Tramwaje pojechały po nowym wiadukcie nad ul. Lechicką

Nie, to nie pomyłka motorniczego – na nowym wiadukcie nad ul. Lechicką można było dziś zobaczyć przejeżdżające tramwaje i zdecydowanie było to zamierzone. W sobotę odbyły się przejazdy techniczne na kolejnym odcinku budowanej trasy tramwajowej na Naramowice.

 

Wiadukt nad ul. Lechicką, w rejonie ul. Naramowickiej i al. Praw Kobiet jest jednym z elementów przebudowy układu komunikacyjnego w tej części Poznania realizowanych w ramach budowy trasy tramwajowej na Naramowice. W listopadzie przywrócono na ulicy ruch samochodowy. Kierowcy jeżdżą pod wiaduktem, po którym docelowo kursować będą tramwaje, a także samochody i rowery. Udostępniona zostanie również infrastruktura dla pieszych.

Prace przy trasie są już w zaawansowanym etapie. Obecnie skupiają się na odcinku od ul. Lechickiej do ul. Błażeja, a więc do końca planowanej trasy. Na całości ułożono już torowisko oraz zamontowano słupy trakcyjne. Rozwieszono także sieć trakcyjną, dzięki czemu już za kilka miesięcy ma nastąpić otwarcie całej trasy.

W sobotę, 22 stycznia, przeprowadzono testy obciążeniowe na wiadukcie nad ul. Lechicką. Wykorzystano do tego dwa składy tramwajów Konstal 105Na, czyli łącznie cztery wagony. Docelowo ten typ pojazdów nie jest przewidywany na trasę na Naramowice, jednak ze względów technicznych jest on najlepszy do przeprowadzenia tego typu prób.

„Próby obciążeniowe to standardowa procedura, która pozwala sprawdzić zgodność wykonania danego obiektu z założeniami projektowymi, jednak takie testy z udziałem tramwajów w Poznaniu to niecodzienny widok. Wyniki wszystkich przeprowadzonych pomiarów zostaną przeanalizowane, byśmy mieli pewność, że jeszcze w tym roku tramwaje będą mogły bezpiecznie wozić tędy pasażerów. Przed nami również testy części drogowej, w których wezmą udział ciężarówki” – mówi Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie

W pierwszym etapie prób tramwaje zostały ustawione we wskazanych miejscach na wiadukcie. W tym czasie dokonywano odczytów parametrów obiektu, pobieranych za pomocą specjalnych czujników. Po zjechaniu pojazdów z obiektu wykonano ponowne pomiary – w czasie „odprężenia” konstrukcji.

W drugim etapie tramwaje przejechały przez wiadukt z ustaloną prędkością, a w tym czasie prowadzono pomiary. Wyniki będą później analizowane pod kątem założeń projektowych i bezpieczeństwa.

Dalsze testy będą uzależnione od warunków pogodowych i postępu prac.

Poza pracami przy trasie tramwajowej, wykonawca inwestycji obecnie zajmuje się także m.in. budową nowych przystanków komunikacji miejskiej oraz pracami przy układzie drogowym. Trwa także montaż separatorów, które będą oczyszczać wody opadowe.

Uruchomienie trasy tramwajowej do ul. Błażeja planowane jest na pierwsze półrocze tego roku, natomiast całego układu drogowego kilka miesięcy później, jesienią 2022 roku.