Rusza budowa trzeciego pasa na autostradzie

Po ponad dwóch tygodniach robót przygotowawczych z niedzieli na poniedziałek, 17 na 18 marca, rozpoczną się prace przy budowie w obu kierunkach trzeciego pasa na autostradowej obwodnicy Poznania. Mają one być gotowe do końca roku.

Na liczącym 16 km odcinku pomiędzy węzłami Poznań Zachód a Poznań Krzesiny wybudowany zostanie nie tylko trzeci pas ruchu w każdym kierunku, ale również zmodernizowana zostanie nawierzchnia. Będzie w pełni przystosowana do większego natężenia ruchu, wymienione zostaną bariery ochronne i całe oświetlenie. Wybudowane będą nowe, a istniejące rozbudowane, ekrany akustyczne wzdłuż całej trasy. W efekcie potroją one swoją powierzchnię i zapewnią lepszą ochronę większej liczbie mieszkańców Poznania. Ponadto na odcinku liczącym 27 km pomiędzy Nagradowicami i Gołuskami powstanie 10 tablic zmiennej treści na bieżąco informujących kierowców o sytuacji na drodze.

– Zdajemy sobie sprawę, że najbliższe miesiące będą trudnym czasem dla wszystkich kierowców, ale jeszcze nikt nigdy w Polsce nie podejmował tak dużego wyzwania, jakim jest rozbudowa działającej autostradowej obwodnicy miasta. Dzięki naszemu know-how i innowacyjności planujemy zakończenie prac nawierzchniowych, wymianą barier i oświetlenia, o pół roku wcześniej, niż pierwotnie zakładaliśmy, czyli do końca 2019 roku . Prace drogowe będą realizowane tak, aby ruch odbywał się w miarę możliwości płynnie na 2 pasach w każdym kierunku. Pozostałe prace związane z rozbudową i budową ekranów akustycznych oraz budową 10 tablic zmiennej treści ukończone zostaną w połowie 2020 roku. Należy pamiętać, że inwestycja będzie realizowana w znacznie szerszym zakresie niż przewiduje to umowa koncesyjna. Dlatego mamy nadzieję, że pogoda ułatwi prace drogowcom, a my ze swojej strony dołożymy wszelkich starań, by zrobić to jak najlepiej i przede wszystkim zgodnie z planem

 zapewnia Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka prasowa Autostrada Wielkopolska SA.

Start 17 marca

Od 17 marca od godz. 19:00 ruch będzie się odbywać według schematuWyjazd z obwodnicy na węzłach Poznań Komorniki i Poznań Luboń tylko skrajnymi pasami w obu kierunkach. W kierunku Świecka zostanie wprowadzony zakaz poruszania się pasem szybkim dla samochodów ciężarowych (z uwagi na zawężenie pasa do 2,0 m). W kierunku Warszawy zostanie zniesiony zakaz wyprzedzania dla samochodów ciężarowych (z uwagi na relacje z węzłami tylko z pasa szybkiego, czyli skrajnego). Jak informuje Autostrada Wielkopolska “powyższy harmonogram prac może ulec zmianie z uwagi na warunki pogodowe”.

Aktualne informacje o płynności przejazdu na odcinku A2 Konin – Świecko dostępne są na stronie internetowej Autostrady Wielkopolskiej, na Twitterze oraz pod numerem infolinii czynnej 24h: 0 800 022 242

Prace “pod ruchem”

Rozbudowa obwodnicy Poznania, to pierwsza w Polsce tak skomplikowana inwestycja prowadzona na autostradzie “pod ruchem”. Jest ona niezwykle ważna dla wielu milionów kierowców nie tylko z Poznania i okolic, ale również i z całej Polski, bo A2 jest głównym międzynarodowym ciągiem komunikacyjnym łączącym wschodnią i zachodnią Polskę. Obwodnicą przejeżdża dziennie około 65 tysięcy pojazdów co oznacza, że rocznie korzysta z niej blisko 23 mln kierowców. Tak duże natężenie ruchu spowodowało, że Autostrada Wielkopolska SA zarządzająca tym odcinkiem drogi, już w 2013 roku w porozumieniu z GDDKiA podjęła działania zmierzające do rozbudowy obwodnicy o dodatkowy trzeci pas ruchu.

Jednocześnie prace będą się toczyć na odcinkach o długości 8 kilometrów. Najpierw od węzła Zachód od węzła Luboń. Następnie prace przeniosą się na odcinek od węzła Luboń do węzła Krzesiny. Pomiędzy węzłem Zachód a Komornikami dobudowane będą pasy na zewnątrz istniejącej drogi, natomiast dalej, w kierunku węzła Krzesiny w tzw. pasie rozdziału. Podczas wszystkich prac cały czas będą utrzymane po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Żeby utrzymać te dwa pasy w każdą stronę musiano przenieść ruch na pas awaryjny. Służby ratownicze, w przypadku jakichkolwiek zdarzeń, korzystać będą z terenu placu budowy. Kierowcy kategorycznie nie mogą więc na niego zjeżdżać ani udostępniać miejsca na tzw. korytarz życia. W przypadku jakiejkolwiek awarii lub braku paliwa pozostawione samochody będą jak najszybciej usuwane przez odpowiednie służby.

Podczas prac ograniczona będzie prędkość poruszania się do 70km/h. Kierowcy powinni szczególnie uważać na znaki informujące o sposobie poruszania się. Jadą na przykład od węzła Zachód lewy pas przeznaczony będzie tylko do tranzytu, bez możliwości zjazdu na węzłach Komorniki i Luboń.

Od marca 2019 do czerwca 2020 obowiązywał będzie zakaz wjazdu na obwodnicę Poznania pomiędzy węzłami Poznań Wschód i Poznań Zachód dla pojazdów ponadnormatywnych, o szerokości większej niż 3 metry.

Autostrada Wielkopolska będzie współpracować z aplikacjami Yanosik i Waze. W momencie zbliżania się do remontowanego odcinka kierowcy będą otrzymywać komunikaty o sytuacji na obwodnicy i alternatywnych drogach.

Wszelkie informacje o pracach i utrudnieniach w ruchu na autostradzie A2 można śledzić na stronie internetowej Autostrady Wielkopolskiej, w mediach społecznościowych lub poprzez infolinię 0 800 022 242.

Głównym wykonawcą prac jest wyłonione w publicznym przetargu konsorcjum A2Route Sp. z o.o. (Strabag Polska Sp. z o.o., KI One SA).