Dworzec Zachodni w Poznaniu otwarty dla podróżnych

PKP S.A. udostępniła podróżnym zmodernizowany dworzec Poznań Zachodni. Podczas przeprowadzonych prac zadbano o zabytkowe walory obiektu, wyposażając go jednocześnie w funkcje związane z nowoczesną obsługa pasażerów.

Prace budowlane na dworcu Poznań Zachodni były realizowane pod nadzorem Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków. W ich trakcie odkryto m.in. zamurowane historyczne okienko, które zostało poddane renowacji, historyczny gzyms w holu oraz fragment historycznego bruku. Został on odpowiednio wyeksponowany. Ponadto odrestaurowano kolumny przed wejściem, wykonane z lastriko.    

Zakres robót budowalnych na dworcu objął między innymi: renowację elewacji, wymianę poszycia dachu, wzmocnienie konstrukcji, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wykonanie instalacji sanitarnych, elektrycznych i teletechnicznych, zagospodarowanie terenu obok budynku , przebudowę pomieszczeń do nowych funkcji. 

Po raz pierwszy od wielu lat o inwestycjach na kolei myśli się kompleksowo. Powstaje spójna, wysokiej jakości oferta dla pasażerów obejmująca wszystkie etapy podróży. Jednym z wielu beneficjentów tego programu jest właśnie województwo wielkopolskie. Modernizacja linii Poznań – Piła, dwa poznańskie dworce: jeden gruntownie zmodernizowany, drugi wybudowany od nowa i kolejne wagony modernizowane przez poznańskiego producenta to konkretne efekty pracy na rzecz podnoszenia konkurencyjności kolei w Polsce. A będzie ich jeszcze więcej

mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Dworzec został dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, w tym osób z niepełnosprawnością. Wykonano tablice multisensoryczne, ścieżki dla osób niedowidzących, oznakowania w języku brei’la, pętle indukcyjne, toaletę dla osób na wózkach. Zlikwidowano bariery architektoniczne takie jak progi, zbyt wąskie przejścia, nierówności posadzek. 

Opiekunowie podróżujący z małymi dziećmi mają do swojej dyspozycji oddzielne pomieszczenie wyposażone z przewijak, umywalkę oraz miejsce do siedzenia, szczególnie przydatne w sytuacji gdy trzeba nakarmić dziecko. 

Inwestycja została zrealizowana ze środków własnych PKP S.A. i budżetu państwa. Jej koszt wyniósł 7,4 mln zł netto.

Realizujemy obecnie wielki program modernizacji polskiej kolei, na rekordową skalę. Łącznie w linie kolejowe, dworce i tabor zainwestujemy około 100 miliardów złotych, a województwo wielkopolskie jest jednym z tych, które już mogą cieszyć się pierwszymi efektami prac. Ten program to rezultat nowego myślenia o transporcie kolejowym i przywrócenia mu przez polski rząd należnej roli. Przez wiele lat kolej w Polsce „zwijano”, zapominając, że jest ona jednym z kół zamachowych całej narodowej gospodarki. Obecnie, po długim czasie niedoinwestowania, kolej wreszcie przeżywa renesans

mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Poznański Dworzec Zachodni to już drugi w tym roku obiekt, który po gruntownej modernizacji udostępniamy pasażerom. Niedawno otwarty został zupełnie nowy dworzec Poznań Garbary, który powstał w miejscu wcześniejszego, mało funkcjonalnego budynku. A to nie koniec inwestycji PKP SA dla Wielkopolski. Programem Inwestycji Dworcowych, największym tego typu w historii, objęliśmy w tym województwie jeszcze 11 obiektów. Wśród nich są między innymi dworce w Biskupicach Wielkopolskich, Kobylnicy, Nowym Tomyślu czy Opalenicy – mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.

Dawny budynek dworca Poznań Garbary został wyburzony i zastąpiony nowym, większym obiektem.
W nowopowstałym budynku znalazło się miejsce na kasę biletową i poczekalnię, wyposażoną w miejsca siedzące. Do dworca przeniesiono również toalety, które wcześniej znajdowały się w odrębnym budynku. Nowe sanitariaty zostały przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących, w budynku zamontowano tablice dotykowe i ścieżki prowadzące. Okienko kasowe zostało obniżone i wyposażone w pętlę indukcyjną. 

Na zewnątrz budynku, pod zabytkową wiatą, znalazła się dodatkowa przestrzeń dla podróżnych. W ramach inwestycji wykonane zostały miejsca parkingowe, w tym jedno dla osób z niepełnosprawnością. Przy parkingu zamontowano także wiatę rowerową. 

Koszt zadania wyniósł ok. 4 mln zł netto i został sfinansowany ze środków budżetu państwa i środków własnych PKP S.A.