Ile wydamy na Święta Wielkanocne?

Czy wielkanocny koszyk zakupów będzie nas słono kosztował? Według Głównego Urzędu Statystycznego ceny produktów w kategorii „żywność i napoje” wzrosły o 0,6 proc., a ceny napojów bezalkoholowych zwiększyły się o blisko 6 proc. względem zeszłego roku. Jednak podstawowe produkty powinniśmy kupić w nieco niższych lub w podobnych cenach aniżeli rok temu.

Co kupimy taniej?

W popularnej sieci sklepów dyskontowych za jajka zapłacimy 0,25 zł – to o 16 proc. mniej niż przed rokiem. Staniało także mięso wieprzowe, nawet o blisko 25 proc. Natomiast białą kiełbasę kupimy w tym roku nawet 20 proc. taniej. W podobnej cenie jak w 2020 jest majonez.

Za co zapłacimy więcej?

Ze względu na podatek cukrowy podrożały popularne napoje gazowane. Nawet promocyjne ceny produktów są aż o 38 proc. wyższe. Sukcesywnie drożeją także zające czekoladowe. Ten 60-gramowy produkt marki własnej będzie droższy o 29 proc. w stosunku do 2019 roku.

Dokąd po zakupy?

Z badania UCE Research dla Grupy Blix wynika, że Polacy będą robić zakupy – jeżeli nie zmienią tego nowe obostrzenia – podobnie jak w poprzednich latach głównie w sklepach stacjonarnych. Ponad 90 proc. badanych zamierza robić zakupy w dyskontach, które kuszą atrakcyjnymi promocjami. Co ciekawe, rośnie również popularność lokalnych rynków, targowisk i bazarów. Chce je odwiedzić aż 25 proc. ankietowanych.

Jak głęboko sięgniemy do portfela?

Według badania UCE Research „Intencje zakupowe Polaków – Wielkanoc 2020 vs 2021”  od 300 do 400 zł przewiduje wydać 24 proc Polaków. Nieco mniej, bo 22 proc. ankietowanych planuje wydatki na poziomie od 200 do 300 zł. Kwotę od 400 do 500 zł deklaruje 18 proc. konsumentów. Zaledwie 8 proc. chce wydać na organizację świąt od 500 do 600 złotych. Natomiast tylko 6 proc. powyżej 600 złotych. Dla pozostałych 15 proc. ankietowanych wysokość wydatków nie ma znaczenia lub nie podjęli jeszcze decyzji.

Co zrobić, aby zakupy w tym roku nie zniszczyły domowych budżetów?

 

Z raportu ASM Sales Force Agency, która bada comiesięczny średni koszyk zakupów wynika, że zakupy towarów spożywczych przez internet mogą kosztować nas nawet o 21 proc. więcej. Dlatego, aby wydać mniej należy wybierać popularne sklepy dyskontowe i stacjonarne hipermarkety. Najtańsze zakupy robimy korzystając z gazetek promocyjnych. Od wielu lat dostępne są ich wersje elektroniczne i w postaci aplikacji mobilnych

– doradza Michał Pajdak, ekspert Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu w zakresie zachowań konsumenckich.

Ekspert dodaje także, że nie warto czekać na zakupy do ostatniego dnia, ponieważ wtedy dostępność produktów może być bardzo ograniczona.

Ile wyrzucimy?

Niezmiernie istotne jest dobre zaplanowanie nie tylko konkretnych produktów, ale także ich ilości. Ze względu na pandemię, czekają nas święta spędzone w kameralnym gronie, zatem należy dokonywać zakupów z rozmysłem. Według Boston Consulting Group każdego roku w Unii Europejskiej marnuje się 88 mln ton żywności, średnio 173 kg na osobę. Polska należy do niechlubnej czołówki tego rankingu – przeciętnie wyrzucamy aż 247 kg rocznie! W czteroosobowej rodzinie wraz ze marnowaną żywnością wyrzucamy każdego roku od 2,5 do 3 tys. zł. Nieumiejętne zaplanowanie zakupów w okresie świątecznym to niestety jeden z czynników powodujących tego rodzaju marnotrawstwo.