MPK Poznań wnioskuje o dofinansowanie do zakupu autobusów napędzanych wodorem

MPK Ponań złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu 84 autobusów wodorowych w ramach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Jak podkreśla spółka, zakup pojazdów wodorowych będzie możliwy tylko przy uzyskaniu dofinansowania ze źródeł zewętrznych, dlatego MPK Poznań postanowiło się zgłosić do programu “Zielony transport publiczny”, realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. 

Program ma na celu uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie.

Spółka wnioskuje o dofinansowanie na poziomie 90%.

Przesłaliśmy wniosek o dofinansowanie zakupu 84 autobusów napędzanych wodorem. Wnioski rozpatrywane są na bieżąco. Jeżeli otrzymamy wsparcie, rozpoczniemy procedurę zakupową i jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli autobusy pojawiłyby się w przedsiębiorstwie w latach 2022-2025. Mowa o 38 pojazdach o standardowej długości 12 metrów oraz 46 przegubowych, 18-metrowych.

Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań

Przedstawiciele spółki i Urzędu Miasta w niedzielę po raz kolejny zapoznali się z pojazdem Urbino 12 hydrogen firmy Solaris Buch&Coach.

Urbino 12 hydrogen wyposażony jest w ultranowoczesne ogniwo paliwowe. Dzięki zastosowanej technologii autobus będzie miał możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu minimum 350 km. Energia elektryczna powstaje na pokładzie autobusu z wykorzystaniem ogniwa paliwowego. Następnie przekazywana jest do układu napędowego i niewielkiej baterii. Pojazd, poza parą wodną, nie generuje absolutnie żadnych szkodliwych substancji.

Mateusz Figaszewski, Solaris Buch&Coach

Jednocześnie MPK Poznań prowadzi rozmowy w sprawie możliwości tankowania pojazdów w zewnętrznych firmach oraz dostarczania wodoru do stacji tankowania, którą docelowo zamierza na własne potrzeby wybudować.