W 2020 r. wzrost akcyzy o 3 proc. na alkohol i tytoń

W budżecie na 2020 r. zaplanowano 3-proc. indeksację na wyroby akcyzowe będące używkami – wynika z projektu ustawy budżetowej na przyszły rok, opublikowanego w środę przez Ministerstwo Finansów w wersji przekazanej Radzie Dialogu Społecznego.

Zgodnie z uzasadnieniem, w projekcie budżetu na przyszły rok zaplanowano dochody z akcyzy w wysokości 74 mld 905 mln zł wobec przewidywanego wynikania w tym roku w wysokości 71 mld 493 mln zł.

Na 2020 r. przewidziano wzrost podatku akcyzowego o 3 proc., który obejmie alkohol etylowy, piwo, wino, wyroby winiarskie, wyroby pośrednie, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, wyroby nowatorskie. Chodzi np. o płyn do papierosów elektronicznych.

Ponadto, jak napisano w uzasadnieniu do projektu, planowane jest wdrożenie działań uszczelniających system podatku akcyzowego. 1 listopada 2019 r. wejdą w życie przepisy uszczelniające system podatkowy w zakresie obrotu niektórymi wyrobami akcyzowymi (w szczególności olejami smarowymi), jak również przepisy mające na celu wyeliminowanie nieprawidłowości w opodatkowaniu akcyzą olejów smarowych, które często są klasyfikowane jako preparaty smarowe, co skutkuje nieprawidłowym zastosowaniem dla nich zerowej stawki akcyzy.

“Równocześnie na 2020 r. projektowane jest wejście w życie pakietu kolejnych zmian ustawowych o charakterze uszczelniającym mających na celu wyeliminowanie nieprawidłowości w obszarze opodatkowania akcyzą wyrobów (m.in. samochodów osobowych)” – napisano.

Ministerstwo informuje, że w 2020 r. zostanie utrzymana obowiązująca stawka akcyzy na energię elektryczną w wysokości 5 zł/MWh. Ponadto, zgodnie z ustawą o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na lata 2020-2021 przedłużono obowiązywanie czasowego obniżenia stawki akcyzy dla paliw napędowych z jednoczesną podwyżką opłaty paliwowej o tę samą kwotę.

“W zależności od rodzaju paliwa obniżka ta w latach 2020-2021 będzie wynosić 28,00 zł/1000 litrów, 28,00 zł/1000 kilogramów albo 0,56 zł/1 gigadżul (GJ). W efekcie obniżeniu ulegną wpływy budżetu z tytułu podatku akcyzowego od paliw silnikowych, które zwiększą wpływy z tytułu opłaty paliwowej, a tym samym nastąpi zwiększenie finansowania Krajowego Funduszu Drogowego, Funduszu Kolejowego oraz Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej” – tłumaczy MF.