Dwa licea z wielkopolskiego w czołówce rankingu szkół przyszłości

Już 20 proc. uczniów szkół ponadpodstawowych korzysta ze wsparcia nauczycieli rozwijających ich kompetencje przyszłości. Zaangażowanie to doceniają organizatorzy Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii, ogłoszonego podczas Wielkiego Finału, który zgromadził w Warszawie prawie 3 tysiące osób. Spośród prawie 400 wyróżnionych szkół, Liceum Ogólnokształcące Sióstr Urszulanek SJK z Pniew plasuje się na 7 miejscu. W zestawieniu są też m.in. szkoły z Poznania, Ostrowa Wielkopolskiego i Kępna.

Ogłoszono Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii 2022, który premiuje możliwość rozwijania kompetencji przyszłości i działanie społeczne. W czołówce są szkoły z Bartoszyc i Warszawy.

  • Ogłoszenie wyników rankingu odbyło się 19 maja podczas Wielkiego Finału, który zgromadził na Torze Służewiec w Warszawie 3 tysiące osób.
  • Z roku na rok wzrasta zaangażowanie szkół we wzmacnianie kompetencji przyszłości uczniów — wynika z danych Fundacji Zwolnieni z Teorii.

 

Z jakimi wyzwaniami mierzą się szkoły?

 

Rok szkolny 2021/22 obfitował w wiele wyzwań dla polskich szkół. Uczniowie i nauczyciele przez cały ten czas mierzyli się z trudnościami nauki zdalnej, a gdy tylko ogłoszono koniec lockdownu, rozpoczęła się wojna w Ukrainie. Pomimo wyzwań setki szkół w Polsce stale zmienia się i dostosowuje nauczanie do realiów XXI wieku. Takie działanie docenia Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii, który powstaje na podstawie wyników uczniów biorących udział w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii, gdzie młodzież organizuje prawdziwe projekty społeczne zmieniające ich społeczności na lepsze. Wsparcie uczniów w ich własnych małych startupach społecznych to dla nauczycieli nietrywialne wyzwanie, o czym  opowiada Agnieszka Derengowska, Wicedyrektorka Liceum ogólnokształcącego Sióstr Urszulanek w Pniewach — Tegoroczna edycja olimpiady, która przebiegała w trudnych okolicznościach, jest dla mnie i moich uczniów lekcją wytrwałości. Mam na myśli zmaganie się nie tylko z trudnościami natury zewnętrznej takimi jak: pandemia, nauczanie zdalne czy wojna w Ukrainie, ale także wewnętrznej, takimi jak spadek motywacji, problemy z komunikacją w zespole, trudności w pozyskaniu partnerów. Jednak to wytrwałość członków poszczególnych zespołów, chęć pomocy innym, pokonywanie swoich lęków i ograniczeń, dała im siłę, aby doprowadzić projekty do końca, w tych trudnych i wymagających czasach. Realizowanie projektów w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii pomogło wielu uczniom uwierzyć w siebie, odkryć nowe możliwości działania czy talenty, nauczyło sprawnej komunikacji z innymi oraz współpracy i odpowiedzialności.

 

Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii podczas Wielkiego Finału, dziękowała setkom nauczycieli, którzy wspierali uczniów w realizacji własnych inicjatyw — Mam nadzieję, że pękacie dziś z dumy że pod Waszymi skrzydłami młodzi uwierzyli że potrafią, że mogą. Nauczyli się tym razem nie wiedzy, lecz kompetencji, coś, co wciąż zdecydowanie za rzadko dzieje się w polskiej szkole. To Wasze dobrowolne zaangażowanie i Wasz wybór, za który bardzo serdecznie dziękuję.  




Jak pogodzić teorię i praktykę?

 

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii jako jedyny w Polsce klasyfikuje szkoły średnie nie po wynikach matur, lecz po ich zaangażowaniu w przedsięwzięcia kształtujące kompetencje przyszłości 4K (krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja i kooperacja). Są to umiejętności niezbędne na szybko zmieniającym się rynku pracy. W naszym banku doceniamy w młodych kandydatach wchodzących na rynek pracy kreatywność, umiejętność pracy w zespole, ciągłego uczenia się i adaptowania do zmian, które towarzyszą nam przez całe życie, nie tylko zawodowe. Dlatego jesteśmy partnerem olimpiady społecznej Zwolnieni z Teorii, która daje uczestnikom  możliwość sprawdzenia tych kompetencji i zdobycia doświadczeń, które zaprocentują w przyszłej pracy zawodowej mówi Brunon Bartkiewicz, prezes zarządu ING Banku Śląskiego.

 

Z województwa wielkopolskiego aż 32 szkoły znalazły się w rankingu. Najwyższe noty uzyskało Liceum Ogólnokształcące Sióstr Urszulanek SJK w Pniewach (7 miejsce), VIII Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (15 miejsce) i Technikum Ekonomiczno-Administracyjne nr 1 w Zespole Szkół Ekonomicznych w Poznaniu (27 miejsce). Ranking wyróżnia te placówki, w których zrealizowany został przynajmniej jeden projekt społeczny młodzieży, a w najlepszych z nich realizowanych jest nawet po kilkadziesiąt. Mijająca edycja olimpiady w tym roku szkolnym to aż 65 ukończonych projektów społecznych, które przeprowadziło 289 finalistów w regionie. Młodzież z Pniew, Poznania, Ostrowa Wielkopolskiego, Kępna, Nowego Tomyśla, Wronek, Damasławka, Leszna, Piły i Koła realizowała takie inicjatywy jak projekt „Fear OFF”, za pomocą którego wspierali rówieśników w walce ze stresem, lękami oraz brakiem poczucia własnej wartości, czy „ZdajTo!”, w ramach którego powstała aplikacja wspomagająca skuteczne przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty.

 

Fundacja Zwolnieni z Teorii od ośmiu lat opracowuje Ranking, aby uhonorować zasługi szkół, które zauważają wartość w pozyskiwaniu praktycznych umiejętności obok wiedzy z podręczników, dając młodzieży przestrzeń do działania społecznego. Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii obejmuje w tym roku aż 371 szkół z całej Polski. Dyrekcje najlepszych szkół otrzymały dyplomy 19 maja podczas uroczystej premiery wyników. Partnerami Rankingu są Pracuj.pl, ING Bank Śląski, Onet i Dyrektor Szkoły. Więcej informacji na stronie ranking.zwolnienizteorii.pl