Opony letnie – jak wybrać odpowiednie?

Temperatura za oknem wzrasta z dnia na dzień, dlatego kierowcy, którzy jeszcze nie zmienili opon zimowych na letnie, koniecznie powinni to zrobić jak najszybciej. Jeśli musimy zaopatrzyć się w nowy komplet, to warto poszukać wysokojakościowych propozycji. Opony wpływają przecież nie tylko na komfort jazdy, ale i na bezpieczeństwo. Czym kierować się podczas wyboru opon letnich?

Klasa opon: ekonomiczna, średnia i wyższa

Musimy wiedzieć, że opony letnie, jak i zimowe dzielą się na trzy klasy, które bezpośrednio są związane z określonymi parametrami. Klasa ekonomiczna dedykowana jest osobom, którym zależy przede wszystkim na niskiej cenie. Nie oznacza to jednak, że nie poradzą sobie podczas codziennej jazdy. Produkowane są według nieco starszych, aczkolwiek sprawdzonych technologii, dlatego na próżno szukać w nich innowacji. Poleca się je zwłaszcza do spokojnej jazdy i pokonywania niewielkich dystansów.

Klasa średnia to najbardziej rozwinięty segment na rynku opon. Dla wielu kierowców jest to najlepszy kompromis pomiędzy ceną i jakością. W przeciwieństwie do klasy ekonomicznej, poradzą sobie świetnie nie tylko w mieście, ale i na trasie. Cechują je dobre osiągi na mokrej nawierzchni, dzięki czemu zwiększają komfort jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych. Kto powinien się na nie zdecydować? Z założenia opony z klasy średniej produkowane są dla kierowców preferujących umiarkowany styl jazdy, którzy poruszają się autem nie tylko po mieście.

Opony klasy wyższej to propozycja dla najbardziej wymagających kierowców, którzy często wyruszają w trasę i cenią dynamiczną jazdę. Produkowane są z najnowocześniejszych mieszanek gumy. Ich cena wiąże się z wysokimi nakładami finansowymi przeznaczonymi na badania. Poradzą sobie w każdych warunkach nawet przy agresywnej jeździe.

Opony symetryczne czy asymetryczne?

Opony o bieżniku symetrycznym występują głównie w ofercie opon letnich, ponieważ takie rozwiązanie niekoniecznie sprawdza się zimą. Co więcej, znajdziemy je wyłącznie w klasie ekonomicznej i średniej. Łatwo je rozpoznać, ponieważ obie połowy bieżnika wyglądają w nich identycznie. Sprawia to, że możemy je dowolnie zamontować. Opony symetryczne stosuje się wyłącznie do aut o niewielkiej mocy. Opony asymetrycznie występują znacznie częściej, choć rozpowszechnione zostały dopiero ok.10 lat temu. Co je wyróżnia? Opony asymetryczne cechuje większa stabilność, ponieważ rzeźba opon jest różna po dwóch stronach bieżnika. Strona wewnętrzna przyczynia się do odprowadzania wody, a zewnętrzna do prowadzenia na prostej. Zazwyczaj tego rodzaju opony znajdziemy w klasie średniej i wyższej. Dedykowane są m.in. do aut miejskich, kompaktowych, a także sportowych.

Nowe czy używane?

Zakup nowych opon to niemały wydatek, dlatego część kierowców poszukuje tańszych rozwiązań, do których zalicza się głównie opony używane. Czy warto w nie inwestować? W dużej mierze jest to uzależnione od dystansów jakie pokonujemy. Z pewnością nowe opony, takie jak np. popularne opony letnie 205/55 r16 (https://www.sklepopon.com/opony/letnie/205/55/r16) są lepszym rozwiązaniem, ponieważ ich bieżnik jest w idealnym stanie. Opony używane mogą mieć zużyty bieżnik, przez co wydłuży się nam droga hamowania. W większości przypadków ich cena nie jest znacząco niższa, dlatego taki zakup może okazać się nieopłacalny. Co więcej, opony warto kupować w komplecie. Niektórzy decydują się na wymianę dwóch opon zamiast czterech (polskie prawo dopuszcza posiadanie dwóch różnych opon na osiach pojazdu), jednak wówczas możemy obniżyć osiągi naszego pojazdu.

Opony letnie nie muszą spełniać tak restrykcyjnych wymagań, jak zimowe. Nie oznacza to jednak, że możemy wybrać modele niskiej jakości. Sprawdźmy zatem ich klasę, a także parametry i certyfikaty.

//