Jak informuje ZDM Poznań, w tym sezonie zimowym utrzymaniem systemowym objęto 873 km dróg oraz 134,6km dróg rowerowych w Poznaniu.
W pierwszej kolejności działania będą prowadzone na obszarze sieci strategicznej, wynoszącej łącznie 272 km. Zaliczane są do niej główne trasy wlotowe do miasta, dojazdy do najważniejszych instytucji miasta i największych szpitali oraz jezdnie tam komunikacyjnych.
Jako drugie oczyszczane są trasy z sieci podstawowej, o łącznej długości 258 km. Są to przede wszystkim jezdnie ulic łączących osiedla mieszkaniowe z centrum miasta, pozostałe trasy wlotowe do miasta oraz trasy miejskiej komunikacji autobusowej.
W dalszej kolejności działania prowadzone będą na sieci lokalnej I, wynoszącej łącznie 212 km, obejmującej jezdnie ulic łączących osiedla peryferyjne z siecią podstawową oraz inne ulice będące dojazdami do obiektów użyteczności publicznej, a dalej sieci lokalnej II, o łącznej długości 131 km, czyli ulice w obrębie osiedli mieszkaniowych istotne komunikacyjnie.
Jako ostatnie i obsługiwane doraźnie są pozostałe drogi publiczne i wewnętrzne, które pozostają w administracji ZDM.
ZDM wyjaśnia, że pierwsze cztery sieci będą obsługiwane przez wykonawców zgodnie ze zdefiniowanym standardem utrzymania zarówno pod względem technologi jak i czasu wykonania. Z kolei drogi z ostatniej grupy będą odśnieżane i posypywane doraźnie, w oparciu o oczekiwania mieszkańców, możliwości finansowe ZDM oraz ocenę stopnia zagrożenia.
W tym roku planowane jest wydanie 27 mln złotych na zimowe utrzymanie dróg. Do obsługi jezdni dostępne będą 43 pługoposypywarki, natomiast do chodników, placów i ścieżek rowerowych 18 zestawów samochodowych lub ciągnikowych.
Podobnie jak w ubiegłych latach ZDM chce działać jak najmniej szkodząc środowisku, w tym przede wszystkim przydrożnej zieleni.
„Na chodnikach, drogach rowerowych, placach, a także jezdniach o znaczeniu lokalnym (III i IV kolejność) odśnieżania wykonawcy mogą stosować wyłącznie piasek o uziarnieniu do 1 mm, a stosowanie środków chemicznych jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji opadu marznącego deszczu bądź wystąpienia wtórnego oblodzenia. Odmienne zasady obowiązują na jezdniach sieci strategicznej i podstawowej (I i II kolejność). Na tych jezdniach stasowane są, zarówno środki chemiczne (sól drogowa), jak również środki niechemiczne (piasek), zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 października 2005 roku w sprawie rodzaju i warunków stosowania środków, jakie mogą być użyte na drogach publicznych oraz ulicach i placach.” – wyjaśnia ZDM
W sezonie zimowym 2021/2022 siatkami cieniującymi (chochołami) oraz matami foliowo-słomianymi osłoniętych zostanie 340 koron młodych drzew oraz 26 912 mb terenów z roślinnością niską. Chochoły chronią korony drzewa przed aerozolem solnym.