Noriaki w Starym Browarze – wystawa „Sejf jest za obrazem” w Galerii na Dziedzińcu od 1 września

1 września w Galerii na Dziedzińcu w Starym Browarze zostanie otwarta wystawa prac Noriakiego. Projekt „Sejf jest za obrazem” będzie pierwszą tak obszerną prezentacją obrazów poznańskiego artysty i okazją, żeby odkryć mniej znane rozdziały twórczości „ojca” słynnego Watchera. Wystawa jest częścią programu obchodów 18. urodzin Starego Browaru.

Każdej jesieni, w ramach świętowania rocznicy otwarcia, Stary Browar zaprasza Klientów do Galerii na Dziedzińcu do odkrywania zjawisk artystycznych z pogranicza różnych dyscyplin: sztuki, mody, teatru, muzyki. Ważnym elementem programu jesiennych wystaw są projekty prezentujące twórczość artystów z Poznania.

“W tym roku Stary Browar świętuje 18. urodziny. Klienci od początku doceniają kulturotwórczą rolę tego miejsca i możliwość uczestniczenia w organizowanych przez nas wystawach czy koncertach – mówi Joanna Tupalska, Dyrektor Marketingu Starego Browaru. Te urodziny będą wyjątkowe, bo świętujemy je wystawą artysty, którego twórczość zyskała miano jednego z symboli Poznania. Guardian wskazał sztukę Noriakiego jako „must see” podczas podróży do naszego miasta. Projekt będzie interesujący nawet dla osób uważnie śledzących działania artysty w przestrzeni miejskiej, ponieważ zaprezentujemy drugą stronę Noriakiego – „malarsko-malarską”. Wystawa „Sejf jest za obrazem” pokaże, że energia street artu ma też rację bytu na płótnie

zapowiada Tupalska. 

 

Jedną z pierwszych prac, jaką zobaczą widzowie wystawy w Galerii na Dziedzińcu będzie rysunek z 1990 roku „Piegi w oczach”. To właśnie ten szkic, stworzony w przypływie dziecięcego natchnienia, dał początek najnowszemu cyklowi obrazów Noriakiego. Będzie można zobaczyć go na parterze Galerii na Dziedzińcu w części ekspozycji zatytułowanej BUNT. Ekspresja czarno-białych płócien bezpośrednio czerpie ze spontanicznej kreski dzieła z dzieciństwa. Bardziej realistyczne, figuratywne przedstawienia stopniowo ustępują tu „minimalowym” formom i abstrakcji. 

 

Płótna z energią street artu

Podobna, zakorzeniona w street arcie dynamika, ujawnia się w pełnych kolorów obrazach w kolejnej części wystawy. Piętro zatytułowane RUCH zgromadzi płótna, z których bije twórcza energia Noriakiego naznaczona tempem improwizacji sztuki ulicznej. W ruchu są postaci wyłaniające się z form przedstawionych na płótnach, ale również sama malarska materia wydaje się być żywym – i ruchomym – śladem gestu artysty.  

 

Malarskie reminiscencje ulubionych miejsc, m.in. uwielbianej przez Noriakiego Barcelony, to temat trzeciego rozdziału wystawy pt. MIASTO. Miejską „dżunglę” na obrazach z tego cyklu zamieszkują bacznie wpatrujące się w widzów oczy – motyw łączący zarówno otwierający wystawę rysunek z dzieciństwa, „piegi w oczach” na obrazach z pierwszego piętra, jak i dobrze znanego publiczności Watchera.

 

W kolejne rozdziały wystawy Noriaki wplata też „skutki uboczne” twórczego procesu. Malarska paleta zmieniona w obraz, „Wieża Babel” wzniesiona z drewnianych klinów obklejonych farbami, „bukiet” z pędzli – te artefakty przeniosą widzów za kulisy kreacji, „za obraz” – jak sugeruje tytuł.

 

Wystawę Noriakiego w Galerii na Dziedzińcu rozpocznie wernisaż 1 września. Będzie można ją oglądać do 31 stycznia 2022 r. W ramach projektu „Sejf jest za obrazem” powstanie także katalog wystawy.

 

„Sejf jest za obrazem”. Noriaki w Starym Browarze

Wystawa w Galerii na Dziedzińcu

Wernisaż: 1 września 2021 r.

Wystawa czynna do 31 stycznia

Bilety – informacje wkrótce

 

Wydarzenie FB: https://fb.me/e/3ICbLbe7Z

 

 

Galeria na Dziedzińcu w Starym Browarze nazywana jest „galerią popkultury”. To jedyne miejsce w Poznaniu z regularnym programem poświęconym multidyscyplinarnym projektom z pogranicza sztuki, muzyki i mody. Stary Browar do współtworzenia wystaw w Galerii zaprasza lokalnych artystów i animatorów, a także wybitnych twórców spoza Polski (m.in. Björk, Davida LaChapelle’a, Iris van Herpen). W Galerii na Dziedzińcu odbywają się jedne z najciekawszych wydarzeń kulturalnych poświęconych lokalnej scenie artystycznej oraz inicjowanych przez poznańskie instytucje: monograficzna wystawa Ryszarda Kai w 2019 r., wystawa Konkursu 30/30, Poznań Design Festival oraz prezentacje studentów i wykładowców Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Wystawa Noriakiego wpisuje się w cykl projektów poświęconych najciekawszym zjawiskom artystycznym z poznańskim „rodowodem”.