Klienci i kupcy na Rynku Jeżyckim – dwa różne światy? Wyniki badań i konsultacji

Na Rynku Jeżyckim przeprowadzono kolejne badania i konsultacje, by w jak najlepszy sposób zrozumieć potrzeby wszystkich jego użytkowników oraz okolicznych mieszkańców. Jakie są podstawowe różnice w postrzeganiu obecnego stanu i planów na przyszłość przez kupców i kupujących?

Badania przeprowadzane były we wrześniu i w październiku. Zostały zlecone przez Urząd Miasta Poznania, a wykonał je i dokonał podsumowania zespół Konsultujemy.

Najwięcej klientów dociera na Rynek Jeżycki pieszo – taką formę wybiera ponad 50% ankietowanych. Dużą popularnością cieszy się także tramwaj, którym przyjeżdża na zakupy około 18% respondentów.

Zdecydowanie inaczej wygląda transport u kupców. Tu, zdecydowana większość, bo ponad 68% pytanych dociera samochodem. Jedynie 13,3% kupców przychodzi pieszo do pracy.

Co ciekawe, wśród mieszkańców samych Jeżyc, 46,3% pytanych wybiera się na Rynek pieszo, ale już niemal 19% korzysta z samochodu.

Różnice widać również w przypadku najbardziej pożądanej formy docierania na targowisko. Klienci najchętniej chcieliby tam trafiać pieszo lub tramwajem. Mieszkańcy Jeżyc stawiają na spacer lub rower. Wśród kupców, aż 83,9% pytanych odpowiedziało, że marzy im się dojazd do pracy samochodem. O pieszych wyprawach myśli niecałe 13% sprzedających.

Ciekawie przedstawiają się również wyniki co do miejsca zamieszkania użytkowników targowiska. Prawie 60% klientów stanowią mieszkańcy osiedla Jeżyce, czyli terenu w granicach ul. Żeromskiego, Bukowskiej, Roosevelta. Przy samym rynku mieszka około 24% klientów. Około 34% kupujących stanowią osoby spoza Jeżyc, a około 7% to mieszkańcy innych niż Poznań miejscowości.

Wśród kupców, ponad 55% stanowią poznaniacy mieszkający poza osiedlem Jeżyce, a na drugim miejscu znalazły się osoby z powiatu poznańskiego (21,3%). Przy samym Rynku Jeżyckim mieszka około 11,5% kupców.

Co najlepiej oceniają na targowisku klienci? Przede wszystkim łatwość w dotarciu na Rynek, liczbę i organizację wejść, a także godziny funkcjonowania. Problemem jest za to estetyka i wygląd straganów oraz budek, a także szerokość alejek na targowisku.

Z kolei kupcy najlepiej oceniają godziny funkcjonowania targowiska, a także liczbę i organizację wejść. Najgorzej ich zdaniem prezentuje się estetyka i wygląd straganów, bezpieczeństwo w trakcie przebywania na Rynku, a także kwestia dostarczania towaru.

Podczas badania zapytano również o ocenę planów zmian na Rynku Jeżyckim. Klientom najbardziej do gustu przypadła propozycja zrównania płyty targowiska, ulic i chodników. Wysoko oceniono również pomysł przystosowania rynku do organizacji wydarzeń kulturalnych, spotkań i konsultacji. Około 64% pytanych pozytywnie wypowiedziała się na temat zadaszenia całej płyty Rynku, a także przeznaczenia w godzinach handlowych części miejsc parkingowych wokół targowiska do postoju krótkotrwałego.

Klientom nie przypadł do gustu pomysł ustawienia małej fontanny, kurtyn wodnych lub innego miejsca relaksu przy źródle wodnym, a także częściowego ograniczenia ruchu samochodowego w okolicy.

Kupcy podzielili zdanie klientów co do zrównania płyty, ulic i chodników oraz przeznaczenia części miejsc postojowych do parkowania krótkotrwałego. Chcieliby również przeznaczenia w godzinach handlowych części miejsc postojowych wokół Rynku dla dostawców.

Sprzedawcom nie podoba się pomysł ustawienia fontanny lub miejsca relaksu przy źródle wody. Ponad 80% pytanych negatywnie wypowiedziało się również na temat wprowadzenia straganów składanych po godzinach handlu. Kupcy nie chcieliby także, by Rynek był dostosowywany do organizacji wydarzeń kulturalnych lub bycia miejscem spotkań dla mieszkańców poza godzinami handlu.

Cały raport z wynikami dostępny jest dzięki Radzie Osiedla Jeżyce tutaj.