Senat wprowadził poprawki do ustawy regulującej status prawny hulajnóg elektrycznych

Poprawki, które Senat wprowadził w czwartek do ustawy regulującej status prawny hulajnóg elektrycznych zakładają m.in., że kierujący hulajnogą elektryczną i urządzeniem wspomagającym ruch będzie mógł – wtedy, kiedy dopuszcza to ustawa – poruszać się chodnikiem z prędkością dostosowaną do warunków ruchu.

 

Za ustawą wraz z wprowadzonymi poprawkami głosowało 97 senatorów, nikt nie był przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.

Wcześniej senatorowie opowiedzieli się za wprowadzeniem poprawek zakładających, że kierujący rowerem, hulajnogą elektryczną, lub urządzeniem wspomagającym ruch – wtedy, kiedy ustawa dopuszcza ich jazdę po chodnikach lub drogach dla pieszych – będą mogli poruszać się z prędkością dostosowaną do warunków ruchu.

Zaproponowany przez autorów projektu przepis zakładał natomiast, że kierujący rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego, korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego.

Kolejna wprowadzona przez Senat poprawka dopuszcza w wyjątkowych przypadkach korzystanie przez kierującego hulajnogą elektryczną z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 50 km/h. Chodzi o sytuację, gdy wzdłuż tej jezdni brakuje chodnika, wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi.

Senatorowie przyjęli również poprawki zmieniające zasady postępowania z nieprawidłowo zaparkowanymi hulajnogami elektrycznymi, rezygnując z ich usuwania i pobierania opłat za parkowanie, na rzecz wprowadzenia obowiązku ich przestawiania, albo traktowania jako rzeczy znalezione.

Przegłosowano również wprowadzenie poprawki uprawniającej zarządcę drogi do planowania i wykonywania oświetlenia przejść dla pieszych lub przejazdów dla rowerzystów pod warunkiem sfinansowania przez nich tych prac.

Zmieniono również czas wejścia ustawy w życie od dnia jej ogłoszenia – z 30 na 60 dni.

Zgodnie z przyjętą przez Sejm nowelizacją, kierujący hulajnogą elektryczną miałby korzystać głównie z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów – z prędkością dopuszczalną 20 km/h. Osoby, które nie ukończyły 18 lat, będą musiały mieć kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dzieci w wieku do 10 lat będą mogły jeździć hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej.

Według nowych przepisów kierujący hulajnogą elektryczną będzie musiał korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów z prędkością dopuszczalną 20 km/h. W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, kierujący hulajnogą elektryczną mógłby korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, jednak i tam nie mógłby przekroczyć 20 km/h.

Zgodnie z przepisami, które proponował resort infrastruktury, hulajnogą elektryczną można wyjątkowo poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.

Propozycja ta zakładała, że trzeba będzie jechać tam z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać ruchu pieszemu.

Do kierowania hulajnogą elektryczną przez osoby w wieku od 10 lat do 18 lat wymagane będzie posiadanie karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dla osób, które ukończyły 18 lat, dokument taki nie będzie wymagany. Natomiast dzieci w wieku do 10 lat będą mogły jeździć hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej.

Podobne przepisy przewidziano dla kierujących urządzeniami transportu osobistego. Użytkownicy tych pojazdów będą mogli się poruszać wyłącznie po drogach dla rowerów i chodnikach.

Z kolei w przypadku urządzeń wspomagających ruch, jak np. rolki, wrotki, deskorolka nie będą potrzebne żadne uprawnienia. Nie będzie też ograniczeń wiekowych.

Nowela przewiduje również kary za poruszanie się hulajnogą elektryczną, UTO lub urządzeniem wspomagającym ruch chodnikiem lub drogą dla pieszych – z prędkością większą niż prędkość zbliżona do prędkości pieszego lub za nieustępowanie pierwszeństwa pieszemu.

Najwyższy mandat – w wysokości od 300 do 500 zł – będzie można dostać za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka.