Które linie tramwajowe i autobusowe będą obsługiwały północ Poznania po otwarciu trasy na Naramowice?

Dwie linie tramwajowe dojeżdżające do końca nowej trasy tramwajowej, zmiana linii autobusowej i skierowanie innej na nową trasę to główne założenia nowego układu komunikacyjnego na Naramowicach. Nie wszyscy są jednak zadowoleni z propozycji ZTM.

Obecnie tramwaje dojeżdżają na nowej trasie do przystanku „Naramowicka/Lechicka”, ale otwarcie ostatniego odcinka trasy na Naramowice jest coraz bliżej. W związku z tym ZTM Poznań zaprezentował plan ostatecznego układu tras komunikacji miejskiej.

Powstająca trasa połączy pętlę Wilczak z przystankiem „Błażeja” zapewniając dojazd tramwajem z Naramowic do centrum miasta. Inwestycja obejmuje budowę zarówno trasy tramwajowej jak i przebudowę drogowego układu komunikacyjnego.

W ramach planowanego kolejnego etapu inwestycji, który jest planowany do 2028 roku, pętla Wilczak zostanie połączona trasą tramwajową na ul. Szelągowskiej z węzłem Małe Garbary.

Już na etapie planowania przygotowywano wstępne propozycje tego, jak ostatecznie będzie wyglądał układ komunikacyjny w rejonie Naramowic po udostępnieniu trasy do przystanku „Błażeja”. Teraz ZTM Poznań zaprezentował ostateczną wersję, która nie odbiega zbytnio od tych proponowanych wcześniej.

Jak zapewnia spółka, plan został przygotowany po uzyskaniu opinii rad osiedli oraz przeprowadzenia analiz zainteresowania oraz natężenia ruchu pasażerskiego. Zgodnie z propozycją na Naramowice pojadą dwie linie tramwajowe – 3, która obecnie dojeżdża do przystanku „Naramowicka/Lechicka” oraz linia numer 10, do tej pory kursująca do pętli Połabska.

Linia nr 3

BŁAŻEJA – Naramowicka – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Święty Marcin – Gwarna – Mielżyńskiego – 23 Lutego – PLAC WIELKOPOLSKI

Linia nr 10

BŁAŻEJA – Naramowicka – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Matyi – Wierzbięcice – 28 Czerwca 1956 roku – DĘBIEC PKM

Do pętli Połabska będzie dojeżdżała linia numer 4

Linia nr 4

POŁABSKA – Winogrady – Fredry – 23 Lutego – Plac Wielkopolski – Wolnica – Estkowskiego – Jana Pawła II – Zamenhofa – Starołęcka – STAROŁĘKA PKM

To informacja, która wzbudza sprzeciw części pasażerów do tej pory korzystających z dojazdu do pętli Połabska linią numer 10. Mieszkańcy wskazują, że to znaczne pogorszenie ich możliwości korzystania z komunikacji miejskiej i liczby połączeń tramwajowych.

Linie dojeżdżające na Naramowice mają być obsługiwane z podstawową częstotliwością, czyli co 10 minut.

Zmieni się także funkcjonowanie transportu autobusowego. Linia numer 151 zostanie zastąpiona linią numer 169, której trasa zostanie wydłużona do os. Sobieskiego. To rozwiązanie, które pojawiało się we wcześniejszych propozycjach i budziło sprzeciw części pasażerów.

Jak wyjaśnia ZTM powodem takiej decyzji jest analiza ruchu pasażerskiego. Jak wskazuje spółka, z analiz wynika, że niewielu mieszkańców korzysta z bezpośredniego połączenia północnych rejonów Naramowic do okolic AL. Niepodległości. Jednocześnie ci, którzy są pasażerami, będą mieli nadal możliwość podróżowania – poprzez linię numer 169 oraz połączenia przesiadkowe.

Zdaniem niektórych pasażerów, takie rozwiązanie, w tym wydłużenie trasy aż do os. Sobieskiego przyczyni się do zmniejszenia dostępności komunikacji autobusowej i powstawania większych opóźnień.

Jednocześnie w komunikacie ZTM wskazuje, że po udrożnieniu ul. Naramowickiej na trasę z ul. Boranta do Małych Garbar powróci linia numer 147.

„Proponowana wersja to obecnie najlepsze z możliwych rozwiązań. Kładziemy nacisk na podróże tramwajem, przy jednoczesnym zachowaniu dogodnego dojazdu autobusem z Wilczaka do Małych Garbar” – wyjaśnia Jan Gosiewski dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu

Priorytetem spółki ma być utrzymanie szybkiego połączenia do Małych Garbar, a także zapewnienie funkcji autobusowej głównie jako dowozu do tramwajów – na trasie PST oraz nowej na Naramowice.

Nowy układ linii autobusowych po otwarciu trasy tramwajowej na Naramowice

Linia nr 144 – likwidacja  (linia została utworzona w celu poprawy dojazdu mieszkańców Naramowic do tramwajów na PST, do czasu uruchomienia trasy tramwajowej na Naramowice)

Linia nr 146 – bez zmian

BORANTA – Naramowicka – Łużycka – Stoińskiego – Wiechowicza – Szeligowskiego – Szymanowskiego – Stróżyńskiego – Mateckiego – Obornicka – Szarych Szeregów – Strzeszyńska – Biskupińska – STARY STRZESZYN

Linia nr 147 – wznowienie kursowania

BORANTA – Naramowicka – Łużycka – al. Praw Kobiet – Naramowicka – Szelągowska – Garbary – MAŁE GARBARY
powrót: WIELKA – Garbary – Szelągowska – Naramowicka – al. Praw Kobiet – Łużycka – Naramowicka – BORANTA

Linia nr 151  – brak

wznowienia kursowania

Linia nr 167

RADOJEWO – Naramowicka – Łużycka – al. Praw Kobiet – Naramowicka – Szelągowska – Garbary – Estkowskiego – RONDO ŚRÓDKA

Linia nr 169   

OS. SOBIESKIEGO – Szeligowskiego – Szymanowskiego – Stróżyńskiego – Jaroczyńskiego – Wojciechowskiego – Kurpińskiego – Wiechowicza – Stoińskiego – Łużycka – al. Praw Kobiet – Naramowicka – Lechicka – Murawa – Słowiańska – Księcia Mieszka I – Przepadek – Al. Niepodległości – Św. Marcin – Bukowska – Przybyszewskiego – Marcelińska – Grochowska – Promienista  – OS. KOPERNIKA

Linia nr 911

BIEDRUSKO – Radojewo – Naramowicka – Łużycka – al. Praw Kobiet – Naramowicka – Szelągowska – Garbary – Estkowskiego – RONDO ŚRÓDKA