Trwają przygotowania do budowy pętli autobusowej na Naramowicach

Trwają przygotowania do powstania pętli autobusowej przy intensywnie rozbudowującej się w ostatnich latach ul. Karpiej. Wykonano już m.in. testowe przejazdy autobusów i pomiary ruchu na kluczowych skrzyżowaniach.

Ul. Karpia na poznańskich Naramowicach w ostatnich latach mocno się rozbudowuje, co sprawia, że zwiększa się zapotrzebowanie na obsługę pasażerską w okolicy. Zrodziło to pomysł na budowę przystanków wraz z pętlą autobusową, co umożliwiłoby zapewnienie odpowiedniego dostępu do komunikacji zbiorowej.

„Na Naramowicach, po otwarciu trasy zmieniony zostanie przebieg części linii autobusowych, tak żeby dowoziły one mieszkańców do tramwaju a nie bezpośrednio do centrum. To modelowe rozwiązanie, z powodzeniem zastosowane w przypadku Poznańskiego Szybkiego Tramwaju lub trasy na Franowo, gdzie tramwaj także stanowi oś komunikacji. Projekt dla pętli na ul. Karpiej jest przykładem działania perspektywicznego na rzecz przyszłego, docelowego układu komunikacyjnego, jaki będzie wprowadzany na Naramowicach po realizacji II etapu trasy tramwajowej”

Jan Gosiewski, dyrektor ZTM Poznań

Prowadzone prace projektowe mają na celu sformułowanie rozwiązań, a także niezbędnych prac, jakie należy wykonać, by była możliwa obsługa autobusowa w tym rejonie. W ramach przygotowań i analiz wykonano już m.in. testowe przejazdy autobusów w terenie oraz pomiary ruchu na kluczowych skrzyżowaniach. Określono także jakość nawierzchni dróg pod kątem możliwego skierowania tam tras autobusowych.

Wykonawca dokumentacji projektowej przeprowadził już analizę sytuacyjno-drogową ul. Karpiej, a także pobliskiej ul. Dworskiej. Wynika z niej m.in. że skrzyżowania ul. Naramowickiej, Karmiej i Sarmackiej oraz Karpiej i Dworskiej muszą zostać przebudowane, by możliwe były bezpieczne i komfortowe przejazdy autobusów przegubowych, czyli 18-metrowych. Skrzyżowanie ul. Karpiej i Dworskiej zostanie przebudowane przez Zarząd Dróg Miejskich, a testy przejezdności potwierdziły założenia przyjęte w opracowanej już na zlecenie tej jednostki dokumentacji projektowej, również w zakresie budowy wyniesionego skrzyżowania w rejonie ul. Karpia 17.

Przy ul. Karpiej mają powstać dwie pary przystanków oraz pętla autobusowa. Planowana jest także budowa budynku socjalnego dla kierowców, a także zadaszonego parkingu rowerowego typu Park&Ride.

Zebrana dokumentacja wskaże optymalne rozmieszczenie przystanków oraz parametry pętli autobusowej. Nie wiadomo jednak, czy będzie możliwa realizacja inwestycji – będzie to zależne od możliwości finansowych miasta.