Kolejne prace nad przywróceniem połączenia kolejowego między Śremem i Poznaniem

Trwają prace nad przywróceniem linii kolejowej między Śremem a Czempiniem, które umożliwi dojazd m.in. ze Śremu do Poznania. Codziennie trasę tę pokonuje kilka tysięcy osób – samochodami lub autobusami.

Duży ruch kołowy na trasie Śrem – Poznań powoduje korki i wydłużenie czasu przejazdu. Codziennie wiele osób korzysta niej, by dojechać do pracy lub szkoły. Od dłuższego czasu mówiło się o konieczności przywrócenia połączenia Śremu z Poznaniem koleją, jednak by było to możliwe, trzeba przywrócić połączenie Śrem – Czempiń.

Według wstępnych szacunków, wybudowanie jednego toru linii zelektryfikowanej to koszt około 150 milionów złotych.

Podczas środowego spotkania, w którym udział wzięli m.in. wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, burmistrz Śremu, prezes Zarządu Koleje Wielkopolskie oraz wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Metropolia Poznań ustalono etapy przywracania linii.

„Problem związany z komunikacją Śremu i Poznania nie dotyczy tylko gminy Śrem, ponieważ dotyka też Książa, Dolska, Gostynia i Krzywinia. Zależy nam na tym, aby równolegle rozwiązywać problemy komunikacyjne w naszych gminach. Strategicznym dla nas projektem będzie Poznańska Kolej Metropolitalna”

Adam Lewandowski, burmistrz Śremu

Uczestnicy spotkania ustalili, że konieczne jest przeprowadzenie analizy kosztów i korzyści przy przywracaniu parametrów eksploatacyjnych i wznowienia ruchu kolejowego na tej linii.

Na pierwszą podróż trzeba będzie jednak poczekać. Przygotowanie dokumentacji potrzebnych do realizacji inwestycji mają zakończyć się do 2021 roku. Dzięki temu byłaby możliwość uzyskania dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej.

„Analizujemy możliwości pozyskania tych pieniędzy. Najbardziej realnym źródłem będzie zapewne program regionalny w perspektywie od 2020 roku. W minionej perspektywie do roku 2014 samorząd województwa zainwestował prawie 400 mln zł na rewitalizację linii do Wągrowca i Wolsztyna. Natomiast w obecnej perspektywie samorząd, ze środków WRPO na rewitalizację linii do Piły przeznaczył ok. 600 mln zł. Jednym z priorytetów na następną perspektywę będzie modernizacja linii ze Śremu do Czempina”

Wojciech Jankowiak, wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego

Kolejowe przewozy pasażerskie między Śremem a Czempiniem zostały zlikwidowane w latach 90.