Na odcinku ponad 1 kilometra – od dawnego dworca PKS do skrzyżowania z ulicami Krzyżową i Kilińskiego – przebudowane zostanie torowisko tramwajowe wraz z siecią trakcyjną, węzeł rozjazdowy u zbiegu ulic Górna Wilda, Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku, a także cały układ drogowy.
Jeśli wszystkie procedury przetargowe się powiodą, to rozpoczęcie inwestycji planowane jest na przełomie czerwca i lipca, czyli po zakończeniu roku szkolnego. Poprzedzona ona będzie akcją informacyjną.
Torowisko tramwajowe – poza odcinkiem przebiegającym przez rynek Wildecki – zostanie wydzielone i odseparowane od jezdni. Dzięki zastosowanym technologiom będzie cichsze, w dużej mierze zielone i zaopatrzone w system nawadniający. Z kamienic zlokalizowanych wzdłuż odcinka, który przejdzie metamorfozę, znikną przewody trakcyjne i oprawy oświetleniowe. Zostaną one zawieszone na nowych słupach. Planuje się również modernizację stacji prostownikowej “Pamiątkowa”.
Przystanki “Św. Czesława” zostaną wyniesione (tzw. wiedeńskie). Przy rynku Wildeckim – w wyniku przeniesienia przystanków z ul. Wierzbięcice i Górna Wilda – zostanie wybudowany zintegrowany węzeł przesiadkowy w formie antyzatok. Ich zadaniem będzie uspokojenie ruchu samochodowego w miejscu wsiadania i wysiadania z tramwaju oraz zwiększenie powierzchni platformy. Przy rynku powstaną też parkingi rowerowe bike&ride. Wszystkie odnowione przystanki na przebudowywanym odcinku zostaną wyposażone w tablice informacji pasażerskiej.
Po obu stronach torowiska powstanie jezdnia z jednym pasem, uwzględniająca ruch rowerowy, na której będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 30 km/h. Zbudowane zostaną nowe chodniki z elementami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Na przebudowywanym odcinku pojawią się elementy małej architektury: ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe, a także nasadzenia zieleni: miłorzęby, klony oraz sporo zieleni niskiej.
Na realizację robót budowlanych wykonawca będzie miał maksymalnie 570 dni od podpisania umowy. W pierwszej kolejności, maksymalnie po 330 dniach, ruch tramwajowy ma wrócić na przebudowaną wraz z węzłem rozjazdowym (Górna Wilda/Wierzbięcice) ul. Wierzbięcice.
W 2021 r. drugi etap inwestycji zostanie skoordynowany z planowanym przez ZTM i MPK Poznań remontem torowiska tramwajowego oraz sieci trakcyjnej na dalszej części ul. 28 Czerwca 1956 roku – od ul. Krzyżowej do ul. Hetmańskiej. Poza wymianą infrastruktury torowo-sieciowej dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami mają zostać przystanki “Kosińskiego” oraz “Pamiątkowa”. Szczególnie przebudowa przystanku “Kosińskiego” będzie dużym ułatwieniem z uwagi na mieszczący się obok Ortopedyczno-Rehabilitacyjny Szpital Kliniczny im W. Degi.
Projekt o nazwie “Przebudowa torowisk w poznańskich ulicach: Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku” został dofinansowany kwotą ponad 27,2 mln zł ze środków Funduszu Spójności w ramach Działania 6.1. “Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
W ciągu pięciu dni ogłoszenie przetargowe pojawi się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.