Prace budowlane na dworcu Poznań Zachodni były realizowane pod nadzorem Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków. W ich trakcie odkryto m.in. zamurowane historyczne okienko, które zostało poddane renowacji, historyczny gzyms w holu oraz fragment historycznego bruku. Został on odpowiednio wyeksponowany. Ponadto odrestaurowano kolumny przed wejściem, wykonane z lastriko.
Zakres robót budowalnych na dworcu objął między innymi: renowację elewacji, wymianę poszycia dachu, wzmocnienie konstrukcji, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wykonanie instalacji sanitarnych, elektrycznych i teletechnicznych, zagospodarowanie terenu obok budynku , przebudowę pomieszczeń do nowych funkcji.
Dworzec został dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, w tym osób z niepełnosprawnością. Wykonano tablice multisensoryczne, ścieżki dla osób niedowidzących, oznakowania w języku brei’la, pętle indukcyjne, toaletę dla osób na wózkach. Zlikwidowano bariery architektoniczne takie jak progi, zbyt wąskie przejścia, nierówności posadzek.
Opiekunowie podróżujący z małymi dziećmi mają do swojej dyspozycji oddzielne pomieszczenie wyposażone z przewijak, umywalkę oraz miejsce do siedzenia, szczególnie przydatne w sytuacji gdy trzeba nakarmić dziecko.
Inwestycja została zrealizowana ze środków własnych PKP S.A. i budżetu państwa. Jej koszt wyniósł 7,4 mln zł netto.
– Poznański Dworzec Zachodni to już drugi w tym roku obiekt, który po gruntownej modernizacji udostępniamy pasażerom. Niedawno otwarty został zupełnie nowy dworzec Poznań Garbary, który powstał w miejscu wcześniejszego, mało funkcjonalnego budynku. A to nie koniec inwestycji PKP SA dla Wielkopolski. Programem Inwestycji Dworcowych, największym tego typu w historii, objęliśmy w tym województwie jeszcze 11 obiektów. Wśród nich są między innymi dworce w Biskupicach Wielkopolskich, Kobylnicy, Nowym Tomyślu czy Opalenicy – mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.
Dawny budynek dworca Poznań Garbary został wyburzony i zastąpiony nowym, większym obiektem.
W nowopowstałym budynku znalazło się miejsce na kasę biletową i poczekalnię, wyposażoną w miejsca siedzące. Do dworca przeniesiono również toalety, które wcześniej znajdowały się w odrębnym budynku. Nowe sanitariaty zostały przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących, w budynku zamontowano tablice dotykowe i ścieżki prowadzące. Okienko kasowe zostało obniżone i wyposażone w pętlę indukcyjną.
Na zewnątrz budynku, pod zabytkową wiatą, znalazła się dodatkowa przestrzeń dla podróżnych. W ramach inwestycji wykonane zostały miejsca parkingowe, w tym jedno dla osób z niepełnosprawnością. Przy parkingu zamontowano także wiatę rowerową.
Koszt zadania wyniósł ok. 4 mln zł netto i został sfinansowany ze środków budżetu państwa i środków własnych PKP S.A.