Uchwała krajobrazowa ma określać zasady umiejscawiania i wyglądu nośników reklamowych, ogrodzeń i małej architektury. To m.in. kwestie szyldów, neonów, banerów czy też form ogrodzenia i ozdób.
Na początku roku do wglądu publicznego oddano projekt uchwały, do którego można było zgłaszać swoje uwagi. Łącznie wpłynęło ich 160. Zgłoszenia zostały przeanalizowane, a część z nich uwzględniono w projekcie.
Większość uwag dotyczyła dopuszczenia obiektów reklamowych o większych powierzchniach i wymiarach, doprecyzowania niektórych definicji oraz wydłużenia okresów przystosowawczych. Niektórzy przedsiębiorcy i mieszkańcy zwracali także uwagę na prawo do dysponowania nieruchomością, w tym sposobu jej zagospodarowania, ochrony praw nabytych czy też swobody prowadzenia działalności gospodarczej.
Projekt uchwały przewiduje podział miasta na cztery obszary – obszar staromiejski, który obejmuje Stary Rynek i okolice oraz Chwaliszewo i Śródkę, obszar centrum i historycznych dzielnic, odpowiadający nieco poszerzonej strefie ochrony konserwatorskiej, obszar zurbanizowany, obejmujący osiedla mieszkaniowe oraz założenia usługowe i przemysłowe oraz obszar przyrodniczy wpisujący się w klinowo-pierścieniowy system zieleni.
Zgodnie z zapisami, największe nośniki reklamowe, czyli billboardy będą mogły być ustawione jedynie w obszarze zurbanizowanym oraz na skrajach obszaru obejmującego centrum i historyczne dzielnice, ale tylko przy drogach głównych i głównych ruchu przyspieszonego.
W zakresie słupów ogłoszeniowo-reklamowych i tzw. citylightów dopuszcza się je we wszystkich obszarach, ale z ograniczeniami w obszarze staromiejskim.
Wielkoformatowe banery będą mogły być wywieszane jedynie na rusztowaniach w czasie remontu elewacji. Nadal będzie można jednak wykonywać murale reklamowe na ścianach szczytowych budynków, jednak z ograniczeniami w zakresie wielkości, w zależności od strefy.
W uchwale określono również zasady stosowania szyldów i pylonów przez przedsiębiorców, a także budowania ogrodzeń przy nieruchomościach.
Od dzisiaj projekt uwzględniający zmiany ponownie jest wyłożony do publicznego wglądu. Do 12 listopada można się z nim zapoznań na stronach internetowych: www.poznan.pl/krajobrazowa oraz https://bip.poznan.pl/.
Uwagi można zgłaszać przez cały okres wyłożenia, a także w ciągu 14 dni od jego zakończenia, do 28 listopada.
Przyjmowane są drogą mailową, pod adresem: krajobrazowa@um.poznan.pl oraz pocztą tradycyjną na adres Wydziału Urbanistyki i Architektury, pl. Kolegiacki 17, 61-841 Poznań.
Miasto przypomina, że w zgłoszeniu należy podać imię, nazwisko i adres zamieszkania lub w przypadku osoby prawnej – nazwę i adres siedziby, a także treść uwagi oraz oznaczenie nieruchomości, której uwaga dotyczy.