“Pakiet dla mobilności” – Poznań stawia na transport zbiorowy, pieszy i rowery. Szykuje się wiele zmian w ruchu

Miasto Poznań przygotowało specjalny pakiet dla mobilności, który ma zmniejszyć ruch samochodowy w mieście przy jednoczesnym dostosowaniu możliwości przemieszczania się do sytuacji epidemiologicznej w kraju. Powstanie szereg ułatwień nie tylko dla transportu zbiorowego, ale także dla pieszych i rowerzystów.

Od czasu wprowadzenia restrykcji i obostrzeń związanych z epidemią Sars-CoV-2 w Polsce, ruch samochodowy spadł w miastach średnio o ok. 37% co pozytywnie wpłynęło na zmniejszenie liczby spalin i innych zanieczyszczeń wytwarzanych przez pojazdy, a także na upłynnienie ruchu w mieście poprzez mniejszenie korków. Poznań chciałby, aby mimo znoszenia kolejnych obostrzeń i uruchamiania kolejnych sektorów gospodarki samochodów w centrum miasta nie przybyło zbyt dużo.

Urzędnicy podkreślają, że zdają sobie sprawę z faktu, że sytuacja epidemiologiczna sprawi, że część osób zrezygnuje z podóży transportem zbiorowym na rzecz własnego z uwagi na obawy przed zakażeniem, jednak jednocześnie mają nadzieję, że zamiast samochodu wybiorą np. rower lub spacer do pracy czy szkoły. Z czasem kolejne osoby będą również wracać do podróży autobusem czy tramwajem.

“Chcemy zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego, jazdy na rowerze i poruszania się pieszo. Każdy osoba, która wybierze któryś z tych sposobów przemieszczania się to często jedno auto na ulicach mniej. Potrzeba więc szerokich chodników, żeby piesi mogli zachować dystans, sprawny system dróg rowerowych i udogodnienia dla transportu zbiorowego”

Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania

Miasto przedstawiło dziś “Pakiet dla mobilności”, który ma poprawić sytuację mobilności w mieście, jednocześnie odpowiadając na potrzeby związane z epidemią, zanieczyszczeniem powietrza i planowanymi remontami drogowymi.

Od kilku lat trwa porządkowanie przestrzeni miejskiej i uspokajanie ruchu zwłaszcza w centrum, porządkowanie kwestii parkowania w różnych dzielnicach miasta czy rozwijanie infrastruktury drogowej. Prace te będą kontynuowane.

Porządkowanie przestrzeni miejskiej dotyczyć będzie nie tylko pojedynczych ulic (Głogowska, Jeżycka, Poznańska), ale też całych obszarów (Łazarza, Wildy, Starego Miasta i Śródki).

Miasto chce zlikwidować miejsca parkingowe w odległości 10 metrów od przejścia dla pieszych, doświetlać przejścia i inwestować w tzw. aktywne przejścia dla pieszych, by poprawić kwestię bezpieczeństwa na drodze w zakresie wzajemnej widoczności uczestników ruchu.

Urzędnicy zwracają uwagę, że szczególnie w związku z epidemią, konieczne jest zapewnienie pieszym odpowiednich odległości między sobą, szczególnie w miejscach znacznego ruchu pieszego. Uspokojony i uporządkowany powinien tam być ruch pojazdów i zapewnione minimalne szerokości chodników wynikających z przepisów. 

“W obecnej sytuacji trzeba również szukać rozwiązań pozwalających przeznaczyć przestrzeń dotąd niedostępną dla pieszych, jak miejsca parkingowe, czy nawet jezdnie.”

Urząd Miasta Poznania

Do końca 2020 roku zmiany widoczne będą na ulicach: Poznańskiej i Jeżyckiej, Libelta (pomiędzy al. Niepodległości a placem Cyryla Ratajskiego), Młyńskiej (Nowowiejskiego – Solna), Krakowskiej, Łąkowej, Kwiatowej i Karmelickiej. Na uliczkach wewnątrz kwartał: Małe Garbary – Garbary – Zielona – Lewandowskiej – Aleje Marcinkowskiego. wdrożona zostanie strefa zamieszkania. Ruch zostanie także uporządkowany na Śródce oraz na Wildzie i Łazarzu, gdzie jesienią uruchomiona będzie Strefa Płatnego Parkowania. 

W czasie zamknięcia placówek oświatowych w związku z pandemią koronawirusa, a także w czasie wakacji letnich, Miasto chce dopracować program bezpieczeństwa w rejonie szkół. Zmiany dotyczą nie tylko bezpiecznych przejść dla pieszych, ale także kwestii parkowania i prędkości pojazdów. Podjęto działania mające na celu wprowadzenie pilotażowego projektu tzw. “ulic przyszkolnych”, polegającego na ograniczeniu ruchu samochodowego przed szkołą i tym samym zwiększeniu bezpieczeństwa uczniów. Zakłada on tymczasowy zakaz wjazdu w godzinach przed rozpoczęciem lekcji. To rozwiązanie, które stosowane jest np. w Wiedniu.

Miasto chce poprawić również sytuację rowerzystów, szczególnie teraz, gdy wiele osób korzysta z roweru jako bezpiecznego i dostępnego środka transportu. Pozwala on na przemieszczanie się po mieście z utrzymaniem odpowiedniego dystansu społecznego.

Jeszcze do końca 2020 roku uruchomiona zostanie brakująca część Rowerowej Obwodnicy Centrum na ul. Kościuszki i Krakowskiej. To jedna z najważniejszych tras rowerowych z Programu Rowerowego, do której podłączone są wszystkie Trasy Główne z poszczególnych dzielnic. Przejazd rowerem przez Stare Miasto ułatwi też dopuszczenie jazdy rowerem po powstającym buspasie na ul. Garbary.

Jesienią zakończą się prace przy budowie nowej drogi rowerowej wzdłuż ul. Grunwaldzkiej na odcinku od ul. Słonecznej do Jugosłowiańskiej. Do końca roku zakończy się również budowa drogi rowerowej z Wildy do centrum miasta.

Ważna zmiana nastąpi w związku z przebudową Ronda Rataje. Na czas prac na moście Królowej Jadwigi uruchomione zostaną wydzielone pasy rowerowe. Zapewniona zostanie ciągłość ruchu rowerowego  wzdłuż ul. Królowej Jadwigi do wysokości ul. Łąkowej. 

Dla ułatwienia poruszania się rowerem po wschodnich Jeżycach, powstanie brakujący odcinek kontraruchu na ul. Sienkiewicza. W północnej części Jeżyc rowerowe zmiany pojawią się na ul. Poznańskiej i Jeżyckiej (kontrapasy i kontraruch).

Z kolei na obszarze poznańskiego Łazarza rowerzyści będą mogli korzystać z pasów rowerowych na ul. Głogowskiej (odc. Stablewskiego – Berwińskiego) oraz kontraruchów i kontrapasów na jednokierunkowych ulicach wprowadzanych wraz ze Strefą Płatnego Parkowania.

Dodatkowo rowerzyści będą mogli się poruszać po wszystkich wprowadzanych buspasach –  m.in. na Winogradach, Naramowicach i Piątkowie.

Miasto rozwija także siatkę buspasów. Na Winogradach, Naramowicach i Piątkowie wprowadzono już buspasy i śluzy, które ułatwią poruszanie się autobusów po rozpoczęciu zasadniczych prac związanych z budową trasy tramwajowej na Naramowice. Takie udogodnienia już są wprowadzane, a ostatecznie powstaną na ulicach: Murawa, Słowiańskiej, Szelągowskiej, Serbskiej, Mieszka I, Wiechowicza, Stoińskiego i Lechickiej. Trwają również prace przy wyznaczaniu buspasa na ul. Garbary.

W związku z przebudową ROnda Rataje, buspasy powstaną również na moście Królowej Jadwigi oraz ul. Piłsudskiego. Z kolei na Łazarzu – pomiędzy Stablewskiego i Berwińskiego – wydzielone od ruchu samochodowego zostanie torowisko. 

Do końca roku zmieni się organizacja ruchu w rejonie przystanku Sielska na Górczynie. Samochody pojadą jednym pasem i będą zatrzymywane na światłach przed skrzyżowaniem z Sielską, jeśli na przystanek wjedzie tramwaj. Ma to na celu zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów.

Na całym odcinku od ul. Palacza aż do ul. Ściegiennego torowisko zostanie wydzielone. Dotychczas w tym miejscu ruch samochodowy mógł odbywać się po wspólnym pasie z tramwajami, jednak powodowało to blokowanie i spowalnianie ruchu tramwajów (szczególnie przy dojeździe do ul. Sielskiej).

Nowe buspasy pojawią się także na ul. Przybyszewskiego (odcinek Marcelińska – Bukowska), a także na al. Niepodległośc – w okolicach skrzyżowania z ul. Libelta. 

Miasto ma nadzieję, że “Pakiet dla mobilności” pozytywnie wpłynie na upłynnienie ruchu kołowego oraz przejazd transportem publicznym, jednocześnie zachęci do przesiadania się z samochodów do komunikacji miejskiej oraz na rowery, co z kolei pozytywnie wpłynie na jakość powietrza w Poznaniu.