49 lat temu Maltanka po raz pierwszy pojechała po obecnej trasie

Dokładnie 49 lat temu uruchomiono trasę Maltanki w obecnej lokalizacji. Gdzie wcześniej kursowała kultowa wąskotorówka i dlaczego zmieniono jej trasę?

 

Kolejka wąskotorowa początkowo kursowała w rejonie Drogi Dębińskiej, jako pierwsza atrakcja planowanego wesołego miasteczka. Pięć wagoników wyprodukowano w Zakładach Cegielskiego, natomiast lokomotywę dostarczyło ZNTK. Oficjalne otwarcie nastąpiło 22 lipca 1956 roku. Trasa miała 2,5 kilometra długości.

Gdy pod koniec lat 60. zaczęto budowę trasy Hetmańskiej, jako II ramy komunikacyjnej miasta, konieczne było przeniesienie wąskotorówki. Zadania podjął się Społeczny Komitet Budowy Kolejki Dziecięcej w Parku Tysiąclecia w Poznaniu. W budowę torów zaangażowały się również poznańskie zakłady pracy, uznając to za czyn społeczny i dar dla dzieci.

Pierwszą stację wyznaczono przy Rondzie Śródka, a trasę poprowadzono do Nowego Zoo. Początkowe plany zakładały, że będzie kursować również po samym ogrodzie, jednak ostatecznie nie zrealizowano tego pomysłu.

Ponowne otwarcie kolejki i jednocześnie uruchomienie jej na nowej trasie, dzięki której zyskała kultową dziś nazwę Maltanka, nastąpiło 21 lipca 1972 roku. Obecnie zarządzana jest przez MPK Poznań. Oficjalnie nazwę na Maltańska Kolej Dziecięca wprowadzono w 1998 roku, a od 2002 roku funkcjonuje jako Kolejka Parowa Maltanka.

Maltanka jest jedną z największych i najbardziej charakterystycznych atrakcji zarówno dla mieszkańców Poznania jak i turystów. Wychowują się na niej kolejne pokolenia. Obecnie najczęściej na trasie można spotkać lokomotywy spalinowe, które ciągną cztery wagoniki. Średnio co drugi weekend na tory wyjeżdża parowóz Borsig.