C jak cyfryzacja: nowy wymiar informacji pasażerskiej w transporcie publicznym

Miasto Poznań systematycznie i konsekwentnie podnosząc standard transportu publicznego, rozbudowuje systemy informacji pasażerskiej. Tylko w tym roku na przystankach zostaną zamontowane nowe  tablice wyświetlające aktualne odjazdy danej linii. Pod rondem Kaponiera planowany jest montaż specjalnych ekranów LED, które pomogą pasażerowi podjąć decyzję, z którego wyjścia/przystanku najlepiej skorzystać. ZTM oferuje także bezpłatne przygotowywanie wirtualnych paneli informacyjnych (stron internetowych) z rozkładem jazdy on-line dla wybranych węzłów i przystanków.

– Aktualna, czytelna i zrozumiała informacja pasażerska jest niezwykle istotnym elementem nowoczesnego transportu zbiorowego. Dlatego przykładamy dużą wagę do cyfryzacji, żeby wszyscy korzystający z komunikacji publicznej mieli do dyspozycji bieżącą informację, zarówno na przystankach lub węzłach komunikacyjnych, jak i w swoim miejscu pracy lub na smartfonie – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca Prezydenta Poznania. – W tym roku liczba 137 tablic informacji pasażerskiej zostanie zwiększona. Co więcej, w przestrzeni publicznej pojawią się też specjalne totemy informacyjne na Dębcu i Ogrodach. Zamierzamy wreszcie uporządkować kwestię informacji na jednym z najważniejszych węzłów Poznania, czyli pod Kaponierą. Pasażerowie zyskają tablice LED z informacją za ile minut z danego przystanku odjedzie tramwaj lub autobus

wskazuje Mariusz Wiśniewski.

– Jedną z nowości są specjalnie stworzone przez pracowników ZTM wirtualne panele informacyjne pokazujące odjazdy on-line w czasie rzeczywistym – dodaje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – To kolejny krok w udostępnianiu danych. Warto przypomnieć, że w minionym roku szeroko otworzyliśmy do nich dostęp dla każdego chętnego developera, firmy czy twórcy aplikacji – dodaje.

Tablice Informacji Pasażerskiej: duża rozbudowa
Tablice Informacji Pasażerskiej (TIP) są dużym udogodnieniem dla pasażerów. Dzięki nim oczekujący na przystanku są na bieżąco informowani o odjazdach pojazdów poszczególnych linii w czasie rzeczywistym. Obecnie takich tablic jest 137, głównie w zachodniej części miasta, wzdłuż kluczowych tras tramwajowych (PST, trasa na Franowo) oraz częściowo w centrum.

– W tym roku zamierzamy mocno rozbudować ten system. Przede wszystkim chcemy żeby TIP-y pojawiły się na przystankach w śródmieściu oraz na ważnych węzłach komunikacyjnych. Nie zapominamy o Garbarach, gdzie już wkrótce powstanie buspas – wskazuje dyrektor ZTM.

ZTM już podpisał umowę na dostawę i montaż 20 tablic w następujących lokalizacjach:
– przystanki Krańcowa na ul. Warszawskiej (2 tablice),
– przystanek Łomżyńska na ul. Warszawskiej  (1 tablica),
– przystanek Ogrody na ul. Nowina (1 tablica),
– przystanki na węźle AWF na ulicy Strzeleckiej (2 tablice) i Drodze Dębińskiej (1 tablica),
– przystanki Rondo Solidarności na ul. Murawa (2 tablice) i Al. Solidarności (1 tablica),
– przystanki Os. Pod Lipami na ul. Słowiańskiej (2 tablice) i ul. Murawa (1 tablica),
– przystanek Os. Kosmonautów (1 tablica),
– przystanki Fredry (2 tablice),
– przystanki Wrocławska (2 tablice),
– pętla Górczyn (1 tablica),
– pętla Ogrody (1 tablica).

Także w tym roku ZTM planuje przeprowadzić i rozstrzygnąć postępowanie na dostawę i montaż kolejnych 20 tablic, które znajdą się na:
– węźle rondo Starołęka (8 tablic),
– przystankach Małe Garbary (5 tablic),
– przystankach pl. Bernardyński (3 tablice),
– przystankach pl. Ratajskiego (2 tablice),
– przystankach pl. Wielkopolski (2 tablice).

Ponadto tablice informacji pasażerskiej będą montowane w ramach remontów oraz dużych inwestycji.

Totemy na dwóch pętlach: Dębcu i Ogrodach
Przy okazji budowy nowoczesnych Punktów Nadzoru Ruchu MPK i Punktów Obsługi Klienta ZTM na Dębcu (trwa budowa) i na Ogrodach (początek – po zakończeniu prac na Dębcu), zostaną zamontowane specjalne totemy.

– Będą one nie tylko wskazówką dla turystów lub mieszkańców nie znających danego rejonu, ale także ułatwią korzystanie z komunikacji miejskiej – mówi Jan Gosiewski.

Na totemie znajdzie się fragment mapy miasta, informacje o odległości i kierunku najbliższych ważnych lub atrakcyjnych turystycznie miejsc (parki, muzea, zabytki, szkoły, cmentarze, targowiska). Będzie także interaktywny panel z komunikatem on-line o najbliższych odjazdach tramwajów lub autobusów.

Dynamiczna informacja pod Kaponierą
Przygotowywane jest także doposażenie całego węzła Kaponiera w tablice LED z aktualną informacją pasażerską o najbliższych odjazdach.

– Zdajemy sobie sprawę z rangi i wagi tego miejsca w systemie transportowym Poznania – mówi Jan Gosiewski.

Tablice ze zmienną treścią nie tylko umożliwią zapoznanie się z aktualnymi odjazdami z przystanków dostępnych z danego wejścia, ale także pozwolą zobaczyć informację o odjazdach z innych przystanków w obrębie Kaponiery. To rozwiązanie znacznie ułatwi podjęcie decyzji, z którego przystanku i której linii pasażer chciałby skorzystać.

Panele informacyjne dla każdego
ZTM oferuje także bezpłatne przygotowywanie wirtualnych paneli informacyjnych (stron internetowych) z rozkładem jazdy on-line dla wybranych węzłów/przystanków.

Przykładowo, dla firmy znajdującej się na Marcelinie w pobliżu skrzyżowania ulic Bułgarskiej i Marcelińskiej, specjalnie dedykowana strona prezentowałaby rzeczywisty czas odjazdu autobusów z wszystkich trzech przystanków Rycerska

– Zapraszamy do współpracy podmioty prywatne, firmy, galerie handlowe i instytucje – mówi Jan Gosiewski. – Firma może zaimplementować nasz wirtualny panel na przykład na swojej stronie internetowej lub wprowadzić informację na ekrany LCD w dostępnym dla pracowników miejscu. Wyświetlanie w budynkach aktualnej informacji pasażerskiej jest bardzo praktyczną wskazówką zarówno dla pracowników, jak i gości odwiedzających siedziby firm. To dobra promocja transportu publicznego, tym bardziej, że wiele podmiotów na własną rękę, np. na swoich stronach internetowych publikuje okrojone wersje rozkładów jazdy autobusów z pobliskich przystanków. Proponowane przez nas rozwiązanie polegające na wyświetlaniu odjazdów w czasie rzeczywistym z całą pewnością będzie znacznie bardziej przydatne i może trafić do większej grupy pasażerów – dodaje.

W przypadku chęci współpracy, ZTM potrzebuje informację, jakimi ekranami firma/instytucja dysponuje w celu dostosowania do nich parametrów strony z odjazdami.

Komunikaty o odjazdach w takiej formie prezentowane są już na monitorach w wybranych Punktach Obsługi Klienta ZTM, np. pod rondem Kaponiera

Uatrakcyjnianie informacji na TIP-ach i w Wirtualnym Monitorze
– Na bieżąco ulepszamy liczbę i jakość informacji wyświetlanych na tablicach informacji pasażerskiej oraz poprzez system PEKA w Wirtualnym Monitorze – wskazuje dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Jedną z  nowych funkcji jest piktogram osoby niepełnosprawnej z “gwiazdką”. To oznaczenie pojazdu z niską podłogą w środkowym członie. Osoby z niepełnosprawnościami, ale również z wózkami dziecięcymi czy osoby starsze otrzymują informację, że w środkowej części pojazdu znajduje się wejście bez stopni. Jest to o tyle istotne, że tramwaje których dotyczy ten opis (Moderus Beta) mogą być mylone przez część pasażerów z wysokopodłogowymi tramwajami po modernizacji (Moderus Alfa). Służy to budowaniu świadomości, że nawet jeśli pierwsze czy drugie wejście do tramwaju wiąże się z pokonaniem kilku stopni, to środkowy człon jest dostępny bezpośrednio z poziomu przystanku.

Ponadto na Wirtualnym Monitorze umieszczane są także pojazdy czekające na rozpoczęcie kursu z pętli/końcówki. Dotychczas system podawał czas odjazdu zgodny z rozkładem. Teraz pasażer może liczyć na informację w czasie rzeczywistym.

Zarząd Transportu Miejskiego na bieżąco pracuje także nad uatrakcyjnianiem Wirtualnego Monitora PEKA, który jest dostępny dla każdego użytkownika posiadającego dostęp do Internetu. WM został wzbogacony o piktogramy przedstawiające m.in. informację dotyczące:
– obsługi kursu pojazdem z niską podłogą w środkowym członie,
– obsługi kursu pojazdem z niską podłogą z rampą,
– wyposażenia pojazdu w klimatyzację,
– możliwości przewożenia rowerów (zgodnie z Regulaminem Przewozów),
– możliwości doładowania małej elektroniki (np. smartfona) z gniazda USB
– wyposażenia pojazdu w biletomaty.

Informacje także na “pasku” w pojazdach
Ponadto ZTM wprowadza usprawnienia umożliwiające publikację komunikatów o nadchodzących zmianach na wewnętrznych tablicach LCD w dużej części pojazdów. Wzorem tablic przystankowych będzie to treść komunikatu przewijana na pasku u dołu tablicy. Dzięki temu można dotrzeć z aktualnymi informacjami również do pasażerów korzystających z przystanków, na których nie ma jeszcze tablic elektronicznych – będą mogli zapoznać się z treścią komunikatu po wejściu do tramwaju lub autobusu. Usprawnienie zostanie wdrożone we wszystkich pojazdach posiadających kompatybilne tablice LCD. Dla taboru kupowanego w ostatnich latach takie tablice są standardem.