Elektryczne autobusy, czyli początek nowej epoki w MPK Poznań

Rozpoczyna się nowy rozdział w historii poznańskiego MPK. Od dzisiaj na ulicach Poznania można zobaczyć ekologiczne i nowoczesne autobusy elektryczne. Linia numer 174 jest pierwszą zasilaną prądem. Wkrótce dołączą do niej inne linie, gdyż MPK otrzymało dofinasowanie na zakup kolejnych maszyn.

Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta Poznania poinformował, że poznańskie przedsiębiorstwo komunikacyjne zakupiło 21 pojazdów tego typu. Podkreślił on znaczenie wymiany dotychczasowego sprzętu na bardziej ekologiczny. Poznań w ostatnich miesiącach należał do jednego  z najbardziej zanieczyszczonych smogiem miast w kraju.  Wprowadzenie ,,elektryków” może zmniejszyć emisję szkodliwych spalin i przyczynić się do poprawy jakości powietrza w mieście.

Do poznańskiego przewoźnika na razie trafiać będą autobusy o większej pojemności. Obecnie MPK dysponuje ośmioma przegubowcami elektrycznymi o długości 18 metrów, a finalnie ma być 15 pojazdów tego typu. Sześć pozostałych autobusów (krótszych, 12-metrowych) powinno zostać dostarczonych do końca lutego 2020 roku.

Autobusy Urbino Electric mogą być ładowane na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest pantograf – jest to element pojazdu lub urządzenia zasilanego z zewnątrz energią elektryczną stykający się z przewodem jezdnym lub szyną prądową, służący doprowadzeniu napięcia zasilającego maszynę, czyli w tym przypadku autobusu. Drugim sposobem ładowania jest wtyczka plug-in.

Dworzec na os. Sobieskiego ma do swojej dyspozycji 2 stanowiska z ładowarkami pantografowymi oraz 2 stanowiska do ładowania w systemie plug-in. Oprócz tego ładowarki elektryczne do autobusów znajdują się na dworcu autobusowym Garbary oraz w zajezdni przy ul. Warszawskiej, gdzie dostęnych jest aż dziesięć dwustanowiskowych ładowarek.

Nowe nabytki poznańskiego przewoźnika cechuje nowoczesność oraz cichość. Autobusy posiadają kamery monitoringu zewnętrznego i wewnętrznego czy drzwi odskokowe, dzięki którym wymiana pasażerów będzie przebiegała szybciej i sprawniej. Jednym z najważniejszych ułatwień dla niepełnosprawnych pasażerów będą przyciski oznaczone w alfabecie Braille’a. Poza standardową dla autobusów  MPK klimatyzacją, w nowych pojazdach dostępne śą ładowarki USB oraz bramki zliczające pasażerów kursu.

Prezes zarządu MPK w Poznaniu, Wojciech Tulibacki oznajmił, że kierowcy przeszli dodatkowe szkolenia mające na celu zapoznanie się z nową technologią. Dzięki temu możliwa będzie lepsze wykorzystanie możliwości pojazdów. -To zupełnie nowy rodzaj taboru w MPK Poznań i całkowicie nowe doświadczenia-powiedział Tulibacki.

Podczas spotkania prasowego obecny był również Javier Calleja, Prezes Zarządu spółki Solaris Bus & Coach S.A. Wyraził on dumę z przyczynienia się do rozwoju transportu na terenie Wielkopolski oraz podkreślił dobrą współpracę pomiędzy spółką Solaris a miastem Poznaniem, która trwa od 1996 roku.

Zastępca prezydenta Poznania, Mariusz Wiśniewski dodał, że decyzja o dofinansowaniu MPK jest dowodem na skuteczność ubiegania się przedsiębiorstwa o środki unijne oraz dbania miasta o rozwój poszczególnych gałęzi transportu publicznego, zarówno autobusowego i tramwajowego.

Linai numer 174 jest pierwszą obsługiwaną przez autobusy elektryczne. W inauguracyjnym kursie wzięli udział pierwszoklasiści ze Szkoły Podstawowej nr. 34. Odbyli specjalne lekcje na temat ekologii i wzięli udział w dyskusji o zaletach porzucania transportu prywatnego na transport miejski, po czym wypróbowali ,,elektryka”.

Autobusy przegubowe zostały dofinansowane w ramach projektu ,,Korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje”, którego realizacją zajęło się Miasto Poznań przez Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny. Natomiast sześciu pozostałym pojazdom środki przyznano z programu ,,System zielonych inwestycji-Część 2- GEPARD- Bezemisyjny transport publiczny’’

Wczoraj do MPK dotarła jeszcze jedna bardzo dobra wiadomość, którą przekazało Centrum  Unijnych Projektów Transportowych. Na dalszą elektryfikację linii autobusowych MPK otrzymało niemal 91 milionów zł. Prezes Tulibacki poinformował, że planowany jest zakup kolejnych 37 autobusów elektrycznych, 31 standardowych i 6 przegubowców. Do dalszego unowocześniania transportu niezbędne będzie przetworzenie infrastruktury towarzyszącej. Ładowarki powstaną  już wkrótce w zajezdni przy ul. Kaczej i na Górczynie. Nowe ,,elektryki” zostaną przydzielone do jazdy na liniach 145, 149,163,175,176, 190 oraz 193. Podstawowym wyznacznikiem wyboru tych linii była częstotliwość zaludnienia w przestrzeni obok tras przejazdu.