Wielkopolska kolej będzie modernizowana za pieniądze z CEF

Od 2016 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uzyskują z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF) miliardy euro na modernizację kolejowych tras. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zarządca narodowej infrastruktury, podpisały umowy zapewniające dofinansowanie 21 projektom. Dzięki inwestycjom także w Wielkopolsce podróże będą krótsze i wygodniejsze zwiększy się poziom bezpieczeństwa i ochrona środowiska.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to dziś największy beneficjent unijnego programu “Łącząc Europę” (CEF). Spółka realizuje 17 projektów, związanych z modernizacją kolejowych tras. Ich łączna wartości to 3,33 mld euro. Wraz z najnowszymi projektami, zatwierdzonymi w połowie roku, uzyskano już z unijnej kasy prawie 3,44  mld euro – na 21 inwestycji o wartości ponad 

4 mld euro.

Skorzysta pasażer i ładunki częściej pojadą po torach

Efekty modernizacji będą korzystne dla pasażerów i gospodarki. Na trasach regionalnych
i dalekobieżnych skrócą się czasy przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych. Nastąpi zwiększenie przepustowości szlaków kolejowych, tzn. będzie mogło jechać więcej składów, przy jednoczesnym wzroście poziomu bezpieczeństwa. Zapewnią to m.in. wiadukty zamiast tradycyjnych przejazdów kolejowo-drogowych i unowocześnienie systemów sterowania ruchem kolejowym. Poprawi się też standard podróży koleją m.in. dzięki przebudowie stacji i przystanków oraz zastosowaniu udogodnień dla osób o ograniczonej mobilności. Dzięki tym zmianom, linie kolejowe w Polsce staną się jeszcze bardziej zintegrowane z transeuropejską siecią kolejowego transportu pasażerskiego i towarowego. 

W Wielkopolsce dofinansowanie z CEF uzyskano na trzy ważne projekty, które zakończą się do 2020 r. Łącznie dotyczą one 425 km linii. Wartość prac szacowana jest na 5,45 mld zł, z czego prawie 4,3 mld zł (78,4 %) pochodzić będzie z Unii Europejskiej.  

Linia Poznań – Szczecin

Modernizacja linii kolejowej E59 Poznań – Szczecin, na odcinku Poznań – Wronki o Słonice – Szczecin Dąbie to jedna z największych inwestycji realizowanych do 2020 r. przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ze środków finansowych instrumentu UE „Łącząc Europę”. Inwestycja skróci czas podróży najszybszymi pociągami o około 20 minut. Zwiększy się także bezpieczeństwo i przepustowość linii. Wyeliminowane będą bariery architektoniczne. Poprawi się oferta dla podróżnych oraz sprawniej będą przewożone towary. Na 8 stacjach i przystankach przebudowanych zostanie 37 peronów. Wymienione zostaną tory, sieć trakcyjna i układy zasilania na stacjach i przystankach. Przebudowane będą 44 przejazdy kolejowo – drogowe. Zmodernizowane zostanie 12 wiaduktów. Po modernizacji pociągi pasażerskie na znacznej części trasy pojadą z prędkością do 160 km/h, zaś pociągi towarowe do 100 km/h.  

Linia Poznań – Wrocław

Modernizacja linii kolejowej E59 na odcinku Czempiń – granica woj. dolnośląskiego jest ostatnim etapem przystosowania trasy Poznań – Wrocław do prędkości 160 km/h. W ramach tego projektu zmodernizowanych zostanie 70 km torów i sieci trakcyjnej, 5 stacji kolejowych, 7 wiaduktów kolejowych i 1 wiadukt drogowy, 24 przejazdy kolejowo – drogowe. Wybudowane będą 4 nowe wiadukty kolejowe i 3 drogowe, 4 nowe przejścia podziemne i Lokalne Centrum Sterowania w Lesznie. Dzięki tym pracom zwiększy się bezpieczeństwo i przepustowość linii. Wyeliminowane będą bariery architektoniczne. Poprawi się oferta dla podróżnych oraz sprawniej będą przewożone towary. Po modernizacji skróci się czas przejazdu najszybszych pociągów o około 20 minut. 

Linia Poznań – Warszawa

Modernizacja trasy E20 Warszawa – Poznań na odcinku Sochaczew – Swarzędz jest dokończeniem projektu realizowanego w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Remont nie obejmował wtedy pełnego zakresu prac dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pozyskały środki z CEF-u, aby dokończyć modernizację i tym samym zapewnić jej sprawne funkcjonowanie przez kolejne kilkadziesiąt lat. Na tym odcinku zmodernizujemy 365 km torów – na 237 km linii kolejowej, 659 km sieci trakcyjnej 134 obiekty inżynieryjne, 17 przejazdów kolejowo – drogowych, 18 peronów na 9 stacjach i przystankach. Wszystkie stacje zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Modernizacja zwiększy możliwości przepustowe linii i pozwoli na lepsze łączenie przewozów regionalnych i międzyregionalnych. Podniesie się komfort podróży pasażerów. Znikną bariery architektoniczne dla osób o ograniczonej mobilności. Zwiększy się bezpieczeństwo. Trasa zostanie także przystosowana do obsługi cięższych pociągów towarowych.

Trzy konkursy 

Po pierwszych dwóch rozdaniach środków z CEF, Polska otrzymała 2,63 mld euro dofinansowania, na 17 projektów o wartości 3,33 mld euro. Średnie wsparcie wynosiło 79 proc. Dzięki projektom zmodernizowane zostaną linie kolejowe o łącznej długości 790 km. Prace będą zrealizowane do 2020 roku. 

Ze środków dostępnych w CEF, dofinansowane będą cztery kolejne projekty, które Komisja Europejska zaakceptowała pod koniec czerwca 2017 roku. Ich łączna wartość to prawie 1 mld euro, a kwota dofinansowania stanowi 82 proc. wartości. Modernizacja obejmie dodatkowe 167 km linii. Instrument CEF jest nowym mechanizmem unijnego dofinansowania, dla rozwoju infrastruktury transportowej w krajach członkowskich. Środki z programu CEF przeznaczane są na inwestycje infrastruktury z obszarów transportu, energetyki i telekomunikacji. W przypadku kolei dotyczą tworzenia szkieletowej sieci tras europejskich o wysokiej przepustowości. 

Konkursy CEF to instrument dofinansowania inwestycji infrastrukturalnych w perspektywie do 2020 roku. Zastąpiono w ten sposób fundusze wydzielone z budżetu UE na rozwój transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T (Transeuropean Network Transport), czyli przeznaczonych na zapewnienie spójności terytorialnej oraz usprawnienie przepływu osób i towarów. 

Instrument TEN-T służył koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych. W sieci bazowej TEN-T ustanowiono 10 korytarzy. Wśród nich jest korytarz  Bałtyk – Adriatyk, którego część przebiega przez Polskę na odcinku Świnoujście/Szczecin – Poznań – Wrocław, a także korytarz Morze Północne – Bałtyk, który w Polsce znajduje się na odcinku Warszawa – Poznań – Frankfurt nad Odrą. Program jest zarządzany bezpośrednio przez Komisję Europejską. Wnioski beneficjentów są oceniane przez niezależnych ekspertów.W konkursach mogą brać udział podmioty ze wszystkich państw członkowskich UE, jednak wymogiem jest, aby wnioski aplikacyjne zostały wcześniej zaakceptowane przez rząd państwa, z którego pochodzi zgłoszenie.