Poznań sprzeda Modertrans?

Miasto Poznań chciałoby sprzedać udziały w spółce komunalnej Modertrans. Zainteresowany kupnem jest m.in. największy na świecie producent tramwajów i pociągów z Chin.

 

Modertrans jest spółką komunalną – 75% udziałów należy do MPK Poznań, a 25% do Miasta Poznań. Powstała w 1988 roku w ramach struktur MPK w Zakładzie Napraw Autobusów. Po 10 latach działalności, już jako oddzielna spółka, siedzibę przeniesiono do Biskupic. Od 16 lat Modertrans zajmuje się produkcją oraz modernizacją tramwajów. Można je spotkać m.in. na poznańskich, wrocławskich, łódzkich i elbląskich ulicach.

Jak poinformował Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, udziałowcy podpisali porozumienie w sprawie wspólnego przygotowania i prowadzenia postępowania, a następnie udzielenia zamówienia w zakresie sprzedaży udziałów.

Powołano zespół, który zajmuje się procesem zbycia udziałów, a w grudniu opublikowano ogłoszenie na wybór doradcy w sprawie pozyskania inwestora strategicznego lub zbycia części lub wszystkich udziałów. Oferty przyjmowano do końca stycznia.

Jacek Jaśkowiak zaznaczył, że w ostatnich latach udział spółki w polskim rynku zwiększył się do ok. 30%, a Miastu zależy na wzmacnianiu spółek, w które jest zaangażowane kapitałowo. Poznaniowi zależy na rozwoju Modertransu nie tylko w Polsce, ale także na rynkach zagranicznych.

W ostatnim czasie udziałowcy otrzymali zgłoszenie od chińskiej spółki CRRC, która jest największym na świecie producentem tramwajów i pociągów. Wykupienie udziałów w poznańskiej spółce pozwoliłoby jej na wejście na rynek europejski.

Przeprowadzono już wstępne rozmowy, w ramach których ustalono, że Miasto zatrzymałoby część akcji.

Zainteresowaniem Modertransem wyraził także Polski Fundusz Rozwoju, który chciałby połączyć spółkę z Pesą oraz Fabryką Pojazdów Szynowych Cegielski. Chętny na udziały jest też francuski Alstom oraz hiszpański CAF, który przed laty wykupił Solarisa.

Jacek Jaśkowiak podkreślił, że na razie rozmowy są na bardzo ogólnym i wstępnym etapie. Przyznał, że zależy mu, aby spółka dalej była mocno związana z Poznaniem i podtrzymała współpracę z Politechniką Poznańską.

Sprzedaż udziałów pozwoliłaby na pozyskanie środków finansowych, np. na budowę II etapu trasy tramwajowej na Naramowice.