Tramwaj na Św. Marcin wróci w poniedziałek

Po nieco ponad roku prac związanych z przebudową ul. Św. Marcin tramwaje wracają na tę ulicę. Od poniedziałku, 10 września, pięć linii dziennych i jedna nocna pojadą od ul. Gwarnej do al. Marcinkowskiego.Od kilku dni w tramwajach i autobusach słychać komunikaty informujący o otwarciu dla tramwajów jednej z głównych ulic Poznania. W tramwajach i na przystankach słychać rozmowy, w których ludzie trochę ze zdziwienie, że tak szybko, ale w większość przede wszystkim z zadowoleniem, odbierają informacje o powrocie tramwaju na Św. Marcin. W poniedziałek, 10 września, minie rok i siedem dni, od rozpoczęcia prac i zmian komunikacyjnych z tym związanych.

Tramwaje linii nr 2 nie będą już skręcały w ul. Towarową, “piątka” nie skręci w most Dworcowy, linia nr 9 nie będzie zawracać za Gwarną tylko pojedzie na Dębiec, “trzynastka” przestanie dojeżdżać do placu Wielkopolskiego, a 16-tka z Piątkowa nie będzie już jechać przez Śródkę w drodze na Rataje.

Nowe torowisko na ul. Św. Marcin zainaugurują “dwójka” i “piątka”, które tuż po godzinie 5 w poniedziałek rano, jak pierwsze tramwaje przewiozą tamtędy pasażerów. Szczegółowe informacja na temat przebiegu poszczególnych linii można znaleźć na stronach www.ztm.poznan.pl oraz www.mpk.poznan.pl

Od września zeszłego roku odcinek ul. Św. Marcin pomiędzy ul. Gwarną i ul. Ratajczaka jest placem budowy. Obecnie trwają tam ostatnie prace, które umożliwią bezpieczny ruch tramwajowy. Montowane są słupy trakcyjne, na których rozpięta zostanie trakcja tramwajowa. Przygotowywane jest też oznakowanie informujące o zaplanowanych zmianach w organizacji ruchu.

Pierwotnie, zgodnie z harmonogramem prac, tramwaje miały wrócić na przebudowywany odcinek do 20 września. Powrót tramwajów na trasę przez ul. Św. Marcin oznacza likwidację linii tymczasowych 23 i 29.

Od nocy z poniedziałku na wtorek, 10/11 września, zaczną trasą tramwajową w kierunku al. Marcinkowskiego kursować nocne W noce z poniedziałków na wtorki – czasowo – zamiast dotychczasowej linii autobusowej nr 231 uruchamiana będzie linia tramwajowa nr 202.

Mimo, że regularny ruch tramwajowy na ul. Święty Marcin zostanie wznowiony, to odcinek tej ulicy od Gwarnej do Ratajczaka wciąż będzie placem budowy. Odbiory kończące wszystkie roboty budowlane powinny rozpocząć się 14 stycznia 2019 roku. Planowane zakończenie całego remontu nastąpi w marcu przyszłego roku.

Zmiana organizacji ruchu

W związku z pracami od czwartku, 6 września, zmieniła się organizacja ruchu na ul. Św. Marcin pomiędzy ul. Ratajczaka a Piekary. Odcinek ten został wyłączony dla ruchu samochodowego. Z zachowaniem szczególnej ostrożności poruszać będą się mogły po nim jedynie pojazdy właścicieli położonych tam posesji oraz samochody dostawcze, dowożące towary do działających tam punktów handlowych i usługowych. Od czwartku obowiązuje też tam całkowity zakaz postoju. W związku z powrotem tramwaju zlikwidowane zostaną funkcjonujące tymczasowo w czasie remontu dodatkowe miejsca parkingowe.

Projektu Centrum

3 września zeszłego roku przebudową ul. Św. Marcin rozpoczęła się realizacja Projektu Centrum.

To największe działania rewitalizacyjne prowadzone obecnie w Poznaniu. Zakładają one nie tylko przebudowę ulic i chodników w dużej części śródmieścia, zmianę infrastruktury podziemnej, ale także wsparcie inicjatyw społecznych i gospodarczych ożywiających ulicę. Ponadto cały projekt przewiduje modernizację torowisk tramwajowych i budowę nowej trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka

zaznacza Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania

W efekcie realizacji inwestycji śródmieście Poznania zyska nową, lepszą jakość. Przestrzeń zostanie uporządkowana, a ruch samochodowy uspokojony. Pojawią się: nowa trasa tramwajowa, nowe drogi rowerowe i enklawy zieleni, a równe i szerokie chodniki zachęcać będą do spacerowania ulicami miasta i spędzania czasu w centrum.

Realizacja inwestycji możliwa jest dzięki uzyskaniu przez Miasto znaczącego wsparcia ze środków unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość inwestycji oszacowano na kwotę prawie 102 mln zł, w tym dofinansowanie unijne stanowi kwotę ponad 45 mln zł.