Ostatnie miejsca w Zintegrowanym Centrum Opieki i Teleopieki

Zostały ostatnie miejsca w poznańskim projekcie Zintegrowanego Centrum Opieki i Teleopieki skierowanego do seniorów i osób w trudnej sytuacji życiowej.

 

Zintegrowane Centrum Opieki i Teleopieki składa się z dwóch typów usług – domowych i teleopieki. Skierowane jest do osób mieszkających samotnie lub spędzających samotnie większość dnia. Możliwe jest również korzystanie z niego przez osoby w trudnej sytuacji życiowej np. z powodu niepełnosprawności lub niesamodzielności, które potrzebują wsparcia.

W ramach teleopieki uczestnicy otrzymują specjalną bransoletkę z przyciskiem alarmowym, a także prosty w obsłudze aparat telefoniczny z funkcją głośnomówiącą. Zestaw pozwala na szybkie wezwanie pomocy w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia. Senior może szybko i przy pomocy jednego przycisku połączyć się z asystentem, który podejmie stosowne do sytuacji środki – np. powiadomi sąsiada, który ma klucze do mieszkania lub wezwie odpowiednie służby.

Jeśli połączenie zostanie wykonane za pomocą guzika alarmowego (tak zwane “połączenie czerwone”) asystentowi wyświetla się karta informacyjna o danym uczestniku. Dzięki temu możliwe jest przekazanie wszelkich niezbędnych informacji w zakresie przyjmowanych leków, chorób, alergiach oraz techniczne np. jak dostać się do budynku. To informacje, które pozwalają przyspieszyć proces udzielania pomocy przez służby.

Dostępne są również tzw. połączenia zielone, które mają charakter rozmów towarzyskich z asystentem. Dzięki temu seniorzy mogą poczuć się mniej samotni lub uzyskać informacje na temat, który go interesuje. Dodatkowo asystenci wykonują cotygodniowe telefony do podopiecznych, by sprawdzić jak się czują.

Co ważne, Zintegrowane Centrum działa przez całą dobę przez wszystkie dni roku.

W ramach usług domowych uczestnicy programu mogą liczyć na wsparcie specjalistów, w tym pielęgniarek, psychologa, fizjoterapeuty czy geriatry. Możliwe jest również uzyskanie porad prawnych. Usługi realizowane są w domu uczestnika lub w miarę możliwości telefoniczne, by ograniczyć kontakt osobisty w czasie pandemii.

Zostały jeszcze ostatnie miejsca w naborze. Zgłaszać można się składając pisemny wniosek o przydzielenie usługi teleopieki w swojej filii Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Poznaniu lub telefonicznie:

– Nowe Miasto – Tel. 518 301 265, 518 301 215 
– Wilda – Tel. 518 301 525 
– Jeżyce – Tel. 518 301 641
– Stare Miasto – Tel. 518 301 932 
– Grunwald – Tel. 518 301 796
– Gminy: Kleszczewo, Kórnik, Komorniki, Mosina- tel. 502-215-531
– Gminy: Buk, Stęszew, Suchy Las, Dopiewo – tel. 797-526-129

O ostatecznej kwalifikacji decyduje asystent – pracownik projektu, na podstawie wywiadu z potencjalnym uczestnikiem. Udział jest bezpłatny.

Zarówno teleopieka, jak i usługi domowe realizowane przez Stowarzyszenie Wzajemnej Pomocy “Flandria” to elementy kompleksowego programu usług społecznych i opieki medycznej. Składa się on z sześciu głównych części, jego liderem jest Stowarzyszenie Medycyna Polska, a partnerami są: Miasto Poznań, Stowarzyszenie Polski Komitet Pomocy Społecznej, Centermed Poznań sp. z o.o. oraz Stowarzyszenie Wzajemnej Pomocy “Flandria”. Miasto Poznań, jako partner, koordynuje trzy części: “Sieć wsparcia społecznego” i “Mieszkania chronione-treningowe dla osób opuszczających pieczę zastępczą” (za oba odpowiada Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie) oraz “Usługi asystenta i Centrum Usamodzielnienia”, za które odpowiada Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych UMP.