Marszałek województwa wielkopolskiego apeluje o pomoc dla regionalnych lotnisk

Lotniska regionalne potrzebują wsparcia w postaci bezzwrotnej – podkreślił marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak na posiedzeniu Komisji Polityki Spójności Terytorialnej i Budżetu UE (COTER) Europejskiego Komitetu Regionów.

 

Podczas spotkania wiele uwagi poświęcono przyszłości lotnisk regionalnych oraz Zrównoważonej i Inteligentnej Strategii Mobilności.

Biorący udział w debacie na temat przyszłości lotnisk marszałek woj. wielkopolskiego zaznaczył, że tamtejsze lotnisko regionalne przyjmowało do tej pory blisko 2,5 miliona pasażerów. Dzisiaj w związku z kryzysem wywołanym pandemią COVID-19 liczba ta spadła o 70 proc. Konieczna była również redukcja liczby zatrudnienia o 15 proc. „To dowodzi, że sytuacja jest niezmiernie trudna” – mówił Woźniak.

Wyliczył, że samorząd województwa wielkopolskiego udzielił lotnisku wsparcia z własnych środków w wysokości 25 mln zł.

„Jest to pomoc w postaci pożyczki, a tymczasem lotniska regionalne potrzebują pomocy w formie bezzwrotnej. Musimy znaleźć źródło takiej pomocy, być może w ramach funduszu odbudowy. W przeciwnym razie lotniska będące ważnym elementem rozwoju dla każdego regionu, nie przetrwają obecnego okresu” – podkreślił Woźniak.

O skutkach pandemii i priorytetach, na których lotniska regionalne będą musiały się skupić, mówił dyrektor generalny Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych w Europie (ACI EUROPE) Olivier Jankovec. Rada skupia ponad 400 lotnisk.

Jak ocenił Jankovec, proces odbudowy lotnisk nie będzie prawdopodobnie możliwy już w pierwszym kwartale 2021 ze względu na niepokoje wywołane nowymi mutacjami wirusa, opóźnieniami w szczepieniach, a w konsekwencji dalszymi ograniczeniami w podróżowaniu.

Jego zdaniem lotniska będą potrzebowały szeregu instrumentów w postaci m.in. wsparcia w zakresie wypłacania odszkodowań, dekarbonizacji, możliwości odzyskiwania stałych kosztów, do których są zmuszone, pozostając otwartymi przy jednoczesnym braku dochodów. Według szefa ACI EUROPE wsparcie miałoby objąć również pomoc operacyjną po 2024 roku czy uwzględnienie w rewizji pomocy państwowej nowej rzeczywistości rynkowej.

Jak wskazuje Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, od rozpoczęcia pandemii wywołanej COVID-19 lotniska regionalne zostały wystawione na wiele wyzwań. W 2020 r. sektor lotniczy odnotował straty netto w wysokości 56,2 mld euro, przewieziono o 1,7 mld pasażerów mniej, wykonano o 6,1 mln mniej lotów w porównaniu z 2019 r. oraz zarejestrowano 191 tys. zwolnień w Europie.

Samorządowcy zwracają uwagę na szacunki, z których wynika, że ruch lotniczy powróci do poziomu z 2019 r. w najbardziej optymistycznym scenariuszu dopiero w 2024 r., a w najbardziej pesymistycznym – w 2029 roku. Przekonują, że działania naprawcze w tym zakresie będą wymagały aktywności nie tylko zarządów lotnisk, władz regionalnych, krajowych oraz europejskich, a także zapewnienia odpowiednich środków w ramach nowej perspektywy finansowej na 2021-2027.

Więcej o samej Strategii Mobilności członkowie komisji COTER dyskutowali podczas debaty w kontekście przygotowywanej na ten temat opinii Europejskiego Komitetu Regionów. Sprawozdawca zwrócił uwagę, iż strategia oprócz transportu lotniczego, morskiego i pociągów powinna więcej miejsca poświęcić transportowi miejskiemu. Zdaniem samorządowców, ważnym również elementem jest konieczność sprzyjania zrównoważonym formom mobilności, którymi są np. rowery.

Przedstawiciele władz lokalnych i regionalnych w swoich wypowiedziach odnosili się często do konieczności uwzględniania obszarów wiejskich i oddalonych. W ich ocenie, rowery, technologie wykorzystujące wodór, dzielenie się samochodem to tylko niektóre pomysły na osiąganie celów Europejskiego Zielonego Ładu,

Jednym z ostatnich punktów posiedzenia komisji COTER była dyskusja na temat doświadczeń zdobytych przez regiony i miasta w trakcie pandemii COVID-19. Podczas debaty europejscy samorządowcy dzielili się wypracowanymi i sprawdzonymi rozwiązaniami związanymi z radzeniem sobie z kryzysem. Zgodnie podkreślali ich kluczową rolę w walce z pandemią wywołaną COVID-19.

Przedstawiciele władz lokalnych i regionalnych zwracali uwagę m.in. na konieczność zapewnienia bezpiecznego transportowania pacjentów z przeciążonych szpitali z jednego państwa członkowskiego do drugiego, celem wykorzystania możliwości opieki transgranicznej. Mówili też o konieczności wprowadzenia świadectwa szczepienia, które by ułatwiało podróżowanie czy znaczenia wzajemnego uznawania testów na COVID-19.