Zmiany w rejonie Ronda Rataje. Jak przebiega przebudowa?

Prace związane z przebudową Ronda Rataje i okolic postępują zgodnie z harmonogramem. Od jutra zostaną wprowadzone korekty w organizacji ruchu.

 

Przebudowa układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje jest coraz bardziej zaawansowana. Od najbliższego wtorku (9 marca) na wjeździe z ul. Jana Pawła II kierowcy będą mieli do dyspozycji już nie tylko jeden, a dwa pasy ruchu. Z kolei na ul. Zamenhofa konieczne jest wyłączenie z użytkowania przejścia dla pieszych. Kontynuowane są również prace na ul. Krzywoustego od strony autostrady A2.

Postęp robót najbardziej widoczny jest na ul. Jana Pawła II. Na jezdni prowadzącej do ronda Rataje układana jest nowa nawierzchnia. Od 9 marca, na odcinku przed samą tarczą ronda, kierowcy będą mogli już korzystać z pasa ruchu dla pojazdów jadących w prawo w kierunku centrum miasta. Dla wjeżdżających na rondo ulicą Jana Pawła II dostępne będą więc dwa pasy ruchu: jeden dla pojazdów jadących w lewo i prosto oraz drugi dla skręcających w prawo. Na ul. Jana Pawła II w dalszym ciągu trwa przebudowa torowiska i jezdni, powstaje chodnik z drogą rowerową. Zasadnicze prace na tej ulicy potrwają do końca marca.

Ekipy budowlane pod koniec stycznia rozpoczęły również przebudowę torowiska tramwajowego na ul. Zamenhofa – na odcinku od tarczy ronda do rejonu ul. Piłsudskiego. W związku z koniecznymi pracami, od wtorku (9 marca) niedostępne będzie przejście dla pieszych przez ul. Zamenhofa przy tarczy ronda. Piesi proszeni są o korzystanie z przejść w pozostałych trzech częściach ronda.

Aktualne tramwaje w rejon ronda Rataje dojeżdżają do przystanków końcowych: Os. Piastowskie z kierunku od ronda Starołęka oraz Rondo Rataje z kierunku od AWF. Planowany termin zakończenia prac na ul. Zamenhofa to trzeci kwartał tego roku. Wtedy to będzie możliwe uruchomienie relacji tramwajowej północ-południe, czyli pomiędzy rondami Śródka i Starołęka.

Inwestycja w rejonie ronda Rataje odmieni jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Poznaniu. Obejmuje ona przebudowę trasy tramwajowej i infrastruktury autobusowej, poprawę warunków jazdy dla kierowców oraz korzyści dla pieszych i rowerzystów za sprawą m.in. wydzielonego torowiska, wydłużonych przystanków tramwajowo-autobusowych, buspasów, chodników, dróg rowerowych i dodatkowych pasów ruchu dla samochodów. Pojawią się także nowe nasadzenia zieleni, zarówno na tarczy ronda jak i przylegających ulicach.

Koniec wszystkich robót budowlanych wraz z odbiorami technicznymi i uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie planowany jest na marzec 2022 r.