Powstała w latach 50. północna nitka mostu Lecha była w bardzo złym stanie technicznym, który zagrażał bezpieczeństwu użytkowników. Po ocenie uszkodzeń uznano, że konieczne jest rozebranie dotychczasowego obiektu i wybudowanie nowego w jego miejsce.
Do budowy użyto około 7 tysięcy metrów sześciennych betonu i około 2,5 tysiąca ton stali. Na moście o długości ponad 230 metrów powstają trzy pasy jezdni o szerokości 3,5 metra każdy, a także ścieżka rowerowa o szerokości 2 metrów i szeroki na 1,5-metra chodnik.
Obecnie prace skupiają się na budowie elementów przyszłego chodnika, dylatacjach mostu oraz dróg dojazdowych po obu stronach mostu. Rozbierane są również stare podpory mostu w nurcie rzeki. Nowa konstrukcja jest mostem trójprzęsłowym z podporami na brzegach Warty.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem, kontraktowe uruchomienie ruchu na nowej nitce mostu Lecha ma nastąpić w styczniu 2020 roku. Z uwagi na fakt, że wykonanie prac wyprzedza plan robót, możliwe jest, że kierowcy pojadą tam jeszcze w tym roku – w grudniu. Zakończenie realizacji całej inwestycji, w tym prac, które nie mają wpływu na ruch samochodowy planowane jest na koniec czerwca 2020 roku.
Na przełomie listopada i grudnia odbędą się próby obciążeniowe. Z kolei po zakończeniu zasadniczych prac, na nitce południowej rozpoczną się prace związane z wymianą nawierzchni, która jest obecnie mocno eksploatowana z uwagi na przerzucenie na nią ruchu w obu kierunkach.
Budowa północnej nitki mostu to koszt 53 milionów złotych. Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Poznania oraz dotacji Unii Europejskiej. Kwota dofinansowania to 85 procent wartości inwestycji.