Mieszkańcy ocenili Strefę Płatnego Parkowania na Łazarzu i Wildzie

Od lutego 2021 roku na Łazarzu oraz Wildzie funkcjonuje Strefa Płatnego Parkowania. Dzięki anonimowej ankiecie, mieszkańcy, nie tylko tych osiedli, mogli wyrazić swoją opinię na temat inwestycji. Strefa, według poznaniaków, w niektórych aspektach poprawiła bezpieczeństwo ruchu.

Strefa Płatnego Parkowania zaczęła funkcjonować na Łazarzu i Wildzie w lutym 2021 r. Początkowo obejmowała jedynie kilka ulic, ostateczny stan zakceptowano dopiero w sierpniu tamtego roku. Strefa miała za zadanie przede wszystkim zwiększenie dostępności miejsc postojowych i zmniejszenie natężenia ruchu. O tym, czy to się udało, powiedzieć miała anonimowa, internetowa ankieta, która została udostępniona mieszkańcom przez Zarząd Dróg Miejskich pod koniec 2021 r.

W okresie od 25 listopada do 31 grudnia 2021 r. wszyscy użytkownicy łazarskich i wildeckich dróg mogli wyrazić swoją opinię na temat przydatności Strefy Płatnego Parkowania. Zrobiło to 2372 pieszych, kierowców i rowerzystów.

Najwięcej uczestników ankiety, 93,5%, stanowili kierowcy. Pieszych było 88,7%, a rowerzystów – niecałe 40%. Warto zaznaczyć, iż respondenci mogli zaznaczyć w tej rubryce więcej niż jedną opcję.

W pierwszej części ankiety kwestionowano jakość poruszania się po ulicach Łazarza i Wildy. Zmiany w organizacji ruchu, związane z wdrożeniem Strefy Płatnego Parkowania, zostały ocenione negatywnie przez 30% respondentów i bardzo negatywnie przez 39,4% z nich. Pomimo to, poprawiło się według części mieszkańców bezpieczeństwo na tych osiedlach. Za tą odpowiedzią zagłosowało 28,4% osób. Zdaniem 36,5% badanych pozostało ono bez zmian.

Podobnie kształtowały się odpowiedzi na pytanie o strefę ograniczonej prędkości „Tempo 30”. Negatywną ocenę wystawiło jej 16,5% ankietowanych. Zdaniem 42,2% nie wpłynęła ona na zmniejszenie prędkości jazdy, a według 40% auta zaczęły poruszać się wolniej lub „zdecydowanie wolniej”.

Zmiany zaobserwowano również w kwestii natężenia ruchu. Zdaniem 39,2% respondentów nie zmieniło się ono, a według 40% – wzrosło nieznacznie lub zdecydowanie. Za nieznacznym lub wyraźnym zmniejszeniem zagłosowało 20,5% mieszkańców.

Wiele zmieniło się w obszarze parkowania. Dzięki Strefie Płatnego Parkowania ograniczony został tzw. „parking buforowy”, czyli parkowanie aut na terenie obu osiedli przez osoby spoza Poznania, które w ten sposób unikały opłat za postój w śródmieściu. Według ponad 42% mieszkańców to zjawisko zostało zmniejszone lub zlikwidowane.

Poprawiła się również dostępność miejsc postojowych w ciągu dnia. Taki wniosek wysnuło ponad 40% respondentów. Brak zmiany dostrzegło niespełna 23% mieszkańców. Tyle samo jest zdania, że dostępność miejsc pogorszyła się. Inaczej sytuacja wygląda w godzinach 17:00 – 20:00. W opinii aż 45% znalezienie miejsca postojowego jest wtedy niemożliwe, a według 15% dostępność o tej porze pogorszyła się.

Inną kwestią, poruszaną w ankiecie, jest bezpieczeństwo pieszych. 31% z nich ocenia komfort poruszania się po łazarskich i wildeckich drogach po wprowadzeniu Strefy Płatnego Parkowania pozytywnie, a niespełna 59%, neutralnie. Mniej niż 10% wystawiło ocenę negatywną. Podobne wartości osiągały odpowiedzi na pytanie o samo bezpieczeństwo pieszych. Według 51,5% mieszkańców jego poziom nie zmienił się, a w opinii 40,5% uległ poprawie. Negatywnie nastawionych było 8% respondentów.

Duże zmiany poczyniono również, myśląc o rowerzystach. 46% z nich dobrze ocenia wprowadzenie kontraruchu na wszystkich ulicach jednokierunkowych. Jednocześnie 46% oceniło, że komfort jazdy po Łazarzu i Wildzie uległ poprawie. Miały na to wpływ m.in. nowe pasy dla rowerów czy stojaki do parkowania.

Oprócz pytań zamkniętych, mieszkańcy mogli dodać własny komentarz do wybranej kwestii. Każdy rozdział ponad to kończył się pytaniem otwartym, gdzie użytkownicy dróg mogli wyrazić swoje zdanie na dany temat. Takich komentarzy i uwag było 1500. Wszystkie one zostaną, wraz z opinią ZDM, przekazane do Miejskiego Inżyniera Ruchu w celu dalszej analizy.