochen (Wiedeń), Kunstenfestivaldesarts (Bruksela), Festival TransAmériques (Montreal), Dialog (Wrocław), La MaMa (Nowy Jork), Bitef (Belgrad) – żeby podać tylko kilka przykładów. Jeśli pan Gliński miał problem z tym, co wydarzyło się Starym Teatrze w 2013, powinien był zareagować przed zatwierdzeniem dotacji finansowej dla Festiwalu Malta.”

Oliver Frljić

Minister argumentując swoją decyzję o braku dotacji wskazywał, że osoba Frljića może stanowić zagrożenie dla zasad współżycia społecznego. Te słowa także nie pozostały bez komentarza samego zainteresowanego:

“Chciałbym zauważyć, że gdy pan Gliński oskarżył mnie o stanowienie zagrożenia dla podstawowych zasad współżycia społecznego, nawet jednym słowem nie potępił aktów przemocy skierowanych przeciwko aktorom i kierownictwu Teatru Powszechnego. Nie usłyszeliśmy słów potępienia wobec tych, którzy atakowali podstawowe wolności: wypowiedzi, wolności artystycznej lub wolności osób do swobodnego pójścia do teatru. Nie usłyszeliśmy również od pana Glińskiego wyrazów współczucia wobec pani sprzątającej, której ręce poparzyła substancja korozyjna rzucona przez młodzież nacjonalistyczną przed jednym z kolejnych spektakli Klątwa w Teatrze Powszechnym. Być może dla pana Glińskiego cała ta przemoc działa na rzecz spójności społecznej, w której większość może znęcać się nad różnymi mniejszościami bez żadnych sankcji.”

Oliver Frljić

Na koniec, kurator zaznacza, że nie pozostawi tej sprawy w spokoju i zapowiada informowanie społeczności międzynarodowej o naruszaniu wolności słowa i artystycznej przez polskiego ministra:

“Chciałbym poinformować pana Glińskiego oraz polską opinię publiczną, że wykorzystam czas zarezerwowany na Festiwal Malta, żeby poinformować prasę międzynarodową, organizacje zajmujące się prawami człowieka, teatry, sieci i inne podmioty z dziedziny kultury o ograniczaniu przez niego wolności słowa, wolności artystycznej i naruszeniu prawa, którego się dopuścił.”

Oliver Frljić