Kultowa Maltanka w tym roku w maju funkcjonuje wyłącznie w weekendy. Na najbliższy zaplanowano dodatkowe atrakcje w ramach Dni Pary. W sobotę i niedzielę, 15 i 16 maja na trasie będzie można zobaczyć najstarszy w Polsce sprawny parowóz kolejki wąskotorowej, czyli Borsig Bn2t.
To dodatkowa atrakcja i alternatywa dla tradycyjnej lokomotywy spalinowej. Kłęby dymu z komina parowozu wzbudzają zainteresowanie mieszkańców i turystów w rejonie Jeziora Maltańskiego.
Lokomotywa parowa będzie ciągnąć wagoniki Maltanki wyruszając o pełnych godzinach ze stacji początkowej Maltanka oraz 30 minut później ze stacji Zwierzyniec. Pierwszy kurs zaplanowany jest na godzinę 10:00. Dlaczego dopiero wtedy? Jak wyjaśnia MPK przygotowanie parowozu do drogi wymaga nieco więcej pracy niż w przypadku lokomotywy spalinowej, a prace przy tym rozpoczną się już nad ranem, czyli potrwają kilka godzin.
„Kocioł musi być napełniony wodą, następnie przystępuje się do oczyszczania płomieniówek, paleniska i popielnika. Trzeba przygotować suche drewno, następnie rozpalić je w palenisku. W miarę rozgrzewania się kotła drewno stopniowo zastępuje się węglem. Trzeba poczekać, aż woda w kotle się zagotuje a para osiągnie ciśnienie 12 atmosfer. Należy jeszcze sprawdzić działanie armatury (najważniejsze są przyrządy wodowskazowe i zasilające kocioł w wodę), posmarować układ napędowy. Potem jeszcze tylko uzupełnić zapas wody i węgla na tendrze i… można wyruszyć na szlak” – wyjaśnia Filip Bebenow, maszynista i miłośnik kolejki wąskotorowej.
Jednocześnie MPK Poznań przypomina o zasadach reżimu sanitarnego, w tym limitach liczby pasażerów i zasłanianiu nosa i ust.