Koniec prac na trasie kolejowej Poznań-Wrocław już wkrótce. Podróż będzie krótsza i bardziej komfortowa

Nawet 160 km/h – z taką prędkością już wkrótce mają jeździć pociągi między Rawiczem a Czempinem, na trasie kolejowej Poznań-Wrocław. Dzięki temu podróż między stolicami dwóch województw będzie skrócona do ok. 1,5 godziny. Inwestycja związana z przebudową trasy jest dofinansowywana z funduszy europejskich.

Trwają prace przy modernizacji linii kolejowej E59 Wrocław – Poznań, która ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżnych oraz skrócenie czasu przejazdu między stolicami województw.

Obecnie na dolnośląskim odcinku trasy oraz między Poznaniem i Czempiniem, pociągi poruszają się już z prędkością 160 km/h. Trwają jeszcze prace związane z dostosowaniem infrastruktury na odcinku między Czempiniem a Rawiczem, by także tam pociągi mogły rozwijać taką prędkość.

Jak wyjaśnia PKP PLK, na ok. 70 km, regulowane są tory. Najpierw prace wykonywane są tzw. podbijarką, a następnie specjalny pociąg Speno szlifuje szyny.

„To maszyna, która „bada” ultradźwiękami powierzchnie szyn, a następnie szlifuje z dokładnością poniżej milimetra. Takie działania zwiększą komfort podróży pociągiem, ograniczą hałas, a także wydłużą czas użytkowania torów” – wyjaśnia Radosław Śledziński z PKP PLK.

Co ważne, prace nie wpływają na obecny rozkład pociągów, choć wymagana jest specjalna organizacja ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych.

Między Czempiniem a granicą województwa pasażerowie mają do dyspozycji 5 zmodernizowanych stacji kolejowych i 6 przystanków. W ramach remontu wykonano m.in. windy i pochylnie dla osób mających problemy z poruszaniem się.

Prace obejmują wymianę torowiska, sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania. Przebudowano także 24 przejazdy kolejowo-drogowe i stworzono bezkolizyjne skrzyżowania.

Zakończenie prac planowane jest na kwiecień. Dzięki wartej ok. 1,5 mld złotych inwestycji, przejazd między Poznaniem a Wrocławiem będzie krótszy i bardziej komfortowy, trasa nie będzie wymagała tylu remontów, a przejazd pociągów będzie wiązał się z mniejszym hałasem. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w kwocie ok. 1 mld złotych z instrumentu (CEF) „Łącząc Europę”.

 

.

zobacz także: