Dlaczego warto korzystać z usług coacha biznesowego?

Pojęcie coachingu biznesowego nie jest już tak obce, jak jeszcze kilka lat temu. Obecnie coraz większa grupa osób rozumie jego istotę i zarazem potrzebę korzystania z usług profesjonalnego coacha, aby zmaksymalizować swój potencjał zawodowy, a jednocześnie osobisty. Coach aktywizuje wewnętrzne zasoby, czyli mocne strony klienta i pomaga mu przekraczać osobiste bariery oraz przełamywać wszelkiego rodzaju ograniczenia, aby konsekwentnie dążyć do realizacji wcześniej wytyczonych celów.

Kto może czerpać korzyści z coachingu biznesowego?

W zasadzie w każdym człowieku, nawet najbardziej niepozornym, drzemie potencjał. Problem tkwi w tym, że niekiedy trudno osiągnąć sukces. Sama wiedza i umiejętności nie wystarczą, jeżeli ktoś ma zakorzenione niewłaściwe nawyki w myśleniu i działaniu czy też zachwiane poczucie własnej wartości, a niestety, najczęściej tak się zdarza.
Coaching jest rodzajem szkolenia prowadzącego daną osobę na wyznaczone przez nią samą cele. Dzięki takiemu odpowiedniemu pokierowaniu i zainspirowaniu do określonego działania praktycznie każdy może osiągnąć sukces.
Jak widać, coaching zazwyczaj ma charakter holistyczny i postrzega człowieka całościowo, bez rozgraniczenia na sferę prywatną i zawodową. Trudno się temu dziwić, ponieważ określone schematy, przekonania, hierarchia wartości bądź emocje rządzą daną osobą w każdym aspekcie życia i te czynniki mają wpływ całościowo na jakość egzystencji konkretnej jednostki, nie tylko w kwestii podniesienia albo obniżenia efektywności pracy. Osoby, którym zależy na właściwym kształtowaniu swojego życia, kariery i relacji z innymi powinny skorzystać z coachingu. Samodzielnie zazwyczaj nie udaje się zrozumieć, co tak naprawdę nami kieruje i co ewentualnie może nas hamować w rozwoju. Jeszcze trudniej zmienić coś, co tkwi w człowieku od lat.

Zalety coachingu

Coach nigdy nie narzuca celów, ponieważ to konkretna osoba najbardziej wie, co jest dla niej najlepsze. Zadaniem coacha będzie pomoc w odkryciu tego, uporządkowanie myśli, ustalenie priorytetów, zaplanowanie działania, a następnie wprowadzenie odpowiednich mechanizmów w codzienne życie. Wielopoziomowość owych działań, a także budowanie świadomości systemowej pozwala rozwinąć myślenie przyczynowo – skutkowe, uczy funkcjonowania strategicznego i wpływa na zrozumienie istoty relacji w zespole lub organizacji.

Wykwalifikowany coach uczy konkretną jednostkę skutecznych metod nieustannego samodoskonalenia i wyrabia nawyk pracy nad sobą, a warto pamiętać, że człowiek powinien rozwijać się przez całe życie. Systematyczne szkolenia i spotkania z coachem pozwalają zwiększyć poczucie własnej wartości oraz uzyskać większą samoświadomość. Jednocześnie wzbudza się motywację do pracy. Człowiek osiąga harmonię wewnętrzną, przełamuje własne lęki oraz bariery w rozmaitych aspektach życia, jego myślenie jest spójne i logiczne, przestaje być problemem odpowiednie skupienie się na zadaniu. To wszystko przekłada się na większą pewność siebie, umiejętność skutecznego, a zarazem spokojnego rozwiązywania konfliktów międzyludzkich i tym samym wzrost efektywności zarówno w aspekcie osobistym, jak i zawodowym. Wymierną korzyścią staje się umocnienie pozycji zawodowej, a przede wszystkim wyraźny wzrost zadowolenia ze swojego życia osobistego i pracy.

Co niezwykle ważne, coach pomoże także odkryć ukryte talenty i zalety, a jednocześnie zwróci uwagę na nieuświadomione wady. Można powiedzieć, że dzięki coachingowi każdy ma szansę na zbudowanie najlepszego obrazu samego siebie, a skutki tego odczuje się nie tylko na poziomie praktycznym, ale też emocjonalno-społecznym.

Coaching dla firm

Warto zaznaczyć, że coaching opłaca się nie tylko osobom indywidualnym, ale również firmom. Dane przedsiębiorstwo zostaje potraktowane jako jednostka, dla której należy odszukać i rozwiązać ewentualne problemy i przede wszystkim wskazać optymalny kierunek rozwoju. Wszelkie działania będą zmierzać do usprawnienia funkcjonowania firmy na każdym szczeblu oraz efektywniejszego wykorzystania jej zasobów personalnych, a więc kreowania wydajniejszych zespołów pracowniczych. Pozwala to na uzdrowienie relacji pomiędzy poszczególnymi pracownikami, w tym między przełożonymi a podwładnymi. Skutkiem tego jest nie tylko wzrost efektywności pracy, ale jednocześnie oszczędność czasu i środków finansowych.

Artykuł poleca www.mrug.pl