Poznań z najszybciej jadącymi tramwajami w Polsce

Poznańskie tramwaje jeżdżą… najszybciej w Polsce? Tak wynika z rankingu dziennikarzy trójmiejskiego portalu, którzy sprawdzili czas przejazdu poszczególnych linii tramwajowych w Polsce. Okazało się, że aż 5 poznańskich tras znalazło się w 10 najszybciej jeżdżących w polskich miastach.

 

Ranking “Prędkości komunikacyjne tramwajów w wybranych polskich miastach 2021” stworzyli dziennikarze portalu Puls Gdańska. Sprawdzano prędkości, jakie mogą osiągać tramwaje na trasach. Ma na to wpływ m.in. infrastruktura tramwajowa, w tym torowo-sieciowa, infrastruktura drogowa na trasie czy możliwości taboru w danym mieście.

Okazało się, że tramwaje najszybciej jeżdżą w Poznaniu. Średnia prędkość komunikacyjna wynosi 20,8 km/h. Do jej wyliczenia brano pod uwagę średnią prędkość przejazdu tramwaju od przystanku początkowego do końcowego z uwzględnieniem postojów na skrzyżowaniach oraz wymiany pasażerskiej na przystankach.

Na drugim miejscu znalazła się Bydgoszcz ( 20,5 km/h), a podium zamknął Szczecin (20,3 km/h).

W Poznaniu najszybciej jeździ się zarówno w godzinach szczytu komunikacyjnego jak i poza nim.

 

 

W rankingu uwzględniono kolejny dowód na szybkość poznańskich tramwajów. W pierwszej 10. polskich linii tramwajowych osiągających największą prędkość przejazdu znalazło się aż 5 linii z Poznania. Są to linie numer 1, 12, 14, 15 i 16. Nie trudno więc zauważyć, że to linie, które duży odcinek trasy pokonują kursując trasą PST czy Franowo.

Najszybsze są tramwaje na linii numer 14 – średnia prędkość komunikacyjna wyniosła tam 27,6 km/h. Na ogólnopolskim podium znalazła się także poznańska 15 z prędkością 26,7 km/h. Na szóstej pozycji z prędkością 25,1 km/h uplasowała się 16, na ósmej 12 z prędkością 24,2 km/h, a na ostatnim, 10. miejscu uwzględniono 1 z prędkością 23,7 km/h.

 

 

Jak podkreśla Miasto, taki wynik to efekt polityki transportowej, jaka jest realizowana w Poznaniu. Dotyczy to m.in. inwestowania w infrastrukturę komunikacyjną, w tym budowę nowych tras tramwajowych prowadzonych w taki sposób, by nie tylko zapewnić najwyższą jakość torów i sieci, ale także unikanie kolizji z infrastrukturą drogową. Regularnie kupowany jest także nowy tabor, który może rozwijać lepsze prędkości przy zachowaniu komfortu i bezpieczeństwa podróży. Stosowane są także priorytety przy sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach w mieście, co ułatwia przejazd tramwajów nawet w godzinach szczytu.